Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
En sak jag tnkt p flera gnger d jag lagat mat r om det finns ngon slags "motpol" till grundsmakerna som man kan anvnda sig av nr en av dessa blir fr framtrdande i maten utan att rtten istllet fr dubbel karaktr? Det vill sga, att om man sockrar en bitter matrtt s frsvinner bitterheten utan att rtten upplevs som st. Fungerar detta i ngot annat fall? T.ex salt-surt, eller bittert-surt? Det enda undantaget jag sjlv kan stta fingret p r att saker visst kan vara sta och sura samtidigt. Och s verkar existensen av umami frstrka alla grundsmaker i maten istllet fr att dmpa. Frgestllnignen r r sledes huruvida det gr att t.ex gra en sur tomatss mindre sur genom att salta, och om resultatet betyder att rtten inte smakar surt och salt p samma gng?
Det gr till en viss grns. r det fr mycket av det "goda" s r det nog i de flesta fallen krt.
Som du skriver. Surt gr inte att kompensera med stt. Det blir d stsurt. Salt i kombo med bikarbonat funkar till en viss del men man riskerar d att versalta rtten. Mjlk och fett funkar, likas r potatis nr man har versaltat. pple kan rdda en och annan verstad matrtt.
Umami har en specifik "smak" som r svrdefinierad. Att kompensera fr den kan drfr vara nstan omjligt.
~Paul~