2007-09-02, 23:59
Medlem
C M Burnss avatar
Idag drack jag Coca-Cola. Den var kall och efter att ha tagit 2-3 klunkar började det göra ont i min hals av all kolsyra så jag bestämde mig för att avbryta drickandet några sekunder och vila halsen.

Då började jag fundera på vad som hade hänt om jag bara hade fortsatt dricka och uthärdat den enorma smärtan. Kan halsen gå sönder av för mycket kolsyra, eller är smärtan helt ofarlig?

Kram!
Citera
2007-09-03, 00:01
Bannlyst
Haha lol du är hypokondriker?
Citera
2007-09-03, 00:02
Medlem
C M Burnss avatar
Ja, och nyfiken.
Citera
2007-09-03, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Ja, och nyfiken.

Men till din "tillfälliga lättnad" kan jag säga att kolsyra inte kan förstöra din hals.

Det enda som kan förstöra halsen skulle väl vara vassa föremål (glas, spikar o.s.v.)
Dessutom om du äter eller dricker något väldigt kallt (flytande kväve) eller bara enorma mängder glass t.ex då kan matstrupen ta skada.

Detta har jag får mig.

Edit: finns ju varma saker, frätande saker och giftiga saker och där tillkommer säkerligen en jäkla massa saker som är farliga för just halsen och övriga munhälsan med men bara akta dig för dessa så slipper du nog sjukhuset
Citera
2007-09-03, 00:08
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Men till din "tillfälliga lättnad" kan jag säga att kolsyra inte kan förstöra din hals.

Det enda som kan förstöra halsen skulle väl vara vassa föremål (glas, spikar o.s.v.)
Dessutom om du äter eller dricker något väldigt kallt (flytande kväve) eller bara enorma mängder glass t.ex då kan matstrupen ta skada.

Detta har jag får mig.

ja skulle nog vilja påstå att du kan säga adjöss till matstrupen om du dricker flytande kväve, kan nog säga adjöss till tunga, mage osv
Citera
2007-09-03, 00:12
Bannlyst
Citat:
Idag drack jag Coca-Cola. Den var kall och efter att ha tagit 2-3 klunkar började det göra ont i min hals av all kolsyra så jag bestämde mig för att avbryta drickandet några sekunder och vila halsen.

Då började jag fundera på vad som hade hänt om jag bara hade fortsatt dricka och uthärdat den enorma smärtan. Kan halsen gå sönder av för mycket kolsyra, eller är smärtan helt ofarlig?

Kram!
Ja din hals kan gå sönder och du kan dö
Citera
2007-09-03, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
ja skulle nog vilja påstå att du kan säga adjöss till matstrupen om du dricker flytande kväve, kan nog säga adjöss till tunga, mage osv

Jao läskigt värre det där med att få för sig att ta några glas kväve i flytande form..
Citera
2007-09-03, 00:29
Medlem
Riesens avatar
Nej kolsyra kan inte förstöra din strupe då den inte går att koncentrera tillräckligt. Om du däremot skulle dricka till exempel koncentrerad svavelsyra, saltsyra eller saltpetersyra skulle du få problem med strupen. Undvik därför dessa så vidare de inte är väldigt utspädda. Även svagare syror i höga koncentrationer kan vålla problem. Hoppas detta svar hjälpte.
Citera
2007-09-03, 01:31
Medlem
haloklins avatar
Citat:

Något som hänt mig ett par gånger vid dryckesintag är att jag fått ner en för stor vätskevolym i strupen, vilket tänjer ut den en smula. Detta gör rätt ont. Kanske var det det som hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in