2007-09-01, 20:40
Awaiting Email Confirmation
Hej!
Köpte en ny dator från inwarehouse för några månader sen.
Tillhörande operativ system är Vista, men fick dock inte med några CD-skivor.
Och nu vill jag formatera och installera om windows..
Men det går ju inte utan en Windows cd.. Visst?
CDkey:n till min Vista version står på baksidan av datorn.
Jag har min gamla XP skiva som jag skulle kunna installera med istället, fast det känns ju inte så skoj. Kan jag låna en Vista cd av någon bekant och installera med min cdkey; funkar det?
Eller hur ska jag göra; det kanske finns någon funktion i vista som formaterar och installerar om?
Citera
2007-09-01, 20:44
Medlem
SAMSONs avatar
meningen är väl att du ska själv bränna ut op-systemet på skiva
Citera
2007-09-01, 20:45
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronk
Hej!
Köpte en ny dator från inwarehouse för några månader sen.
Tillhörande operativ system är Vista, men fick dock inte med några CD-skivor.
Och nu vill jag formatera och installera om windows..
Men det går ju inte utan en Windows cd.. Visst?
CDkey:n till min Vista version står på baksidan av datorn.
Jag har min gamla XP skiva som jag skulle kunna installera med istället, fast det känns ju inte så skoj. Kan jag låna en Vista cd av någon bekant och installera med min cdkey; funkar det?
Eller hur ska jag göra; det kanske finns någon funktion i vista som formaterar och installerar om?

Nej, du kan inte installera XP med en Vistakey.

Vad du däremot kan göra är att plocka hem en OEM-version av Vista från nåt lämpligt fildelningsnätverk, och sen använda din key.

När man får de där förinstallerade datorerna utan skivor brukar det finnas nån möjlighet att bränna en recoveryskiva genom nån utility som ligger installerad på datorn. Dock brukar det innebära att du får all jävla crappig programvara som kom förinstallerad förutom operativsystemet också om du använder de skivorna. Men de kan vara bra att ha som backup, din key kommer garanterat funka med den om du inte fick rätt grejer från nätet.
Citera
2007-09-01, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nej, du kan inte installera XP med en Vistakey.

Vad du däremot kan göra är att plocka hem en OEM-version av Vista från nåt lämpligt fildelningsnätverk, och sen använda din key.

När man får de där förinstallerade datorerna utan skivor brukar det finnas nån möjlighet att bränna en recoveryskiva genom nån utility som ligger installerad på datorn. Dock brukar det innebära att du får all jävla crappig programvara som kom förinstallerad förutom operativsystemet också om du använder de skivorna. Men de kan vara bra att ha som backup, din key kommer garanterat funka med den om du inte fick rätt grejer från nätet.

Haha, nej det var inte så jag menade, så bakom flötet är jag inte ..
Okej okej. Ja jag tänkte också något sånt där. Men hur fan gör jag det då?
Är helt ny på det här inom Vista.
Citera
2007-09-01, 21:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronk
Haha, nej det var inte så jag menade, så bakom flötet är jag inte ..
Okej okej. Ja jag tänkte också något sånt där. Men hur fan gör jag det då?
Är helt ny på det här inom Vista.

Hrm, det vet jag inte. Antar att det är upp till OEM-leverantören att lägga på nån utility till det. Så var det i alla fall på tjejens nyinförskaffade Vaio. Det är väl den enda erfarenhet jag har av Vista också, att försöka få ordning på det eländet.

Kolla runt i startmenyn efter nåt som heter nåt i stil med "Create recovery CD" eller "Recovery utilities" eller nåt sånt.
Citera
2007-09-01, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hrm, det vet jag inte. Antar att det är upp till OEM-leverantören att lägga på nån utility till det. Så var det i alla fall på tjejens nyinförskaffade Vaio. Det är väl den enda erfarenhet jag har av Vista också, att försöka få ordning på det eländet.

Kolla runt i startmenyn efter nåt som heter nåt i stil med "Create recovery CD" eller "Recovery utilities" eller nåt sånt.

Okej okej.
Tack för hjälpen! Det här ska nog lösa sig. Annars återkommer jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in