• 1
  • 2
2007-09-03, 16:19
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskuu
Själva ideen och det politiker eftersträvar för ett samhälle är väl att alla invånare ska må så bra som möjligt?. När en människa är lycklig / glad är ju när hjärnan utsöndrar diverse kemiska ämnen, om det jag skrev ovan stämmer är man alltså ute efter den specifika kemiska reaktionen i huvudet.

Om vi hade teknologin att mäta hur lyckliga alla människor var vore väl detta det mest vettiga sättet att jämföra hur bra ställt olika länder hade det, medel lycka per person.

Vore inte då ett perfekt samhälle att sätta in alla människor i maskiner (om vi hade teknologin) som kopplade upp sig till hjärnan och gjorde så alla människor konstant mådde skit bra?.

Politiker vill INTE ha ett bra samhälle, för då skulle ingen behöva politiker och de skulle gå arbetslösa.

Vi i västvärlden har andra problem än tredje världen, vissa skapas av oss helt naturligt.
Vår hjärna pallar inte att känna lycka jämt och ständigt, det är fysiogiskt omöjligt eftersom vår hjärna får för mycket av det goda. Maskinerna i Matrix var tvungna att bygga ett nytt nät, då människomedvetandet vägrade acceptera en utopi som verkligt. Bra filmanekdot det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
är det möjligt att bara känna glädje..?

menar, våra 'glädje ämnens' receptorer blir väl trötta efter ett tag? (precis som en viss annan kroppsdel efter ihärdigt användande)

tänkte ifall lycka kanske var beroende av ehm.. motsatsen..

Jepp. Utan sorg, ingen glädje. Ingen sats utan motsats. Föds och lever du undervatten, blir det svårt att beskriva vatten och veta vad luft är.
Citera
2007-09-03, 17:12
Medlem
Friskuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Politiker vill INTE ha ett bra samhälle, för då skulle ingen behöva politiker och de skulle gå arbetslösa.

Vi i västvärlden har andra problem än tredje världen, vissa skapas av oss helt naturligt.
Vår hjärna pallar inte att känna lycka jämt och ständigt, det är fysiogiskt omöjligt eftersom vår hjärna får för mycket av det goda. Maskinerna i Matrix var tvungna att bygga ett nytt nät, då människomedvetandet vägrade acceptera en utopi som verkligt. Bra filmanekdot det där.

Jepp. Utan sorg, ingen glädje. Ingen sats utan motsats. Föds och lever du undervatten, blir det svårt att beskriva vatten och veta vad luft är.

Du menar alltså att man aldrig upplevt sorg kan man inte heller aldrig ha upplevt lycka?. Människor som är deprimerad blir lyckligare efter att de har fått sina serotin piller, det finns människor som är lyckligare än andra, eller är alla människor egentligen perfekt balanserade med lycka och sorg i livet, nej tror inte det.

Det handlar inte om att människorna tror det är en utopi eller inte, de får sina ämnen som de gör lyckliga i konstant flöde så de blir konstant lyckliga.

Lycka och sorg är inga universella begrepp heller jag skulle vilja kalla det överflöd av någon kemiska reaktion respektive för lite av någon kemisk reaktion i huvudet, även om en person inte någonsin har känt sorg så kan han väl fortfarande tycka det är underbart att leva?.
Citera
2007-09-03, 18:15
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskuu
Du menar alltså att man aldrig upplevt sorg kan man inte heller aldrig ha upplevt lycka?. Människor som är deprimerad blir lyckligare efter att de har fått sina serotin piller, det finns människor som är lyckligare än andra, eller är alla människor egentligen perfekt balanserade med lycka och sorg i livet, nej tror inte det.

Det handlar inte om att människorna tror det är en utopi eller inte, de får sina ämnen som de gör lyckliga i konstant flöde så de blir konstant lyckliga.

Lycka och sorg är inga universella begrepp heller jag skulle vilja kalla det överflöd av någon kemiska reaktion respektive för lite av någon kemisk reaktion i huvudet, även om en person inte någonsin har känt sorg så kan han väl fortfarande tycka det är underbart att leva?.

Någon gång har väl även du varit glad? Skrattade du inte som barn, och satt du bara och grät på alla julaftnar?

Om en mycket lycklig person skulle uppleva en dag hos en människa som mår dåligt, skulle chocken bli stor. Man vänjer sig vid allt, men det tar lite tid. Och fastän jag inte är säker på exakt hur dessa lyckopiller fungerar, så kan det knappast vara samma sak som att verkligen vara nöjd över att åstadkomma något i verkligheten. Det krävs både en kemibalans och en medvetenhet om vad man gjort för att må bra, tror jag.

//Duality
Citera
2007-09-03, 18:36
Medlem
Friskuus avatar
Citat:
Någon gång har väl även du varit glad? Skrattade du inte som barn, och satt du bara och grät på alla julaftnar?

Sa jag att jag aldrig var glad?

Citat:
Om en mycket lycklig person skulle uppleva en dag hos en människa som mår dåligt, skulle chocken bli stor. Man vänjer sig vid allt, men det tar lite tid.

Chockad över hur dåligt man kan må hade han nog blivit, men han hade nog inte mått sämre än vad den deprimerade personen gjorde, har du varit deprimerad under en längre period själv?, för mig kändes det lika jävligt hela tiden. Samma sak gäller också under de perioder jag har mått jäkligt bra, jag blir inte mindre glad för jag har varit glad en längre period.

Citat:
Och fastän jag inte är säker på exakt hur dessa lyckopiller fungerar, så kan det knappast vara samma sak som att verkligen vara nöjd över att åstadkomma något i verkligheten. Det krävs både en kemibalans och en medvetenhet om vad man gjort för att må bra, tror jag.

Om du åstakommer något bra så "belönar" hjärnan dig genom att utsöndra lite dopamin, man kan få diverse ämnen att utsöndras genom att te.x. ta droger, dock så har droger negativa effekter som att hjärnan måste återhämta sig efteråt.
Citera
2007-09-05, 22:17
Medlem
Det är okänt om kemikalierna orsakar välmåendet eller tankarna/känslorna orsakar balansen i kemikalierna. I djup meditation är man mycket lycklig och det är väl vad Nirvana handlar om. Ett sådant samhälle är förstås möjligt.
Citera
2007-09-06, 12:06
Medlem
toMishs avatar
Vissa anser att samhället ska vara stenhårt och militära för att bevara befolkningen och staten, andra anser att man ska värna om individens frihet till varje pris. Vissa vill att befolkningen ska vara som en enhet, andra att befolkningen ska vara lycklig.

Konstant lycka är inte lösningen enligt mig. Det skulle ta bort all motivation och problem skulle knappast lösas.-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in