2007-09-05, 12:14
Medlem
Ska köpa ny dator men vet inte vilket operativsystem jag ska välja.
Har ännu inte provat Vista men vilket ska jag välja. XP eller Visa?
Citera
2007-09-05, 12:16
Medlem
Tandkolls avatar
Vista är grymt skönt, men vad ska du använda din dator till? Många programvaror har ännu inte kommit i verison som fungerar i Vista.
Citera
2007-09-05, 12:28
Medlem
Mina användningsområden:
- surfa
- redigera bilder, ev. ibland filmer
- lyssna på musik, se film
- använda office
Citera
2007-09-05, 12:33
Medlem
borrizs avatar
För att undvika problem finns det en tumregel som säger: det bärsta är att vänta tills servicepack 1 har kommit ut, då undviker slipper man i alla fall de värsta klavertrampen.
Frågan är naturligtvis som Tandkoll säger: vad skall du ha datorn till och skall du använda burken i jobbet eller privat.
Ett alternativ skulle kanske vara att lägga in XP paralellt med Vista, så att du såsmåningom kan gå över till Vista.
Citera
2007-09-05, 13:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Kolla först så all hårdvara du inte kan klara dig utan funkar i Vista. Då menar jag allt från kameror till USB-minnen till program för att synka telefoner. Vista funkar fint med mycket, men gammal hårdvara är inte alltid kul att få rätt på. Samma gäller med en del program som är jobbar lite närmare hårdvara. Vista tar det där med säkerhet på större allvar, vilket än så länge innebär lite begränsningar för användaren.
Citera
2007-09-05, 13:21
Medlem
fo-shos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
För att undvika problem finns det en tumregel som säger: det bärsta är att vänta tills servicepack 1 har kommit ut, då undviker slipper man i alla fall de värsta klavertrampen.
Frågan är naturligtvis som Tandkoll säger: vad skall du ha datorn till och skall du använda burken i jobbet eller privat.
Ett alternativ skulle kanske vara att lägga in XP paralellt med Vista, så att du såsmåningom kan gå över till Vista.

När väntas sp1 komma då?
Citera
2007-09-05, 14:01
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Mina användningsområden:
- surfa
- redigera bilder, ev. ibland filmer
- lyssna på musik, se film
- använda office

Jag tycker helt klart att du skall köra Visa. Vista tar inte speciellt många timmar att få grepp över.
Citera
2007-09-05, 16:30
Medlem
springarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fo-sho
När väntas sp1 komma då?
Betan släpps inom några veckor, men den slutgiltiga versionen kommer inte förrän tidigt nästa år.
Citera
2007-09-05, 17:27
Medlem
Är det en ny dator du köper är det inga problem med hårdvaran. Känns dumt att lägga 1000 spänn på ett OS (WinXP) som kommer vara gammalt inom något år eller så, när du för ungefär samma summa kan få ett sex år nyare OS - som åtminstone inte är sämre.
Citera
2007-09-05, 17:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Är det en ny dator du köper är det inga problem med hårdvaran. Känns dumt att lägga 1000 spänn på ett OS (WinXP) som kommer vara gammalt inom något år eller så, när du för ungefär samma summa kan få ett sex år nyare OS - som åtminstone inte är sämre.
Så du köper även ny MP3-spelare, nya USB-minnen, ny telefon, ny scanner, ny skrivare osv när du köper ny dator? Bättre eller sämre vill jag själv inte uttala mig om eftersom jag bara kört Vista i lite drygt två månader, men helt smärtfritt är det inte. Därmed inte sagt att du ska lägga pengarna på XP, bara att man ska vara beredd på lite bekymmer med Vista.
Citera
2007-09-05, 20:47
Medlem
Ja, jo, du har en poäng.

Bra tänkt! Något att kolla upp för TS alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in