2007-09-06, 21:13
Medlem
lill-mes avatar
Hejsan allihopa, jo nu är det så att jag kört ubuntu cirka 2½ månad snart. Skitläckert och jag känner verkligen att Linux passar för mig!
Stilrent, lättsamt, snyggt och framförallt så otroligt säkert och stabilt.
Men nu är det så att jag gärna skulle vela testa på någon annan distrubution, jag har sneglat lite på Debian. Men dock verkar installtionen rätt avancerad och jobbig process. Jag må ha fel, men detta är min uppfattning.

Jag söker en ganska lätt distrubution, som jag kan göra allt jag gör i ubuntu på.
Programmera, surfa, chatta, lyssna på musik

Vad har ni att rekommendera? Helt en ganska lätt att installera, inte allt för svår att behärska. Jag vill inte ha någon där man måste kompilera koder, fixa kernels osv.

Så, vad säger ni? Har ni några som ni vet rakt av som är rätt nybörjarvänliga och gärna lite utmaning så jag lär mig lite extra på resan

Med vänliga hälsningar Lill-me
Citera
2007-09-06, 21:51
Medlem
Feodora Core låter som något för dig Dock hade nog ändå debian varit enklast eftersom du suttit med ett ubuntu ett tag och apature är verkligen riktigt nice
Citera
2007-09-06, 21:56
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Feodora Core låter som något för dig Dock hade nog ändå debian varit enklast eftersom du suttit med ett ubuntu ett tag och apature är verkligen riktigt nice

Alldeles rätt där, jag har spanat in fedora core 7 under en längre tid. Verkar riktigt bra, men dock tycker jag debian verkar lite. Hmm.. Ja, otympligt?
Citera
2007-09-07, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Alldeles rätt där, jag har spanat in fedora core 7 under en längre tid. Verkar riktigt bra, men dock tycker jag debian verkar lite. Hmm.. Ja, otympligt?

Det är en galen tid vi lever i när DEBIAN anses otympligt...
Citera
2007-09-07, 06:55
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bov
Det är en galen tid vi lever i när DEBIAN anses otympligt...

Dessvärre bestod inte denna tråd om dina åsikter om vilket och vad som inte bör anses otympligt.

Schas schas! *spark i revbenen*
Citera
2007-09-07, 15:46
Medlem
Ruvils avatar
Ta en titt på archlinux vetja
Citera
2007-09-07, 16:53
Moderator
Falukropps avatar
Typexempel på en fråga där det finns lika många åsikter som det finns användare.

Personligen skulle jag väl rekommendera dig att köra Slackware om du verkligen vill lära dig GNU/Linux-grejen. Där finns inte allt onödigt lull-lull, utan du får lära dig att göra grejerna från grunden. Det du lär dig när du kör Slack kan du sen överföra på andra distar eftersom du inte blir beroende av distspecifika konfigurationsprogram och sånt på samma sätt.

De enda hakarna jag kan se med det hela är väl att Slackwares pakethanteringsapplikationer inte är särskilt bekväma, och att du kanske kommer känna dig lite vilse i /etc med underkataloger när du pillrar i nåt annat system.
Slackware kör systeminitieringen enligt "BSD-modellen" eller vad man ska kalla det, medans de flesta andra distarna kör enligt System V. Men det är bara frågan om små skillnader i vart startscriptsen heter och ligger.

Men sen finns det säkert massor av folk som inte håller med mig alls vad det gäller det här.
Citera
2007-09-07, 17:18
Medlem
Lethargies avatar
Om det finns bör du verkligen inrikta dig på en distribution där harren står i centrum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in