• 3
  • 4
2011-01-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert
Skulle faktiskt vilja höra VARFÖR människor väljer bort ett arbete som ger mellan 20 och 50K beroende på månad efter skatt. Att pengar inte är allt förstår jag. Ett psykiskt pissigt jobb kan i längden aldrig kompenseras med pengar. Men kan man få nåt konkret av någon? Och vad gör dessa personer istället?

Jag har jobbat som säljare dock inte via 100% prov eller mot privatperson men väl med en kass grundlön och säljare av lite luddiga prylar (kontorsprodukter). Jag kan väl säga som såhär, det var roligt och spännande i början första 3 månaderna fick jag en lön på 20-25 efter skatt. JAg jobbade dock ganska mycket och främst sent på kvällarna då man var tvungen att förbereda nästa dag med ringlistor osv. Vi hade grymma konferenser och fester och man fick fina gratifikationer när man sålt och en massa härligt jippo. Dock så är det som så att för de flesta så brukar säljration minska med tiden och efter att månad 4-6 endast fått prov.lön pga för lite sålt så blev det vääldigt psyiskt jobbigt. Man hade en ständig hets och man började känna av de första månadernas slit vilket gjorde en trött och man jobbade mindre. Jag orkade helt enkelt inte med hetsen. Men säger som någon annan det var väldigt lärorikt och de kollegor jag hade var nog de bästa i världen men allt har sin tid.

Det fanns de som jobbade några år och de tjänade bra pengar men det är en viss sorts person, företaget sa själva att ca: 1 av 1000 var rätt person. Mitt företag var också väldigt seriöst och fick priser som gasellföretag osv.
Citera
2011-01-13, 12:38
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag har jobbat som säljare dock inte via 100% prov eller mot privatperson men väl med en kass grundlön och säljare av lite luddiga prylar (kontorsprodukter). Jag kan väl säga som såhär, det var roligt och spännande i början första 3 månaderna fick jag en lön på 20-25 efter skatt. JAg jobbade dock ganska mycket och främst sent på kvällarna då man var tvungen att förbereda nästa dag med ringlistor osv. Vi hade grymma konferenser och fester och man fick fina gratifikationer när man sålt och en massa härligt jippo. Dock så är det som så att för de flesta så brukar säljration minska med tiden och efter att månad 4-6 endast fått prov.lön pga för lite sålt så blev det vääldigt psyiskt jobbigt. Man hade en ständig hets och man började känna av de första månadernas slit vilket gjorde en trött och man jobbade mindre. Jag orkade helt enkelt inte med hetsen. Men säger som någon annan det var väldigt lärorikt och de kollegor jag hade var nog de bästa i världen men allt har sin tid.

Det fanns de som jobbade några år och de tjänade bra pengar men det är en viss sorts person, företaget sa själva att ca: 1 av 1000 var rätt person. Mitt företag var också väldigt seriöst och fick priser som gasellföretag osv.

Ok, tack för svaret. Det låter som om man får slita rätt hårt för lönen ändå. Många ger sken av att det är glidigt och att cashen bara sprutar in. Intressant att nu få höra varför någon egentligen slutar på ett sådant jobb.
Citera
2011-01-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert
Ok, tack för svaret. Det låter som om man får slita rätt hårt för lönen ändå. Många ger sken av att det är glidigt och att cashen bara sprutar in. Intressant att nu få höra varför någon egentligen slutar på ett sådant jobb.

Ja det var allt annat än glidigt, visst det kan uppfattas så för man är ju ändå ganska "fri" på jobbet och man åker runt osv..kan springa på stan en timme om man vill det men det är garanterat en timme som ska tas igen om man ska bli framgångsrik. Sen finns det som sagt 1 på 1000 som gör det i sömnen men så är det ju med allt och det är ofta om denna personen man får höra.

Som sagt jag jobbade ofta fram till 22 med att leta kunder och skriva ringlistor osv...timprist var alltså inte särskilt bra!
Citera
2011-01-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Roger, Roger, Roger... Jag respekterar dig till 110% som debatör här på FB och vet att du är en reko person, men du behöver faktiskt inte smutskasta någons jobb bara för att du själv inte gillar när folk frågar dig på stan vad du ringer med för operatör. Min första månad på 3 så tjänade jag nästan 20 000, även fast september är årets sämsta månad (folk hemma från semestern och har inga pengar) Jag har kunnat gå en dag och sålt ett enda abb. (300kr+150kr trakt.) medans jag en annan dag inte lyfte ett finger och ändå sålde sju. Totalt så tjänade jag 15600 kronor på 14 dagars jobb, medans jag på mitt gamla jobb hade tjänat ungefär det halva, samtidigt som jag hade varit helt förstörd både i kropp och själ pga för mycket arbete.

Självklart ska man inte sticka under stolen med att det är ett säsongsjobb dock! Jag tror att jag jobbar kvar i ungefär tre månader, mest för pengarnas skull, men också för att det faktiskt är jäkligt roligt. Man träffar nya människor, ser platser som man aldrig skulle sett annars och får en jäkla massa förmåner. Senast var jag i Linköping/Ryd i veckan som gick och då svängde vi en dag förbi Mantorp Park och hade turen att få se ett bilrace.

Att folk håller på så jäkla mycket och säger att det är en myt att man tjänar bra med pengar är så sjukt fjantigt. Jag är långt ifrån toppen på mitt jobb och vi är bara en handfull personer som jobbar där.

Jag står alltid inomhus, förutom på somrarna och tidig höst när man står på marknader ibland (där man för övrigt säljer helt sjukt bra)

Visst är jobbet tradigt ibland när man säljer lite småtaskigt, men det vägs upp rätt fort igen, då man bara står på en location i max två-tre dar.. Om man är lite äldre och har eget boende med en massa hyror att betala så kanske det är värt att gå och leta efter ett fast jobb med stabil lön, men är man som jag en ung student och fortfarande bor hemma så tycker jag inte att det finns något som helst negativt med ett eventsäljarjobb, möjligtvis att dom är lite ytliga..

Börjar bli trött på inlägg där personer intygar att man kan tjäna multum på både det ena och andra säljarjobbet, samtidigt som personen givetvis känner någon som drar in 100k i månaden.

När fan ska ni ge er, visst finns det folk som tjänar bra men dessa är i minoritet precis som på alla andra jobb. Det går att tjäna bra på alla jobb där man är duktig och kan sina saker.

De flesta som tar ett säljjobb får knappt lön för mödan, knappt lön så att det går att klara sig igenom månaden utan att behöva låna från föräldrar, partner etc. För en person som vet att denne är medioker och inte har rätt driv, inte rätt kompetens och inte förmågan att kunna ljuga i ur och skur så är säljjobbet inte det rätta. Då är det bättre att försöka hitta ett annat jobb med fast lön, ett jobb där man kan sjukskriva sig när man är sjuk och ändå veta att det kommer in pengar i slutet på månaden. Att det finns en liten minoritet som månad efter månad drar in 50k eller mer är knappast unikt, det finns det i alla branscher och på alla arbetsplatser.

Någon som tvekar angående sin kompetens och verkligen undrar om säljarjobb är det rätta kommer aldrig att lyckas, det finns helt enkelt något som personen inte har och denne känner själv inom sig att så är fallet. Känner man sig lite osäker så visst kan man prova på, en dag eller två sådär och då bör man ha tillräckligt underlag för att veta om man är gjord för det eller inte. Jag vet precis hur säljare är för jag har suttit på ett företag som hade en sån avdelning, översociala typer som inte skyr några medel, som utan problem ljuger eller helt enkelt försöker se till att erbjudantet låter bättre än det är. Är det något som inte finns med i erbjudandet och man frågar om det så säger de givetvis att det finns med eller, "den tjänsten kan vi inte erbjuda men istället får du det här som är mycket bättre etc". Jag är innerligt så jävla trött på dessa säljartyper som aldrig kan vara lugna eller ta det lugnt, ständigt stressade idioter helt enkelt.
Citera
2011-04-22, 16:52
Medlem
mjohan84s avatar
Svågern var på deras utbildning, blev utlovad guld och gröna skogar... De valde bara två killar ifrån denna stora stad och han var verkligen speciell, fick tågresa/hotell/mat i sthlm och intensivutbildning.

Väl där uppe fick han order att inte prata med någon, inte ens hans morsa/farsa osv... åk direkt till hotellet, inga omvägar, prata inte med NÅGON. Han valde att åka hem, då blev de förbannade och 5 personer försökte övertala honom.
Citera
2011-04-27, 14:47
Medlem
Mollemeisters avatar
Haha ser man på, ska precis på anställningsintervju för viasat.
Jobbat tidigare som säljare för Com Hem och då var min första dag på 3 timmar, sålde 14 abonnemang tror det blev 2 retur på det (tyvärr :/) det resulterade till 3600... så då tyckte jag jobbet var heelt okej 1200kr/tim ...j*vligt ok... sen fanns det ju dagar där man sålde typ 2 abbonnemang på typ en dag (man sa vilka dagar man skulle arbeta veckan innan) började runt 16-17 snåret och slutade 21..detta var alltså för Com Hem...(Viasat kör HELTID mån - fre 13-21) och nu så ska jag se hur det går med Viasat/Com Hem... får se om jag fortfarande har något driv.
Jag snokade igenom lite på hur Viasat arbetar jämfört med Com Hem och den största skillnaden var att med Viasat så jobbar man mer i lag och GÅR RUNT med laget och säljer...dvs typ kanske 3-4 pers eller kanske 2(?) går till ett lägenhetshus som är bokat och tar varannan dörr etc. På Com Hem så körde man själv för det mesta...bokade lägenhetshus själv osv...jag föredrar nog hellre det men men vi får välla se.
Tidigare jobb: Com Hem (självklart devlis Viasat eftersom Com Hem har Viasat som utbud i deras TV-utbud)
Sökande jobb: Viasat / Com Hem (man säljer både för Viasat och Com Hem)..såå typ samma

Uppdaterar efter anställningsintervjun och berättar vad Teamleadern sa osv samt lite provisions löner (maybe om det nämns)

Några frågor om Com Hem jobbet eller dylikt? Briiing it!
Citera
2011-04-27, 18:27
Medlem
Mollemeisters avatar
Japp då var man hemma igen...Anställningsintervjun gick bra ska gå på "testrunda" med "teamledaren" imorn. Provisionerna är mer annorlunda gentemot Com Hems man kan inte komma upp till en fastlön + provision. Man tjänar ungefär runt 400kr/abonnemanget. Som sagt sen tidigare 13-21 mån - fre.
Japp får välla se om jag fortfarande kan leverera imorn.
Fred ut
Citera
2013-01-21, 15:16
Medlem
Hej, lite sent svar nu men - hur gick det? Ska på intervju hos viasat i morgon och undrar mest hur det funkade m.m. Berätta gärna!
Citera
2013-01-21, 16:06
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinsam
Hej, lite sent svar nu men - hur gick det? Ska på intervju hos viasat i morgon och undrar mest hur det funkade m.m. Berätta gärna!

Tjenare, jag har jobbat som fältsäljare på Viasat. Närmare bestämt Stockholmsregionen, blev lovad att få åka runt på mässor och marknader och under vissa strödagar kanske knacka dörr i min region.

Jag kanske hade otur men min Team Leader var ett riktigt svin, jag fick knacka dörr i min region i två veckor innan jag fick åka med på min första marknad. Vi satte oss i hans bil och brassade iväg i tre timmar på en bondemarknad med cirka 200 besökare, det var väldigt svårt att få kontakt med besökarna och när jag väl fick igång en dialog med en potentiell kund körde min TL över mig och tog över diskussionen. Jag blev irriterade och pratade med honom efter marknaden och han menade att jag var på väg att tappa affären och hade gjort allmänt dåligt ifrån mig.

När vi kom hem fick jag återigen knacka dörr i ytterligare ett par månader och min TL totalignorerade mig, tillslut sade jag upp mig. Jag kan ha haft otur och fått en riktig idiot till TL, man blir lovad generös provision, roliga resor, bra team building men i ärlighetens namn är det bara skit rakt igenom.

Under mina tre månader sålde jag cirka 40 abbonemang på att knacka dörr vilket inbringade cirka 800kr/styck. Ingen grundlön heller..
Citera
2013-01-22, 12:53
Medlem
Liktornets avatar
Nu har jag ingen erfarnhet av just eventförsäljning men har jobbat med olika typer av sälj i 7 år.
Och jag tycker att det är alltför många här inne som antingen lyfter denna typen av försäljning till skyarna eller istället sågar den vid fotknölarna.

Att arbetsgivarna vill ha ut anställda efter 1-2 månader är en myt (men kanske sanning hos Hasses telefontjänster ab). Om tex Viasat anställer en person, skickar denna på internutbildning i 1 vecka och sedan betalar plats för monter, säljchefer osv. så behöver de behålla den anställda under en tid så att denne kan "betala tillbaka" utbildningen, chefslöner osv. innan han/hon slutar. Och självklart vill de ju gärna tjäna något på de anställda också.

Men att man kan gå in och lyfta 100k utan eftarnhet är även det en myt (klart det finns undantag med de är få).
Med en god inställning och ett jobb åt en seriös aktör så kan man fort tjäna relativt vettiga löner och bygga upp ett gott CV för framtiden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in