2007-09-05, 12:14
Medlem
Ska kpa ny dator men vet inte vilket operativsystem jag ska vlja.
Har nnu inte provat Vista men vilket ska jag vlja. XP eller Visa?
Citera
2007-09-05, 12:16
Medlem
Tandkolls avatar
Vista r grymt sknt, men vad ska du anvnda din dator till? Mnga programvaror har nnu inte kommit i verison som fungerar i Vista.
Citera
2007-09-05, 12:28
Medlem
Mina anvndningsomrden:
- surfa
- redigera bilder, ev. ibland filmer
- lyssna p musik, se film
- anvnda office
Citera
2007-09-05, 12:33
Medlem
borrizs avatar
Fr att undvika problem finns det en tumregel som sger: det brsta r att vnta tills servicepack 1 har kommit ut, d undviker slipper man i alla fall de vrsta klavertrampen.
Frgan r naturligtvis som Tandkoll sger: vad skall du ha datorn till och skall du anvnda burken i jobbet eller privat.
Ett alternativ skulle kanske vara att lgga in XP paralellt med Vista, s att du ssmningom kan g ver till Vista.
Citera
2007-09-05, 13:02
Medlem
nkelGunnars avatar
Kolla frst s all hrdvara du inte kan klara dig utan funkar i Vista. D menar jag allt frn kameror till USB-minnen till program fr att synka telefoner. Vista funkar fint med mycket, men gammal hrdvara r inte alltid kul att f rtt p. Samma gller med en del program som r jobbar lite nrmare hrdvara. Vista tar det dr med skerhet p strre allvar, vilket n s lnge innebr lite begrnsningar fr anvndaren.
Citera
2007-09-05, 13:21
Medlem
fo-shos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Fr att undvika problem finns det en tumregel som sger: det brsta r att vnta tills servicepack 1 har kommit ut, d undviker slipper man i alla fall de vrsta klavertrampen.
Frgan r naturligtvis som Tandkoll sger: vad skall du ha datorn till och skall du anvnda burken i jobbet eller privat.
Ett alternativ skulle kanske vara att lgga in XP paralellt med Vista, s att du ssmningom kan g ver till Vista.

Nr vntas sp1 komma d?
Citera
2007-09-05, 14:01
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Mina anvndningsomrden:
- surfa
- redigera bilder, ev. ibland filmer
- lyssna p musik, se film
- anvnda office

Jag tycker helt klart att du skall kra Visa. Vista tar inte speciellt mnga timmar att f grepp ver.
Citera
2007-09-05, 16:30
Medlem
springarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fo-sho
Nr vntas sp1 komma d?
Betan slpps inom ngra veckor, men den slutgiltiga versionen kommer inte frrn tidigt nsta r.
Citera
2007-09-05, 17:27
Medlem
r det en ny dator du kper r det inga problem med hrdvaran. Knns dumt att lgga 1000 spnn p ett OS (WinXP) som kommer vara gammalt inom ngot r eller s, nr du fr ungefr samma summa kan f ett sex r nyare OS - som tminstone inte r smre.
Citera
2007-09-05, 17:59
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
r det en ny dator du kper r det inga problem med hrdvaran. Knns dumt att lgga 1000 spnn p ett OS (WinXP) som kommer vara gammalt inom ngot r eller s, nr du fr ungefr samma summa kan f ett sex r nyare OS - som tminstone inte r smre.
S du kper ven ny MP3-spelare, nya USB-minnen, ny telefon, ny scanner, ny skrivare osv nr du kper ny dator? Bttre eller smre vill jag sjlv inte uttala mig om eftersom jag bara krt Vista i lite drygt tv mnader, men helt smrtfritt r det inte. Drmed inte sagt att du ska lgga pengarna p XP, bara att man ska vara beredd p lite bekymmer med Vista.
Citera
2007-09-05, 20:47
Medlem
Ja, jo, du har en pong.

Bra tnkt! Ngot att kolla upp fr TS allts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in