Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-12, 14:30
Medlem
Gronabuddahs avatar
fett tråkigt.. ointressant.. och jävligt uppenbart.. va är de du vill få fram igentligen? de ultimata skämtet som får alla människor på jorden att lägga sej ner på marken och grina av lycka? skulle säkert va jävligt kul i och för sej men går vi på uppenbarelser och fakta så är humor de som får en annan människa att garva, spelar ingen roll om du är nörd, brat, horunge eller fetknopp gemenskapen och förmågan att dela lyckoruset som uppstår när något är roligt är humor
Citera
2007-09-12, 20:31
Medlem
Valiants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaranthustra
Japp, det stämmer, fast det räcker inte. En person som visar kuken på öppen gata är inte nödvändigtvis rolig. Han måste göra det med finess också.

Fast om han inte är medveten om att han visar den så blir det ju helt plötsligt lite roligare.
Citera
2007-09-12, 21:49
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valiant
Fast om han inte är medveten om att han visar den så blir det ju helt plötsligt lite roligare.
Det är ett agerande med finess så det skriker om det.
Citera
2007-09-12, 22:28
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Hur menar du när du säger att vissa saker ska vara roliga? Grundtanken med alla skämt är väl att de ska vara roliga?
Ja, men när det är utstuderat likt i en rolig historia, där man känner sig tvingad till att tycka det är roligt - då är det inte (eller mycket sällan) roligt imo.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgeworth
Men i en rolig historia är väl ändå grundtanken att det ska vara roligt? Därav "rolig historia". Även om den är inlärd och generisk är ju berättarens huvudsyfte att humor ska uppstå. Och det gäller ju även utstuderade skämt. Det du menar är väl att du finner karbonkopierade skämt mindre roliga än äkta och improviserade skämt?
Sant, men däri beror också hur historien berättas. Om en snubbe berättar en valfri rolig-historia på helspänn med förväntningen att alla ska skratta - vilket många idioter gör - så skrattar jag inte. Det ska, liksom, inte förväntas att man ska finna humor i ett skämt, det ska bjudas in till att upptäcka humorn i ett skämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Alla har olika humor. Det individen anser vara roligt är humor för denne. Det är inte mycket svårare än såhär.
Nja, jag håller definitivt inte med om denna uttjatade förstahands-tanke. Ingen människa föds eller dör med en programmerad humor. Konsten i att finna humor/dela med sig av humor, är mycket mer komplicerad än så. Det har helt enkelt med förhållandena att göra - som nämnt ovan, exempelvis hur en person framför ett skämt, vem det är som gör det, i vilket sammanhang, varför och med vilken poäng.
Citera
2007-09-12, 22:34
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nja, jag håller definitivt inte med om denna uttjatade förstahands-tanke. Ingen människa föds eller dör med en programmerad humor. Konsten i att finna humor/dela med sig av humor, är mycket mer komplicerad än så. Det har helt enkelt med förhållandena att göra - som nämnt ovan, exempelvis hur en person framför ett skämt, vem det är som gör det, i vilket sammanhang, varför och med vilken poäng.
Jag skrev inte att man föds med en viss humor. I övrigt håller jag med dig och jag tror inte att jag har skrivit något som inte tyder på det.
Citera
2007-09-12, 22:40
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag skrev inte att man föds med en viss humor. I övrigt håller jag med dig och jag tror inte att jag har skrivit något som inte tyder på det.
Du skrev att det människor tycker är roligt avgörs av vad de själva anser. Jag menar att så är inte fallet. Förhållandena är vad som avgör vad personer anser är roligt - det är alltså inte upp till personen att avgöra.
Citera
2007-09-12, 22:48
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Du skrev att det människor tycker är roligt avgörs av vad de själva anser. Jag menar att så är inte fallet. Förhållandena är vad som avgör vad personer anser är roligt - det är alltså inte upp till personen att avgöra.
Förhållandena uppfattas och anses på ett visst sätt av personen vilket alltså i slutändan handlar om hur personen är som individ, vad den har för värderingar o.s.v. Vad personen tycker är roligt avgörs av vad den själv anser med detta som grund. (Personlighet, värderingar, timing, förhållanden o.s.v.)
Citera
2007-09-13, 13:53
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Förhållandena uppfattas och anses på ett visst sätt av personen vilket alltså i slutändan handlar om hur personen är som individ, vad den har för värderingar o.s.v. Vad personen tycker är roligt avgörs av vad den själv anser med detta som grund. (Personlighet, värderingar, timing, förhållanden o.s.v.)
Som sagt, jag menar att detta inte är fallet.
Citera
2012-04-23, 17:52
Medlem
Citat:
Alla har olika humor. Det individen anser vara roligt är humor för denne. Det är inte mycket svårare än såhär.

Jo. Jag kan se att exempelvis Solsidan är humor, men å andra sidan tycker jag att den serien är förbannat tråkig. Det finns massvis med humor som jag inser är humor, men som jag inte tycker är rolig för det.
Citera
2012-04-24, 15:35
Medlem
Kadde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havshund
Jo. Jag kan se att exempelvis Solsidan är humor, men å andra sidan tycker jag att den serien är förbannat tråkig. Det finns massvis med humor som jag inser är humor, men som jag inte tycker är rolig för det.
Grattis, du har svarat på ett inlägg som är 4½ år gammalt!
Citera
2012-04-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadde1
Grattis, du har svarat på ett inlägg som är 4½ år gammalt!

Sen när får (kvasi)filosofiska diskussioner bästföre-datum?
Citera
2012-04-24, 16:49
Medlem
Svesve777s avatar
Som sagt, relativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in