2007-09-05, 19:09
Bannlyst
En bekant till mig från Rumänien lånade både mitt kök och min frys för att bjussa på middag. Hon hittade lite löjrom som hon frågade ifall det var OK att använda. Hann tyvärr inte med på vad hon gjorde, men lite olja och elvispen använde hon. Löjrommen smakade GUDOMLIGT efter detta och den lilla decilitern växte till cirka en halvliter.

(Som givetvis inmundigades med Vodka)

Har letat och letat efter både henne och receptet. Någon som åtminstone kan hjälpa mig med receptet?
Citera
2007-09-05, 19:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam Hussein
En bekant till mig från Rumänien lånade både mitt kök och min frys för att bjussa på middag. Hon hittade lite löjrom som hon frågade ifall det var OK att använda. Hann tyvärr inte med på vad hon gjorde, men lite olja och elvispen använde hon. Löjrommen smakade GUDOMLIGT efter detta och den lilla decilitern växte till cirka en halvliter.

(Som givetvis inmundigades med Vodka)

Har letat och letat efter både henne och receptet. Någon som åtminstone kan hjälpa mig med receptet?
Det här är inte en specifik rätt, utan ett sätt att behandla ingredienser på.

Faktum är att det går att fixa den här "rätten" på löjrom, torskrom, laxrom eller vilket som helst.

Det är således inte ingredienserna som är hemligheten, utan tillagningssättet.

Rommen skall vara fryst, oljan skall däremot vara het. När man vispar ihop dessa ingredienser så uppstår en kemisk reaktion. Dvs, rommen börjar nästan "jäsa" och dra åt sig smakerna från alla dessa kryddor, lime, sv peppar osv.

Serveras gärna med smörstekt vitt bröd och färsk persilja/dill, samt citron.

~Paul~
Citera
2007-09-05, 21:12
Bannlyst
Åh, tack så mycket!

Ungefär hur mycket olja ska man använda i förhållande till rommen? Antar att man ska välja rapsolja?
Citera
2007-09-05, 21:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam Hussein
Åh, tack så mycket!

Ungefär hur mycket olja ska man använda i förhållande till rommen? Antar att man ska välja rapsolja?
Ja, använd en neutral olja (raps, jordnöts- eller majsolja). Förhållandet är ca 65/35 till rommens favör.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in