Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Roger, Roger, Roger... Jag respekterar dig till 110% som debatör här på FB och vet att du är en reko person, men du behöver faktiskt inte smutskasta någons jobb bara för att du själv inte gillar när folk frågar dig på stan vad du ringer med för operatör. Min första månad på 3 så tjänade jag nästan 20 000, även fast september är årets sämsta månad (folk hemma från semestern och har inga pengar) Jag har kunnat gå en dag och sålt ett enda abb. (300kr+150kr trakt.) medans jag en annan dag inte lyfte ett finger och ändå sålde sju. Totalt så tjänade jag 15600 kronor på 14 dagars jobb, medans jag på mitt gamla jobb hade tjänat ungefär det halva, samtidigt som jag hade varit helt förstörd både i kropp och själ pga för mycket arbete.
Självklart ska man inte sticka under stolen med att det är ett säsongsjobb dock! Jag tror att jag jobbar kvar i ungefär tre månader, mest för pengarnas skull, men också för att det faktiskt är jäkligt roligt. Man träffar nya människor, ser platser som man aldrig skulle sett annars och får en jäkla massa förmåner. Senast var jag i Linköping/Ryd i veckan som gick och då svängde vi en dag förbi Mantorp Park och hade turen att få se ett bilrace.
Att folk håller på så jäkla mycket och säger att det är en myt att man tjänar bra med pengar är så sjukt fjantigt. Jag är långt ifrån toppen på mitt jobb och vi är bara en handfull personer som jobbar där.
Jag står alltid inomhus, förutom på somrarna och tidig höst när man står på marknader ibland (där man för övrigt säljer helt sjukt bra)
Visst är jobbet tradigt ibland när man säljer lite småtaskigt, men det vägs upp rätt fort igen, då man bara står på en location i max två-tre dar.. Om man är lite äldre och har eget boende med en massa hyror att betala så kanske det är värt att gå och leta efter ett fast jobb med stabil lön, men är man som jag en ung student och fortfarande bor hemma så tycker jag inte att det finns något som helst negativt med ett eventsäljarjobb, möjligtvis att dom är lite ytliga..
Börjar bli trött på inlägg där personer intygar att man kan tjäna multum på både det ena och andra säljarjobbet, samtidigt som personen givetvis känner någon som drar in 100k i månaden.
När fan ska ni ge er, visst finns det folk som tjänar bra men dessa är i minoritet precis som på alla andra jobb. Det går att tjäna bra på alla jobb där man är duktig och kan sina saker.
De flesta som tar ett säljjobb får knappt lön för mödan, knappt lön så att det går att klara sig igenom månaden utan att behöva låna från föräldrar, partner etc. För en person som vet att denne är medioker och inte har rätt driv, inte rätt kompetens och inte förmågan att kunna ljuga i ur och skur så är säljjobbet inte det rätta. Då är det bättre att försöka hitta ett annat jobb med fast lön, ett jobb där man kan sjukskriva sig när man är sjuk och ändå veta att det kommer in pengar i slutet på månaden. Att det finns en liten minoritet som månad efter månad drar in 50k eller mer är knappast unikt, det finns det i alla branscher och på alla arbetsplatser.
Någon som tvekar angående sin kompetens och verkligen undrar om säljarjobb är det rätta kommer aldrig att lyckas, det finns helt enkelt något som personen inte har och denne känner själv inom sig att så är fallet. Känner man sig lite osäker så visst kan man prova på, en dag eller två sådär och då bör man ha tillräckligt underlag för att veta om man är gjord för det eller inte. Jag vet precis hur säljare är för jag har suttit på ett företag som hade en sån avdelning, översociala typer som inte skyr några medel, som utan problem ljuger eller helt enkelt försöker se till att erbjudantet låter bättre än det är. Är det något som inte finns med i erbjudandet och man frågar om det så säger de givetvis att det finns med eller, "den tjänsten kan vi inte erbjuda men istället får du det här som är mycket bättre etc". Jag är innerligt så jävla trött på dessa säljartyper som aldrig kan vara lugna eller ta det lugnt, ständigt stressade idioter helt enkelt.