2007-09-09, 13:48
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Zlatan har trots allt vunnit Serie A alla säsonger han spelat i Italien sen han kom, och desutom blivit utnämd till ligans bästa utlänning. Elkjaer lever för alltid i skuggan av Simonsen, Laudrup och Schmeichel och kanske några till... Det är troligen därför han är bitter .

Tack vare Juventus styrelse så har han väl bara vunnit den en gång

Plus att hela den här diskussionen är onödig eftersom videon med Prebens uttalande är flera år gammal, och dom väljer att dra fram den först nu.
Citera
2007-09-09, 13:51
Medlem
Frejssons avatar
Preben är kung. Han slutade röka när han slutade spela fotboll sägs det

Jävlaranamma har gjort en låt om den danska hjälten. Texten finns här:
http://www.geocities.com/fantastno2/hajbymaniatexter.htm
Citera
2007-09-09, 13:56
Medlem
DAIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgdanne
haha! Du gav mej kvällens skratt. Om jag inte har helt fel är du en finnig Bosnier som bor i Rosengård och hasar skinn under en Zlatan affisch. Vad du än skriver har Zlatan mycket att bevisa i Lanslaget, kontra Preben i landslaget. Saken är att vm 86 var Sverige inte kvalificerade till slutspelet, förmodar att du inte visste, var kanske inte ens född. Då hade man Danmark som favoriter, och dessa spelare tog den Svenska befolkningen till sitt hjärta. Jag är definitivt inte Dansk, fast man kan aldrig vara 100% på vem som är sin far. Sen är jag född och uppväxt på Linnegatan i Götet. Skall bli intressant att se vad han kan göra med sin elastiska kropp nu i andra halvlek..

Lol, min bakgrund har du gissat rätt men inte resten. Att alla bosnier bor i Rosengård är en verklighetsflykt som du gärna får trösta dig med, men du bor faktiskt nästan granne med mig (jag kanske t.o.m. har oturen att känna dig om det stämmer att du är uppväxt på Linnégatan). Jag är 26, tillhör väl övre medelklass ungefär och jag har inga Zlatan affischer, men i likhet med en överväldigande majoritet av svenska folket anser jag att han är genialisk. Att han är Bosnier skiter jag fullständigt i. Han är faktiskt inte ens en riktig Bosnier, utan bosnisk zigenare men det skiter jag också i. Det är fotbollsgeniet Zlatan som intresserar mig, och resten av den fotbollsälskande världen.

Det stämmer att han har spelat medelmåttigt i landslaget, men igår fick alla kritiker ordentligt på käften. Det var bara att lyssna på kommentatorerna, titta på publiken på Råsunda eller läsa här på Flashback. Det är snarare de andra klantarslen (som slarvade bort hans otaliga inlägg) som har mycket kvar att bevisa i landslaget.

Att de kunde bli oavgjort mot Danmark var illavarslande, och det gjorde att jag förlorade en tusenlapp på Betsson
Citera
2007-09-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Det ska vara EM semi-final 1984, Preben brände en straff och Danmark fick åka hem till pölseland... Han slutade spela 1990.

Tur att Zlatan aldrig bränt straffar i EM.
Citera
2007-09-09, 17:40
Medlem
Georg Lagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Vi tenderar att tro vi svenskar har ensamrätt på stjärnspelare. Danskar ser det hela tvärtom..vilke jag ger dem rätt i.....de är en större fotbollsnation och har haft en räcka storspelare genom åren (inklusive Preben). Dessutom har de alltid en otrolig bredd i skiktet under "stjärnorna".
Visst Danmark har många bra fotbollsspelare, kanske fler än Sverige, men dom saknar dom absoluta "spets-spelarna" som Sverige för tillfället har, dessutom är dom på nergång och inne i en generationsväxling (är på väg att missa sitt andra raka mästerskap).

Sveriges 11 vm-turneringar väger väldigt tungt mot Danmarks 3.
Visst Danmark har varit mer framgångsrika i EM-slutspelen men det är väl framförallt efter att EM utökades till 16 lag 1996 som turneringen har blivit riktigt prestigefull. Dessutom var dom ju egentligen inte ens kvalificerade för EM 92 (Jugoslavien vann deras kvalgrupp, men åkte ut på grund av inbördeskriget i landet).

Inget snack om att Sverige är en klart större fotbollsnation än Danmark, både historiskt och i nutid.
Citera
2007-09-09, 17:51
Bannlyst
Visste faktiskt inte ens vem det var..
Citera
2007-09-10, 12:04
Medlem
Normalsvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Preben har fortfarande presterat mycket mer än vad Zlatan har gjort.

Håller med.Preben är större än Zlatan.
Zlatan är bättre på snacka, men meritmässigt är han en skit.
Citera
2007-09-10, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Vi tenderar att tro vi svenskar har ensamrätt på stjärnspelare. Danskar ser det hela tvärtom..vilke jag ger dem rätt i.....de är en större fotbollsnation och har haft en räcka storspelare genom åren (inklusive Preben). Dessutom har de alltid en otrolig bredd i skiktet under "stjärnorna".

Är det för att Danmark är en så stor fotbollsnation de huserar på 21:a plats i VM:s maratontabell?

FYI ligger Sverige på 8:e plats.

Mupp.
Citera
2007-09-11, 03:02
Medlem
Pancevs avatar
Fan vad folk triggar igång och jämför äpplen med päron.

Danmark var som bäst då Sverige var som sämst (i modern tid ska påpekas) kan man säga. VM -78 var ingen kul historia och VM -90 likaså för er som minns det som igår. EM -92 hade Sverige aldrig lyckats kvalificera sig till, dock gjorde vi ett bra mästerskap då och det märktes att något var på gång. Däremellan var det torka i Sverige. Danskarna däremot kan man säga avslutade sin framgångsvåg där och då till viss del. Ett EM guld de fick chansen till av skänks (Juggarnas uttåg ur Sverige) och som var en rejäl skräll.

Vissa ser tillbaka på den tiden som en grund för sina åsikter, ja Danmark var ett bra fotobllslag då som störde de stora nationerna vid tillfälle och Sverige var urusla. Men det är ändå bara en kort period i historian vilket VMs maratontabell visar.

Själv ansåg jag att danskarna var grymma på 80-talet och hade idoler (ja det är inte så konstigt eftersom vi inte ens kunde besegra Israel i kvalen på den tiden) i det danska laget. Frank Arnesen (vilken lirare) och Preben bland flera. Preben var grym, det var han och det ska ej tas ifrån honom.

Någon listade lagen han spelade för och ansåg dessa vara ett skämt, om du tänker till lite mer så förstår du att fotbollskartan inte såg likadan ut då som nu. Det fanns maximalt 2 utlänningar per lag och utlandsproffs var inte särskilt vanligt överhuvudtaget. Jämför med dåtidens England och Premier League idag exempelvis. Att lyckas hamna i en av de stora ligorna på den tiden var bara det ganska bra. Det fanns ju inte så många platser direkt, då alla lag då liksom nu inte ens använder sig av utlänningar.

Verona vann ett guld, där Preben och Hans Peter Briegel var enda utlänningar. Det var en stor skräll och att de lyckades med det ska Preben ha all credit för i världen. Maradona gorde Napoli till ett vinnarlag och Prebens och Hans Peters insatser ska anses vara motsvarande. Ingen jämförelse i övrigt såklart.

Jag tror inte att Zlatan hade en aning om vem Preben var helt enkelt.

Preben var definitivt en världsspelare, jag tror att alla som såg honom spela tillräckligt många gånger instämmer och ni som inte såg honom ska hålla tyst. Hans prestationer ska inte förringas på något vis av okunniga snorungar som ännu var i potträning då.

Däremot skulle jag vilja hävda att Zlatans namn idag är större än Prebens då, det enda man kan invända mot Zlatan är att han gör lite för lite mål mot det bästa motståndet och i mästerskap. Men det kommer det med.

Zlatans meriter är redan större och detta i en avsevärt större fotbollsvärld.
Citera
2007-09-11, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Fan vad folk triggar igång och jämför äpplen med päron.

Danmark var som bäst då Sverige var som sämst (i modern tid ska påpekas) kan man säga. VM -78 var ingen kul historia och VM -90 likaså för er som minns det som igår. EM -92 hade Sverige aldrig lyckats kvalificera sig till, dock gjorde vi ett bra mästerskap då och det märktes att något var på gång. Däremellan var det torka i Sverige. Danskarna däremot kan man säga avslutade sin framgångsvåg där och då till viss del. Ett EM guld de fick chansen till av skänks (Juggarnas uttåg ur Sverige) och som var en rejäl skräll.

Vissa ser tillbaka på den tiden som en grund för sina åsikter, ja Danmark var ett bra fotobllslag då som störde de stora nationerna vid tillfälle och Sverige var urusla. Men det är ändå bara en kort period i historian vilket VMs maratontabell visar.

Själv ansåg jag att danskarna var grymma på 80-talet och hade idoler (ja det är inte så konstigt eftersom vi inte ens kunde besegra Israel i kvalen på den tiden) i det danska laget. Frank Arnesen (vilken lirare) och Preben bland flera. Preben var grym, det var han och det ska ej tas ifrån honom.

Någon listade lagen han spelade för och ansåg dessa vara ett skämt, om du tänker till lite mer så förstår du att fotbollskartan inte såg likadan ut då som nu. Det fanns maximalt 2 utlänningar per lag och utlandsproffs var inte särskilt vanligt överhuvudtaget. Jämför med dåtidens England och Premier League idag exempelvis. Att lyckas hamna i en av de stora ligorna på den tiden var bara det ganska bra. Det fanns ju inte så många platser direkt, då alla lag då liksom nu inte ens använder sig av utlänningar.

Verona vann ett guld, där Preben och Hans Peter Briegel var enda utlänningar. Det var en stor skräll och att de lyckades med det ska Preben ha all credit för i världen. Maradona gorde Napoli till ett vinnarlag och Prebens och Hans Peters insatser ska anses vara motsvarande. Ingen jämförelse i övrigt såklart.

Jag tror inte att Zlatan hade en aning om vem Preben var helt enkelt.

Preben var definitivt en världsspelare, jag tror att alla som såg honom spela tillräckligt många gånger instämmer och ni som inte såg honom ska hålla tyst. Hans prestationer ska inte förringas på något vis av okunniga snorungar som ännu var i potträning då.

Däremot skulle jag vilja hävda att Zlatans namn idag är större än Prebens då, det enda man kan invända mot Zlatan är att han gör lite för lite mål mot det bästa motståndet och i mästerskap. Men det kommer det med.

Zlatans meriter är redan större och detta i en avsevärt större fotbollsvärld.

Läs och begrunda puckon.

Inte ett ord till behöver sägas i den här "debatten".

Tack för att du skrev det inlägg jag velat skriva om jag kunnat Pancev!
Citera
2007-09-11, 15:17
Medlem
High Fidelitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg

Läs och begrunda puckon.

Inte ett ord till behöver sägas i den här "debatten".

Tack för att du skrev det inlägg jag velat skriva om jag kunnat Pancev!

Faktiskt.

Jag har dock lite rolig bonusinfo angående Elkjaer. När jag var nere i Markaryd som valp 87-88 så spelade det en skotte vid namn Jim Tolmie i laget. Han och Preben spelade i Lokeren tillsammans några år innan Jim hamnade i Markaryd. Tydligen så drog de båda i sig en liten virre före varje match för att blodet skulle rusa igång snabbare. Sköna killar.
Citera
2007-09-11, 18:44
Medlem
Über_menschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAID
Lol, min bakgrund har du gissat rätt men inte resten. Att alla bosnier bor i Rosengård är en verklighetsflykt som du gärna får trösta dig med, men du bor faktiskt nästan granne med mig (jag kanske t.o.m. har oturen att känna dig om det stämmer att du är uppväxt på Linnégatan). Jag är 26, tillhör väl övre medelklass ungefär och jag har inga Zlatan affischer, men i likhet med en överväldigande majoritet av svenska folket anser jag att han är genialisk. Att han är Bosnier skiter jag fullständigt i. Han är faktiskt inte ens en riktig Bosnier, utan bosnisk zigenare men det skiter jag också i. Det är fotbollsgeniet Zlatan som intresserar mig, och resten av den fotbollsälskande världen.

Det stämmer att han har spelat medelmåttigt i landslaget, men igår fick alla kritiker ordentligt på käften. Det var bara att lyssna på kommentatorerna, titta på publiken på Råsunda eller läsa här på Flashback. Det är snarare de andra klantarslen (som slarvade bort hans otaliga inlägg) som har mycket kvar att bevisa i landslaget.

Att de kunde bli oavgjort mot Danmark var illavarslande, och det gjorde att jag förlorade en tusenlapp på Betsson
Vad säger du? Är Zlatan zigenare? Det var tamejfan det värsta jag nånsin hört. Ungefär som om min farsa plötsligt skulle visa sig vara en finnig negertandläkare från Senegal. Världen håller på att ryckas från mina fötter, ge mig motivering/bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in