2007-09-06, 20:49
Medlem
Nån mer som tycker att det borde släppas en samling med alla filmerna på DVD så man i lugn och ro kan njuta av Klabbis, Knohultarn och Nisse på Åsens äventyr i Småland (Täby)? Få filmer med så rapp dialog och djupa personligheter har släppts sedan de gyllene åren på 50- och 60-talen.
Citera
2007-09-06, 20:53
Medlem
såg en box med Åsanisse för några månader sen, på nån torrentsajt
Citera
2007-09-06, 23:08
Medlem
Cineastens avatar
Är det här verkligen något att diskutera?
Citera
2007-09-06, 23:13
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det här verkligen något att diskutera?
Nej...
Citera
2007-09-06, 23:15
Medlem
MiniGangsters avatar
Du är inte seriös va ? Jag hoppas verkligen inte att du är seriöst,,,
Citera
2007-09-07, 00:14
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaneMental
Nån mer som tycker att det borde släppas en samling med alla filmerna på DVD så man i lugn och ro kan njuta av Klabbis, Knohultarn och Nisse på Åsens äventyr i Småland (Täby)?

Få filmer med så rapp dialog och djupa personligheter har släppts sedan de gyllene åren på 50- och 60-talen.
Första delen av det du skriver kan jag tro på. Förstår att det finns en charm i filmerna.. även om de blev sämre och sämre...

Men djupa personligheter?
Citera
2007-09-07, 00:29
Medlem
snapcases avatar
Mejla criterion och tipsa dom En fet box med alla 20 filmerna, späckad med kommentarer och extramaterial. Kommer sälja som smör i småland
Citera
2007-09-07, 15:20
Medlem
Done and done.
En förfrågan har skickats iväg till Criterion där jag speciellt önskade en DVD med all musik som framfördes i filmerna. Musikskatter sjungna av allas våra favoriter Bertil Boo och Jokkmokks-Jokke skall även kommande generationer uppleva.
Citera
2007-09-07, 15:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Mejla criterion och tipsa dom En fet box med alla 20 filmerna, späckad med kommentarer och extramaterial. Kommer sälja som smör i småland

...riskerar nog att inskränka sig till Småland då.

Varför i all världen skall det ges ut på DVD? Räcker det inte med att SVT sänt verken regniga eftermiddagar och förstört livet för människor?
Då tror jag det finns andra svenska filmer att ge ut. Finns Landstormens lilla lotta på DVD?
Citera
2007-09-07, 16:06
Medlem
Avva66s avatar
Så där tänkte jag också för många år sedan, tills jag fick se en gammal Åsa-Nissefilm på tv.
Citera
2007-09-07, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MiniGangster
Du är inte seriös va ? Jag hoppas verkligen inte att du är seriöst,,,

Klart han är.
Citera
2007-09-07, 20:14
Medlem
Skådespelarinsatserna...

...var väldigt imponernade, speciellt i den första filmen, då Helga Brofeldt (i de senare filmerna spelandes Eulalia), var en tant fientligt inställd till Åsa-nisse. En mycket skicklig omställning.
Filmerna speglade samtiden och deras styrka låg i det faktum att folk kände igen sig i de lantliga miljöer som visades. Sveriges lärarkår borde dra sitt strå till stacken och visa dem för att illustrera hur det var i Sverige under folkhemmets glansdagar då allt var möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in