2007-09-02, 15:04
Medlem
Ponera att du lever i ett phittat rike, Shpongolia. I det hr riket hrskar en grymt elak kung, vi kan kalla honom Mr Bush. En vldigt knslokall kung som ltt blir uttrkad. Drfr driver han med folk vid uttrkade tider och stller de infr grymma moraliska expriment. Den hr gngen r du den utvalde och han sger till dig fljande:

Antingen skr du halsen av 10 random-mnniskor eller s tar du ditt eget liv.

Fr mig r den hr frgan simpel. Av ren bevarelsedrift skulle jag kunna pressa mig till att dda 10 personer fr min egen verlevnads skull, ven om mardrmmarna skulle hemska mig fr resten utav mitt liv.

Nsta expriment han utfr p dig lyder som fljande: Antingen ddar du 10 random-mnniskor eller s stter du dig i fngelset i 20 r.

Lite svrare men jag r tillrckligt egoistisk att jag inte vill offra 20 r av min frihet. Kan tnka mig att att endel skulle vlja fngelse dock.

Nu stller han dig fr ett sista expriment. I det hr riket, Shpongolia, som du lever i, dr jobbar du och sliter som vilken annan mnniska som helst och tjnar en helt okej ln. Kungen stller nu ett krav p dig: Antingen s ger du bort alla dina pengar som du tjnar, frrutom det som krvs fr att du ska kunna ta sova och jobba (dvs du kommer leva p existensminimun) eller s ddar du 10 random-mnniskor.

Hr skulle jag utan tveka vlja att ge bort mina verfldiga pengar fr att "rdda" 10 personers liv. Pengar fr mig har inte ett snt stort vrde att det verstiger mnniskors liv.

Nu fr att knyta ann till verkligheten vi lever i. Byt ut den hr grymt elaka kungen mot ngot vi hr i vrlden kallar Fattigdom. Kungen som stller krav p dig att ge bort alla dina verfldiga pengar till favr t 10 personers verlevnad r i sjlva verket fattigdomen som stller krav p dig att sknka bort verfldiga pengar till fattigdomen i tex Afrika annars dr 10 personer. Lite sjaskigt utrknat s skulle du med en normal mnadsln kunna sknka bort stora delar av den fr att rdda 10 personer med hungersnd i afrika under ett helt liv.

Ni som nu svarade Ja p sista frgan om att sknka bort dina pengar istllet fr att dda 10 personer, varfr resonerar ni inte likadant i den faktiska vrlden vi lever i?
Citera
2007-09-02, 15:27
Medlem
Numes avatar
Jag skulle dda 10 personer i alla scenarion, eller kanske inte i det sista men jag skulle ''vilja'' gra det dr ocks. Vad jag kommer att gra r en annan sak, men har man redan ddat 20 personer kan man lika grna dda 10 till.

Fattigdom ser jag inte bara som brist p empati till vra medmnniskor, utan ocks dumhet. Nmligen att fr mig verkar det faktiskgt orimligt att frka sig som pesten p denna planet och samtidigt rkna med att alla ska kunna leva lika bra. Vi r inte skapade s att vi ska ge bort vra privilegier fr att livnra ngon oknd mnniska, dessa mnniskor kommer alltid i andra hand fr de hjlper faktiskt inte oss alls.
Citera
2007-09-02, 15:49
Medlem
Skulle dda jvlarna. Knappast mitt fel att jag har en galen kung. Han som ddar dem.
Citera
2007-09-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Vi r inte skapade s att vi ska ge bort vra privilegier fr att livnra ngon oknd mnniska, dessa mnniskor kommer alltid i andra hand fr de hjlper faktiskt inte oss alls.

Inte skapade fr? r vi skapade i ngot speciellt syfte? Vi har en otroligt komplex grna som ger oss mjligheter att reflektera ver vrt eget agerande och sledes skapar en egenkonstruerad moral. Den hr moralen gr att bnda p i otroliga riktiningar. Se bara p den normala mnniskans instllning till livet, brott, straff och kvinnor och jmfr med mnniskan frn r 2000. Vran moral och vrderingar har ndrats ofantligt mycket. Varfr skulle man inte kunna styra vran moral s att hjlpa oknda mnniskor blir en normalitet och ingen ifrgasatt grning?
Citera
2007-09-02, 16:11
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dönke
Inte skapade fr? r vi skapade i ngot speciellt syfte?
Ingen mnniska vill dock ge bort ngot av detta ifrn sig sjlv utan anledning, det r det jag menar. Sen r det en frgan om ens moral ja.

Citat:
Vi har en otroligt komplex grna som ger oss mjligheter att reflektera ver vrt eget agerande och sledes skapar en egenkonstruerad moral. Den hr moralen gr att bnda p i otroliga riktiningar. Se bara p den normala mnniskans instllning till livet, brott, straff och kvinnor och jmfr med mnniskan frn r 2000 tusen. Vran moral och vrderingar har ndrats ofantligt mycket. Varfr skulle man inte kunna styra vran moral s att hjlpa oknda mnniskor blir en normalitet och ingen ifrgasatt grning?
Nog kan man gra det men det krvs vldigt vertygande fr att f oss att gra det.
Citera
2007-09-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Nog kan man gra det men det krvs vldigt vertygande fr att f oss att gra det.

Det krvs enormt vertygande under en lng lng period. Men nnstans mste man brja.
Citera
2007-09-02, 16:20
Medlem
Numes avatar
Citat:
Det krvs enormt vertygande under en lng lng period. Men nnstans mste man brja.
Hehe ja, och inte brjar jag frst!
Citera
2007-09-02, 17:38
Medlem
blueCommands avatar
Knns som beslutet man tar hr inte ndrar faktumet att du lr st framfr samma kung igen om du inte ddar dig sjlv. Att tro att han hller sitt ord knns vldigt naivt.
Citera
2007-09-02, 20:53
Medlem
Kheperas avatar
http://henriksundholm.wordpress.com/...da-handlingar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in