2007-09-08, 07:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst upplever vi känslor och miljöer mycket starkare i drömmen än i verkligheten. Men varför leker hjärnan denna kurragömma lek med vårat sinne och varför känns drömmar så starkt men dunstar så snabbt från vårat medvetande?
Citera
2007-09-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst upplever vi känslor och miljöer mycket starkare i drömmen än i verkligheten. Men varför leker hjärnan denna kurragömma lek med vårat sinne och varför känns drömmar så starkt men dunstar så snabbt från vårat medvetande?
I drömmar filtreras inte känslor genom vårt vakna medvetande och dom begränsningar som hjärnan har i det tillståndet.

Men vad är egentligen dröm och vad är verklighet, kan inte båda vara en verklighet? Vårt minne och det vakna medvetandet kanske begränsar oss så mycket att vi inte i vaket tillstånd kan uppfatta drömmar som en möjlig annan verklighet? Vem vet vad som egentligen händer med oss (jaget) när vi drömmer. Vi vet så lite om oss själva. När styr vi vår hjärna och när står vår hjärna oss, finns det någon gräns eller är det alltid det ena som styr det andra?
Citera
2007-09-08, 17:21
Avslutad
Lustigt att hitta denna tråd idag...

Natten till idag drömde jag så konstigt, inte bara en gång, utan tre drömmar, för jag vet jag var uppe o rökte mellan drömmarna. Men alla drömmarna hadlade om en tjej som jag var med för 5 år sedan. Vi har inte haft någon som helst kontakt efter det. Jag hade nästan glömt henne, iaf. inte tänkt på henne på väldigt länge. Men alla drömmarna handlade om denna tjej.

Det första jag gjorde på morgonen var att börja söka efter henne på internet. Det visar sig att hon bor ca 20 mil bort. Men hela dagen har jag tänkt på henne o för några timmar sen brast jag ut i gråt...

Jag är inte kär i henne, o som sagt tänker jag knappt på henne, så det är märkligt hur mycket drömmar kan påverka en.

Jag gråter väldigt sällan, o drömmer oftast bara en massa trams. Men dessa drömmar påverkade mig jävligt mycket!
Citera
2007-09-09, 14:56
Medlem
Vem vet, hon kanske dog samma natt som du drömde om henne
Citera
2007-09-09, 19:22
Medlem
Emp-snubbes avatar
I drömmar slappnar man kanske av och låter allt kännas fullt ut medan man i vaket tillstånd håller tillbaka mycket av känslor/intryck/upplevelser?
Citera
2007-10-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Lustigt att hitta denna tråd idag...

Natten till idag drömde jag så konstigt, inte bara en gång, utan tre drömmar, för jag vet jag var uppe o rökte mellan drömmarna. Men alla drömmarna hadlade om en tjej som jag var med för 5 år sedan. Vi har inte haft någon som helst kontakt efter det. Jag hade nästan glömt henne, iaf. inte tänkt på henne på väldigt länge. Men alla drömmarna handlade om denna tjej.

Det första jag gjorde på morgonen var att börja söka efter henne på internet. Det visar sig att hon bor ca 20 mil bort. Men hela dagen har jag tänkt på henne o för några timmar sen brast jag ut i gråt...

Jag är inte kär i henne, o som sagt tänker jag knappt på henne, så det är märkligt hur mycket drömmar kan påverka en.

Jag gråter väldigt sällan, o drömmer oftast bara en massa trams. Men dessa drömmar påverkade mig jävligt mycket!

jag har vart med om ungefär samma sak.
Att jag drömmer om en person, sen på morgonen när man vanar har man en speciell känsla av den personen när man tänker på den, kan vara tex att man känner starka känslor helt plötsligt efter drömmen:S
helt skumt det där med drömmar
Citera
2008-03-01, 00:05
Medlem
Jag har också upplevt det här med starka känslor. Jag tar ett exempel, jag är tillsammans och har ett förhållande i någon person i min dröm. Sedan när jag vaknar, känns det som att jag plötsligt har fått känslor för den här personen, fastän jag inte haft det innan. Jag kan också vakna och vara arg på någon för att denne gjort någonting mot mig i min dröm.
Citera
2008-03-03, 17:14
Medlem
Jocke_cs avatar
Det har även hänt mig i princip, men tvärtom - jag blev smått äcklad av tjejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in