Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-02, 10:14
Medlem
Är det nåt över det extra som inte en motorolja gör?

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=719884642&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-520577&dept_id=SE-629

Mvh
Citera
2007-09-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasus

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=719884642&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-520577&dept_id=SE-629

Mvh

Jag har fått för mig att det "tystar ner" ev. knack, ventilskrammel osv

JAG tycker det, annars är det ju en JÄTTE tjock sirapsaktigt tillsats bara vet inte om det smörjer bättre eller gör oljan tjockare.
Citera
2007-09-02, 11:04
Medlem
Citat:

Mvh

I princip så räcker helt normal motorolja, med för motorn rätt viskositet och kvalitet, helt utmärkt i alla normalfall. Att blanda i tillsatser är att kasta pengar i sjön, eller rättare sagt i fickorna på "snake oil" tillverkare.

Fundera på varför ingen biltillverkare rekommenderar inblandning av tillsatser.

Dr Tinnitus
Citera
2007-09-02, 11:11
Moderator
Falukropps avatar
Jopp, såna där tillsatser är ren dynga. Frågan är om de inte snarare gör mer skada än de gör nytta. Kan mycket väl tänka mig att de sätter igen oljefilter etc.

Hade de där tillsatserna varit så förträffliga hade de redan funnits alla fall i premiumoljorna.
Citera
2007-09-02, 11:46
Medlem
okej, Tack för alla svar. Jag som inte har stor kunskap om bilar o.s.v tänker att jag vill vara snäll emot bilen och ta hand om den. Sen så blir man lurad av vissa produkter. Finns det nån sida eller tillverkare som bara har produkter som är bra (Läs nödvändiga)för bilen?

Mvh
Citera
2007-09-02, 12:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
okej, Tack för alla svar. Jag som inte har stor kunskap om bilar o.s.v tänker att jag vill vara snäll emot bilen och ta hand om den. Sen så blir man lurad av vissa produkter. Finns det nån sida eller tillverkare som bara har produkter som är bra (Läs nödvändiga)för bilen?

Mvh

Med lite tur står det inte bara "Vänd dig till auktoriserad mekaniker" som svar på allt i bilens intruktionsbok. Kan i alla fall vara värt att kolla den. Några rekommendationer borde den ju innehålla.

Men annars är det nog mest sunt förnuft som gäller. Byt olja med regelbundna intervaller, och köp inte den billigaste oljan då. Kosta på bilen en kvart ibland och tvätta motorrummet. Följ tillverkarens rekommendationer. Och så vidare.
Och framförallt, vet att detta är svårt, men buskör inte mer än nödvändigt :>

Sånadär mirakelmedel ger jag inte mycket för i alla fall. Likställer det med såndär skit som hälsokostbutikerna säljer som ska göra en i princip immun mot allt vad förkylningar heter, öka ens prestationsförmåga med 50%, och på kuppen göra en till nån slags sexatlet. I bästa fall gör det ingen skada, och i vilket fall som helst är det svindyrt.
Citera
2007-09-02, 12:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Snack!!

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jopp, såna där tillsatser är ren dynga. Frågan är om de inte snarare gör mer skada än de gör nytta. Kan mycket väl tänka mig att de sätter igen oljefilter etc.

Hade de där tillsatserna varit så förträffliga hade de redan funnits alla fall i premiumoljorna.

Stp är till för att öka oljetrycket i framförallt amerikanska motorer som börjar ha lite väl stora spel.
När lager o annat börjar var lite slitet så kan det vara problem att hålla upp oljetrycket på tomgång vid varm motor,då är STP räddningen.
men på en modern tight motor behövs givetvis inte dylika tillsatser.
Förr var det ofta vanligt att man dränkte in nyrenoverade motorer med stp för att dom skulle få ökad smörjning vid uppstarten.
Men att stp finns visar varför man inte ska åka helsyntet i gamla jänkare...
Citera
2007-09-03, 02:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Frågan är om de inte snarare gör mer skada än de gör nytta.
/me sitter och funderar på hur många idioter i det här landet har hällt i såntdär jox och tänkt "va bra nu kan jag skjuta på oljebyte ytterligare 1000mil"
Citera
2007-09-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Stp är till för att öka oljetrycket i framförallt amerikanska motorer som börjar ha lite väl stora spel.
När lager o annat börjar var lite slitet så kan det vara problem att hålla upp oljetrycket på tomgång vid varm motor,då är STP räddningen.
men på en modern tight motor behövs givetvis inte dylika tillsatser.
Förr var det ofta vanligt att man dränkte in nyrenoverade motorer med stp för att dom skulle få ökad smörjning vid uppstarten.
Men att stp finns visar varför man inte ska åka helsyntet i gamla jänkare...

Öh.....

Varför ska man åka helsyntet i gamla jänkare, och vad är gamla jänkare?

Kan du tala om för mig vad det skulle vara för skillnad i en Cheva -65 med 10W-40 Helsyntet eller 10W-40 Mineral.....??

Att byta till syntetolja i äldre motorer är i princip inte större risker än att byta olja över huvud taget.

Dr Tinnitus
Citera
2007-09-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
/me sitter och funderar på hur många idioter i det här landet har hällt i såntdär jox och tänkt "va bra nu kan jag skjuta på oljebyte ytterligare 1000mil"

Jag skulle ha tänkt i de banorna. Fast mer att whoho nu är bilen glad på mig som fick ett dundermedel som renar och gör den fin. Sen skulle det skapa ett beroende hos mig, som gör så jag känner mig tvingad att fylla på med den för att om jaginte gör det, så gör jag inte mitt yttersta för lilla bilen. Haha nu när man läser vad man har skrivit så tänker man hur jävla knäppt och fel det låter. Men tyvärr så är jag nog inte ensam om att tänka i de banorna...
Citera
2007-09-03, 15:33
Medlem
det finns ju fler såna här produkter just denna ökar viskositeten i oljan vilket är bra om motorn är sliten i lager och ringar ,,,det är ju viktigt att veta nu när man med kat inte får sita ned hur mycket som helst,
http://www.rvs.se/products/page55.html
detta är en annan produkt med ett annat verknings sätt men resultatet blir ungefär det samma ,,
frågan är ju då hur mycket spö har motorn fått och om det verkligen behövs ,,
bilar är ju faktiskt förbruknings artiklar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in