2007-09-03, 18:47
Medlem
ManicFreedoms avatar
Goddag

Finns det någon självmordsfilosofi här ute i världen? Har det funnits någon känd filosof som ansett nåt i stil med att livet är så himla meningslöst att "meningen" med livet är att ta självmord?

Vad jag har uppfattat så kommer de flesta som filosoferar fram till att livet är helt meningslöst, men det tycker även att det är värt att vara kvar och leva och göra det bästa av det. Jag själv anser att det är vilket som ifall det är värt att leva eller dö(ta självmord). Ifall jag tar självmord och är död så saknar jag ju inte det jag missar eftersom jag är död. Ifall ni förstår...

Disskutera med mig, låt mig få höra åsikter från andras perspektiv.

/ManicFreedom
Citera
2007-09-03, 18:51
Medlem
Xploits avatar
Någorlunda relaterat är ju Sokrates död. Han menade ju att filosofi är till för att förbereda oss för döden. Han fick chasen att fly från Atens fängelse men valde ändå att stanna kvar och dö.

Således finns det ju fall där det kan vara fall då det kan rättfärdigas att välja döden, även om döden i fallet egentligen inte är nödvändig.
Citera
2007-09-03, 18:51
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
men det tycker även att det är värt att vara kvar och leva och göra det bästa av det.

Hur pass stor fri vilja har vi när vi tar detta beslut? Trots allt är det några årmiljoner av förfining som gett oss vår nuvarande genuppsättning och vår "vilja" att leva.
Citera
2007-09-03, 18:54
Medlem
Det finns ju en hel del dystopiska och misantropiska filosofier som mer än gärna har självmord som en del av filosofin.

Nu har jag precis installerat ubuntu, så jag har inga länkar kvar (alls, de sparades visst inte) till sidor vars filosofier och filosofer proklamerar självmord. Vill du däremot tänka lite själv, och jobba för att få fram en filosofi, så kan jag tipsa dig en sida om eutanasi; http://www.rtvd.nu/

Annars vet jag att sidorna finns, men grämer mig över att jag inte har kvar länkarna.

Men det finns. Tänkte du anamma en sådan filosofi för reella ändamål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in