2007-09-06, 18:26
Medlem
otec_sates avatar
Har funderingar på att byta bil, har för närvarande en Ford Scorpio kombi, 2.9 aut -92.

Har sneglat lite på Volvo v40 i prisklassen 30-40.000 spänn. Är trött på min nuvarande bil och ständigt krångel. Sen jag flyttat till annan ort så känner jag inga "motormänniskor" och har varken tillgång till garage eller verktyg, så alla reparationer som man försöker sig på blir aningen obekväma.

Att volvo v40 inte är lika pålitliga som "de gamla riktiga" volvomodellerna har jag förstått, men den verkar ändå relativt pålitlig? Billig att äga och köra?

Vad ska man generellt kolla lite närmare på när man kikar på en v40? Kamrem ska bytas ungefär varje 12.000 mil, om jag förstått det rätt? Är det en dyr affär att byta kamrem på verkstad?

Jag har främst funderat på 2.0 motorn. Så har ni synpunkter och råd inför ett kommande köp så vore jag tacksam! Förresten, automat är så bekvämt, men det verkar inte så vanligt på dessa? Hur är automatlådorna?

Jag är inte ute efter en racerbil, utan en pålitlig kombi som är billig.
Citera
2007-09-06, 20:11
Medlem
ew80s avatar
De grejer jag kan komma på rak arm man bör kolla extra på en S/V40:
Kopplingen, Växellådans kondition, var noga att kolla så inte lådan läcker olja(vanligt att den inre damsken mellan växellåda och drivaxel blir otäta på vissa lådor), rost är alltid bra att kolla noga efter, speciellt på fas 1 versionen vilket jag antar är modellen du får i den prisklassen.

Annars är det en bra och pålitlig bil om den är rätt underhållen dvs.

kolla även in www.x40nordic.com finns en massa info om modellen där.....
Citera
2007-09-10, 09:25
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ew80
De grejer jag kan komma på rak arm man bör kolla extra på en S/V40:
Kopplingen, Växellådans kondition, var noga att kolla så inte lådan läcker olja(vanligt att den inre damsken mellan växellåda och drivaxel blir otäta på vissa lådor), rost är alltid bra att kolla noga efter, speciellt på fas 1 versionen vilket jag antar är modellen du får i den prisklassen.

Annars är det en bra och pålitlig bil om den är rätt underhållen dvs.

kolla även in www.x40nordic.com finns en massa info om modellen där.....

Tack för tipsen! Rost gör mig inte så mycket, om det mest är kosmetiskt. Hur länge sträcker sig fas 1 versionen förresten? Och bör man undevika den absolut första årsmodellen -96 (?) ? Tack för länken, ska spana in den!
Citera
2007-09-12, 19:07
Medlem
ew80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Tack för tipsen! Rost gör mig inte så mycket, om det mest är kosmetiskt. Hur länge sträcker sig fas 1 versionen förresten? Och bör man undevika den absolut första årsmodellen -96 (?) ? Tack för länken, ska spana in den!

Fas 1 fanns under 96-00, sen kom fas 1,5 under 00, fas2 00b-04....
Helst ska man kolla på 99: or eller nyare av denna modell , har för mig dom äldre var mer rostkänsliga och hade lite sämre kvalitet på vissa delar, men dock brukar de äldre årsmodeller ändå hålla rätt bra mekaniskt jämfört med andra bilar ska väl tilläggas, undvik dock 1,8i den har Mitsubishis usla GDI motor, kan bla. sota igen och kan även kräva rätt mycket underhåll för att funka ok.
2,0: an som du funderade på är nog ett vettigt val, har inte hört nått direkt negativt om den.....

Tror att det kan vara klokt att undvika 96: orna, första årsmodellen av en modell brukar ibland hålla lite sämre kvalitet ......
Citera
2007-09-13, 14:05
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ew80
Fas 1 fanns under 96-00, sen kom fas 1,5 under 00, fas2 00b-04....
Helst ska man kolla på 99: or eller nyare av denna modell , har för mig dom äldre var mer rostkänsliga och hade lite sämre kvalitet på vissa delar, men dock brukar de äldre årsmodeller ändå hålla rätt bra mekaniskt jämfört med andra bilar ska väl tilläggas, undvik dock 1,8i den har Mitsubishis usla GDI motor, kan bla. sota igen och kan även kräva rätt mycket underhåll för att funka ok.
2,0: an som du funderade på är nog ett vettigt val, har inte hört nått direkt negativt om den.....

Tror att det kan vara klokt att undvika 96: orna, första årsmodellen av en modell brukar ibland hålla lite sämre kvalitet ......

Som ew80 sa så håll dig borta ifrån alla innan 99. Har varit o kollat på ett par 98 och där är det lack släpp lite varstans. Mest runt motorhuven.
Ta en extra koll under till också o se hur den hära antirost massan ser ut.

Kommer givetvis inte ihåg nu vad lådan heter men titta in på x40nordics forum. Det är kanske bara i den äckliga 1.8 liters Mitsubishi motorn som där sitter en sladdrig o tråkig låda.

Det skiljer sig lite mellan modellerna när kamrem ska bytas. Men det blir rätt så dyrt om man ska ta det hos Volvo. På min 2.0t så blev det runt 5.000 har jag för mig.

Sen om du kan hitta en bra v40 för en 30-40' det vågar jag inte säga. Fast det var ju förstås ett år sedan jag köpte min

Och ja en servicebok är guldvärd!
Citera
2007-09-13, 14:21
Medlem
Yeah!!s avatar
Summan du ska lägga är väl nästan lite i underkant?
Jag skulle iaf satsat på T4:an, riktigt rolig och bra bil!
Citera
2007-09-13, 15:07
Medlem
otec_sates avatar
Attans. Ja summan är lite i underkant. Har sett att man får en del, fas1 som de tydligen tillhör, någorlunda slitna som gått runt det andra kamremsybtet för sisådär 30-40.000. Kändes som en helt okej bil för de pengarna. Turbo eller liknande är inte aktuellt då jag studerar för tillfället och vill hålla kostnaderna nere. Så en, -98, 2.0, hade varit perfekt. Och som sagt kosmetisk rost gör mig inte så mycket. Om jag känner för att åtgärda det så är det inga problem, har sysslat med både karosseri och lack tidigare.

Jaha, man får väl kanske tänka om i bilköpandet då, kanske byta modell. Jag som tyckte att v40 kändes som en helt okej bil för de pengarna, och som förhoppningsvis inte kommer kosta mig så mycket varken i reparationer, försäkring eller bränsleförbrukning. Och framförallt så varken ser dom ut eller känns som en 740, -no offence dom som gillar dom.
Citera
2007-09-13, 15:16
Medlem
HonkenLarssons avatar
Bilen som sådan är inte särskilt bra. Det du skall kolla efter om du nu ändå skall vara motvalls och bara måste ha en volvo 40 så skall du kolla efter minst en fas2 med antingen 2.0t eller t4. Dessa har drivlina från 70 modellerna.

Annars är bilen allmänt lite risig. Har kört många 40isar iofs. ganska så hårt men dom krånglar alltid med framvagnslänkaget/upphängning. Dom svagare motorerna krånglar med växellådor.

Folk på Volvo skäms för bilmodellens låga kvalité.

Men efter som du byer från en Scorpio så låter det som att du byter upp dig.
Citera
2007-09-13, 21:58
Medlem
otec_sates avatar
Något tips på annan kombi som ligger i den prisklassen och kan fylla mina önskemål?

edit: Inte audi eller mercedes. Dom har jag redan klarat av i den prisklassen.
Citera
2007-09-13, 22:49
Medlem
HonkenLarssons avatar
http://www.blocket.se/vi/13354372.htm?ca=15_s

Någon som har något ont att säga om en Skoda? Är ju VW delar i dom så det borde ju hålla ihop några år till?
Citera
2007-09-14, 09:40
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Något tips på annan kombi som ligger i den prisklassen och kan fylla mina önskemål?

edit: Inte audi eller mercedes. Dom har jag redan klarat av i den prisklassen.

Jag måste vara så tradig och säga en 940. Finns hur många sådana som helst. Och för dem pengarna så får du en bra 940 med bra utrustning.
Men sen är de ju inte de mest bensin snåla direkt. Men det väger kanske upp lite med att de är billiga i service och i underhåll

Passat är kanske något för dig? Har för mig att de rullar på rätt så bra för en billig peng. Har sett ett par -98 som ser förvånansvärt fräscha ut även om de har rullat långt.
Nackdelen med dem är väl lite att motorerna känns väl inte så jätte roliga. Men de har en 1.8t som går lite finare.
Vet förstås inte om det finns någon i din prisklass.

Kanske är det så att HonkenLarssons tips var lite bättre. Skoda känns o är ju lite av ett billighets märke
Citera
2007-09-14, 12:13
Medlem
otec_sates avatar
Ja, bra tips! Har kikat lite på Passat´er på blocket nu. nån 97-99 årsmodell med 1.8 l. motor verkar schysst. Får ta och kika efter lite köpråd och åka och kika på någon. Tackar!

Självklart är fler tips, råd och idér välkomna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in