• 1
  • 2
2007-09-04, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mthrfckr.
Telefonen ringer i slutet av Bowies "Life on Mars".

Tror du verkligen det är en miss? Det hör ju till låten.
Vilken studiotekniker har en telefon inkopplad under inspelning om det inte är meningen att den ska höras?
Citera
2007-09-04, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant
Vilken studiotekniker har en telefon inkopplad under inspelning om det inte är meningen att den ska höras?
Dom sa det på musikbyrån eller så var det i tidningen studio jag läste det.
Alltså jag har också hört det men kan ju vara en rykte bara
Citera
2007-09-04, 13:39
Medlem
BjörnHellbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant

De gillade det faktum att någon hade ringt fel till studion, därför är signalen kvar på inspelningen.

Sen har vi också Ohio Players "Love Rollercoaster" där en kvinnas skrik hörs i ett "instrumental break". Myten är att hon mördades utanför studion av en av bandmedlemmarna, men mer troligt är att det bara är ett skrik av någon i en bergochdalbana.
Citera
2007-09-04, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Jag menar missljud som lyckats ta sig förbi slutproduktionen, låtar där "autotuning" är alldeles för uppenbart o.s.v.

Jag tog mig en rejäl genomlyssning på Pink Floyds "Dark side of the moon" igår, och i slutet på "Great gig in the sky" slirar inspelningen betänkligt. För några sekunde går det snabbare, för att sedan lägga sig tillbaka på rätt nivå. Lyssna på slutackordet och vrid upp volymen lite, annars hörs det inte.

Jag har också hört den där lilla svängningen, men eftersom det är just Pink Floyd så är jag tämligen säker på att det är medvetet.

Producenten, Alan Parsons, är en av världens mest pedantiska och ljudmedvetna musik-tekniker. Han släpper inte ifrån sig något ofullständigt. Och Pink Floyd har alltid varit fascinerade av ljudeffekter - speciellt under just den perioden. Nja - allt talar för att det inte är ett misstag.

Däremot är det en sådan där typiskt kul grej att upptäcka - jag tror inte så många, av lyssnarna, har lagt märke till den där lilla dippen i slutet.
Citera
2007-09-04, 18:08
Medlem
Om man lyssnar på Slayers låt "SS-3" från Divine interventon kan man efter Jeff Hannemans första solo (ca 2.45 in i låten) höra hur han rapar, dock är hörlurar nästan ett krav & att man "vrider upp höger hörlur" (vet inte den rätta termen men ni förstår nog).
Citera
2007-09-06, 00:04
Bannlyst
På Kalle Sändares andra skiva "Lejonklösa" så hör man ett skratt från någon i bakgrunden efter att Kalle levererar sin sista rapning i det första samtalet med Alice Timander. Men den här diskussionen kanske gäller musikinspelningar?
Jag har alltid undrat vad det är som hörs i vänster kanal 10 sekunder in i Chicago's "If you leave me now" samtidigt som ordet "leave" sjungs. Måste vara en miss.
Citera
2007-09-06, 00:13
Medlem
kvints avatar
Vet inte om ni redan sett denna sida: http://www.hometracked.com/2007/08/2...ade-the-album/
Citera
2016-07-24, 15:17
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poisonidea
Om man lyssnar på Slayers låt "SS-3" från Divine interventon kan man efter Jeff Hannemans första solo (ca 2.45 in i låten) höra hur han rapar, dock är hörlurar nästan ett krav & att man "vrider upp höger hörlur" (vet inte den rätta termen men ni förstår nog).
Aldrig hört får nog testa öka volymen :-D
Citera
2016-07-25, 12:19
Medlem
Bret-Harts avatar
Hostan i Scotch-Disco band kom till när det var en som råkade hosta i micken,de tyckte det lät bra så det fick vara med och en klassiker var född Någon låt med WASP så hör man Blackie Lawless säga i slutet på en låt What the fuck was that,det var tydligen någon form av radiosignal som kom in eller nåt liknande och fick vara kvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in