2007-09-02, 20:14
Medlem
En sak jag tnkt p flera gnger d jag lagat mat r om det finns ngon slags "motpol" till grundsmakerna som man kan anvnda sig av nr en av dessa blir fr framtrdande i maten utan att rtten istllet fr dubbel karaktr? Det vill sga, att om man sockrar en bitter matrtt s frsvinner bitterheten utan att rtten upplevs som st. Fungerar detta i ngot annat fall? T.ex salt-surt, eller bittert-surt? Det enda undantaget jag sjlv kan stta fingret p r att saker visst kan vara sta och sura samtidigt. Och s verkar existensen av umami frstrka alla grundsmaker i maten istllet fr att dmpa. Frgestllnignen r r sledes huruvida det gr att t.ex gra en sur tomatss mindre sur genom att salta, och om resultatet betyder att rtten inte smakar surt och salt p samma gng?
Citera
2007-09-02, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
En sak jag tnkt p flera gnger d jag lagat mat r om det finns ngon slags "motpol" till grundsmakerna som man kan anvnda sig av nr en av dessa blir fr framtrdande i maten utan att rtten istllet fr dubbel karaktr? Det vill sga, att om man sockrar en bitter matrtt s frsvinner bitterheten utan att rtten upplevs som st. Fungerar detta i ngot annat fall? T.ex salt-surt, eller bittert-surt? Det enda undantaget jag sjlv kan stta fingret p r att saker visst kan vara sta och sura samtidigt. Och s verkar existensen av umami frstrka alla grundsmaker i maten istllet fr att dmpa. Frgestllnignen r r sledes huruvida det gr att t.ex gra en sur tomatss mindre sur genom att salta, och om resultatet betyder att rtten inte smakar surt och salt p samma gng?
Det gr till en viss grns. r det fr mycket av det "goda" s r det nog i de flesta fallen krt.

Som du skriver. Surt gr inte att kompensera med stt. Det blir d stsurt. Salt i kombo med bikarbonat funkar till en viss del men man riskerar d att versalta rtten. Mjlk och fett funkar, likas r potatis nr man har versaltat. pple kan rdda en och annan verstad matrtt.

Umami har en specifik "smak" som r svrdefinierad. Att kompensera fr den kan drfr vara nstan omjligt.

~Paul~
Citera
2007-09-02, 20:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Frgestllnignen r r sledes huruvida det gr att t.ex gra en sur tomatss mindre sur genom att salta, och om resultatet betyder att rtten inte smakar surt och salt p samma gng?

Om det enbart gller detta specifika fall s kan man faktiskt nutralisera syran genom att tillstta en tesked bikarbonat. Har gjort det nr jag emellant ftt veritabla syragruvor till tomatkonserver.

Sjlva maskeringen du efterfrgar fr nn annan svara p.
Citera
2007-09-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om det enbart gller detta specifika fall s kan man faktiskt nutralisera syran genom att tillstta en tesked bikarbonat. Har gjort det nr jag emellant ftt veritabla syragruvor till tomatkonserver.

.... Bakpulver?
Citera
2007-09-02, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
.... Bakpulver?
Bakpulver r till strsta delen bikarbonat.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in