2024-10-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insomforni
Känns som relationen mellan David och Anna är ganska så stel? I alla fall det man får erfara i den här nya tv-serien som kom ut nyligen... Vet inte om det är pga kameran, så att man automatiskt gör sig till, men känns som att David försöker nå fram till henne men hon ger inga signaler alls om nånting.

Om hon har kört med härskarteknik på jobbet, så lär hon väl inte vara så annorlunda där hemma. Ett mycket udda par. Lider med honom.
Citera
2024-10-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Skattesänkningarna var ju störst för de som redan tar mervärdet.
De pengar som högre uppsatta får mer än låt oss säga de som står vid bandet. De pengarna blir bara möjliga för att de som står vid bandet faktiskt gör det riktiga arbetet.

Det är detta man balanserar ut med att beskatta de över hårdare.

Nu valde man att inte göra det. Joe Schmoe får 140 kr mer i plånkan var månad eller nått. VD med 80 lax fick 1300 mer eller vad det stod. Minns inte exakt.
De som tjänar lite får det "En pizza" bättre i månaden. De som har tokfet lön får det en riktigt riktigt bra vinterjacka bättre var månad.

De flesta människor påverkas ju knappt av denna skattesänkning haha!
Det är bara de som redan har mycket höga löner som märker av det. M gör det bättre för de som har mycket pengar, men knappt alls de som har låga löner.

De som biter i det sura äpplet är väl de som har höga inkomster och kör helt eget dvs. inte har någon arbetskraft.
Egenföretagare som tjjänar MYCKET som är en person och ingen underställd är väl de som eventuellt kan tycka att det är lite orättvist att de skall betala så mycket skatt

Fast det finns ju bara rättvisa i det, procentuellt får de lika mycket tillbaka, sedan att det i reella pengar är mer för den ena är ju inte så konstigt. Sedan är det ju så enkelt att alltid ta de extrema exemplen, det finns mycket folk som ligger i mellanlandet som har lite högre lön än löpande bandet nissen men gör ett otroligt mycket mer arbete och för det får brödsmulor i mervärde. Det finns alltså väldigt mycket mer människor än arbetare vid bandet ohc VD:n.

Det kan aldrig bli orättvist att få behålla det som är ens eget. Har jag en avtalad lön som någon är beredd att betala en viss summa för är det aldrig orättvist att jag får behålla så mycket av den summan som möjligt. Det som däremot är orättvisst är att någon tar dessa pengar ifrån mig för att sprida för vinden som denna individ vill och framförallt gynna de som inte gör eller bidrar till något.

Hade vi haft en bättre hushållning med skattemedel hade man kunnat sänka för alla men ändå få ut lika mycket om inte mer av dem. Det som händer är att de beslutande får ett enormt överflöd och därmed inte kan hantera det utan gödslar miljarder och åter miljarder ut i luften.

När är du själv mest medveten med dina pengar, är det om du har 100 kr med en vecka kvar till lön eller om du hade 100 000 kr under samma föutsättning?
Citera
2024-10-29, 11:48
Medlem
Jag fattade att GäddKäften var vääärdeelöööz idiot från början -
har ingen konfronterat henne o sagt vilken idiot hon är.

Sparkad som Partiledare - Sparkad som landshövding - helt
unikt att bli sparkad som landshövding för det man gör i jobbet

O DE MODERUTTNA - DE BORDE HA LAGT NER HELA PARTIET
EFTER DET ATT DE TILLSATT EN VÄRDELÖS KÄRRINGGÄDDKÄFT
SOM PARTILEDARE
Citera
2024-10-31, 16:49
Är det någon som har koll på hennes släktträd? Det där hapsburga utseendet får man inte direkt på en generation.

https://varldenshistoria.se/samhalle...-habsburg-haka
Citera
2024-10-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag fattade att GäddKäften var vääärdeelöööz idiot från början -
har ingen konfronterat henne o sagt vilken idiot hon är.

Sparkad som Partiledare - Sparkad som landshövding - helt
unikt att bli sparkad som landshövding för det man gör i jobbet

O DE MODERUTTNA - DE BORDE HA LAGT NER HELA PARTIET
EFTER DET ATT DE TILLSATT EN VÄRDELÖS KÄRRINGGÄDDKÄFT
SOM PARTILEDARE

Jo märkligt att inte sköta invigningen av lekplatser o liknande så kunde hon ju förkovra sig på annat sätt under tiden. Luftigt schema om man inte hittar på nya saker att göra.
Citera
2024-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
Är det någon som har koll på hennes släktträd? Det där hapsburga utseendet får man inte direkt på en generation.

Hmm. Eftersom du frågar så ja, faktiskt.

Inte för att jag tror hakan hängt med sedan 1600-talet, men hon är ättling till bland annat Henrik Leiditz, musikant och bryggare i Göteborg. Som ingick i tyska församlingen på den tiden, så även om den tyska kopplingen är avlägsen så finns den där. Men tror inte vi är Habsburgare vad jag vet.

(Råkar alltså veta pga att vi är släkt via just ovan nämnda gubbe).

Hon är förresten ganska nära släkt med hockeyspelarna Lundqvist: https://blogg.slaktingar.se/hockey-t...ists-forfader/
Senast redigerad av Burkgurka 2024-10-31 kl. 23:02.
Citera
2024-11-09, 09:59
Medlem
essob123s avatar
Citat:

Älskar din reflektion, hur hysterisk rolig och bra. Skulle vilja ha mer utläggningar om den.
Citera
2024-11-09, 10:05
Medlem
essob123s avatar
Citat:

Hysterisk roligt skulle vilja ha mer utläggning du är sanningen nära. Underbar reflektion
Citera
2024-11-09, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hmm. Eftersom du frågar så ja, faktiskt.

Inte för att jag tror hakan hängt med sedan 1600-talet, men hon är ättling till bland annat Henrik Leiditz, musikant och bryggare i Göteborg. Som ingick i tyska församlingen på den tiden, så även om den tyska kopplingen är avlägsen så finns den där. Men tror inte vi är Habsburgare vad jag vet.

(Råkar alltså veta pga att vi är släkt via just ovan nämnda gubbe).

Hon är förresten ganska nära släkt med hockeyspelarna Lundqvist: https://blogg.slaktingar.se/hockey-t...ists-forfader/

Sedär! Intressant, tack!
Citera
2024-11-09, 10:52
Citat:
Ursprungligen postat av essob123
Hysterisk roligt skulle vilja ha mer utläggning du är sanningen nära. Underbar reflektion

Den hapsbugska hakan i detta kontext ska nog ses mer som ett uttryck att avel skett inom den nära familjen. Lite som Skellefteåsjukan, har man den vet alla att tidigare generationer inte tog sig till grannen för att fria när lusten pockade på.
Citera
2024-11-22, 21:29
Medlem
lunarluddes avatar
Anna kinberg Batra ser bara dummare ut efter dokumentären, hennes uppförande efter avslöjandet måste varit det konstigaste jag sett i mitt liv, undviker frågor och vägrade avgå, sinnessjukt att hon sitter med en fet jävla lön och knappt får några konsekvenser, lyxproblem..

Dom vill ju typ få henne till ett offer i dokumentären
Senast redigerad av lunarludde 2024-11-22 kl. 21:35.
Citera
2024-11-29, 15:18
Hur går det för den här gamla tanten på nya jobbet? Finns det något sätt för medborgare att ta del av vad som utförts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in