2007-09-01, 16:30
Bannlyst
Har installerat ubuntu på min bärbara dator då jag knappt tänkte på att jag måste installera min trådlösa kort vid namnet BELKIN Wireless G+ MIMO Notebook Card!
Men jag behöver kortet då jag behöver datorn runt i hela huset
Jag har installering cd:n bredvid mig men kan inte installera
Kan någon hjälpa mig plz?

Datorn:
Acer TravelMate 2600
40 gig hd
512 mb minne

Proccesorn är jag inte säker på

Tackar

EDIT: Såg att det fanns ubuntu server edition! Och previs därför tänkte jag använda min dator För jag ska kunna koda php,html,java, etc. är det bättre än skrivbords versionen?
Citera
2007-09-01, 19:42
Medlem
Ubuntu Server edition körs i terminalläge som default, dvs utan GUI och enbart med textbaserad terminal. Är du inte van vid detta så föreslår jag först och främst Desktop Edition. Det är dock väldigt enkelt att konvertera Server Edition till ett desktop system. Jag kör själv Ubuntu Server på jobbet med Gnome Desktop enviroment samt Compiz Fusion (för trevliga 3D effekter).

Ska du programmera PHP osv så är Ubuntu Server väldigt trevligt då man kan välja att installera en LAMP stack med hjälp av installationsprogrammet. Då får du en färdigkonfigurerad server med Apache, MySQL och PHP, fast lite tweaks kan dock krävas

En bra guide finns här:
http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/...mp-server.html

Hur du installerar ditt wireless kort kan jag tyvärr inte svara på just nu, måste Googla en massa då

Edit:
Efter lite googlande ser jag att ditt Wifi-kort verkar vara baserat på ett Ralink chipset. Troligtvis Rt61.

Drivrutiner för kortet bör då finnas här: http://rt2x00.serialmonkey.com
Dock måste du kompilera dom själv.
Citera
2007-09-01, 19:55
Bannlyst
Tackar för ditt svar

Yess det är Rt61 då jag redan installerat Men det funkar fortförande inte :/ Det står att den är igång och att man ska kunna använda den enligt nån guide jag hitta på google.. men drar jag ur sladen så tappar den bort kontrollen över internet helt och bara lägger ner :/

Vad kan problemet finnas i det hela? Letade på google men inga vetiga svar :/

Tack ännu en gång
Citera
2007-09-01, 21:03
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gl[O]cK
Tackar för ditt svar

Yess det är Rt61 då jag redan installerat Men det funkar fortförande inte :/ Det står att den är igång och att man ska kunna använda den enligt nån guide jag hitta på google.. men drar jag ur sladen så tappar den bort kontrollen över internet helt och bara lägger ner :/

Vad kan problemet finnas i det hela? Letade på google men inga vetiga svar :/

Tack ännu en gång

Dra upp en konsoll, switcha user till root, kör kommandot lspci och posta outputen här så ska vi nog kunna lista ut vad du behöver för driver.
Märkt att tillverkarna håller på och byter chipsets mellan revisioner av samma kort som en annan byter kalsonger ungefär.
Citera
2007-09-01, 23:35
Bannlyst
root@who-laptop:/home/who# lspci
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc Radeon 9100 IGP Host Bridge (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc Radeon 9100 IGP AGP Bridge
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc OHCI USB Controller #1 (rev 01)
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc OHCI USB Controller #2 (rev 01)
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc EHCI USB Controller (rev 01)
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc ATI SMBus (rev 18)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc ATI Dual Channel Bus Master PCI IDE Controller
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc Unknown device 434c
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc Unknown device 4342
00:14.5 Multimedia audio controller: ATI Technologies Inc IXP150 AC'97 Audio Controller
00:14.6 Modem: ATI Technologies Inc IXP AC'97 Modem (rev 01)
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS300M AGP [Radeon Mobility 9100IGP]
02:04.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1520 PC card Cardbus Controller (rev 01)
02:04.1 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1520 PC card Cardbus Controller (rev 01)
02:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
04:00.0 Network controller: RaLink Ralink RT2600 802.11 MIMO
root@who-laptop:/home/who#

Såja Nu har jag bara 1 till sak att prova Får jag det att fungera återkommer jag och säger det annars kan ni svara
Citera
2007-09-01, 23:40
Bannlyst
Fick den att fungera
Saken jag gjorde fel va att jag försöker installera drivvisar när jag va vanlig user... nu när jag gick in som root kom jag på att köra configen och allt funkade prefekt

Tack (L)
Citera
2007-09-02, 00:23
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Fick den att fungera
Saken jag gjorde fel va att jag försöker installera drivvisar när jag va vanlig user... nu när jag gick in som root kom jag på att köra configen och allt funkade prefekt

Tack (L)

Hehe, ja det förklarar ju saken. Bra att du fick igång det i alla fall
Citera
2007-09-02, 00:26
Bannlyst
Japp Jag va dumm och försökte utan att logga in.
Men tack till alla som hjälpt mig
Citera
2007-09-03, 07:26
Bannlyst
Help me Det funkar inte längre :S Det funkade tills jag fick stänga datorn :/
Nån som vet vad det kan bero på?
Citera
2007-09-06, 10:09
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Help me Det funkar inte längre :S Det funkade tills jag fick stänga datorn :/
Nån som vet vad det kan bero på?

Antar du kör drivern som modul. Kan tänka mig att du på nåt sätt missat att fixa så modulen laddas vid boot.

Nu är det där med att ladda moduler upplagt på sitt eget sätt i precis varenda linuxdist ungefär, så vet inte riktigt var du kan hitta det just i Ubuntu.
Här borde du kunna få några ledtrådar till hur du ska gå tillväga:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...oot+time&meta=

Annars finns det väl dokumentation på Ubuntus hemsida, där borde det också stå hur man ska göra.
Citera
2007-09-06, 15:09
Bannlyst
Tackar Har försökt allt men det verkar inte fungera :/ Så jag tror att jag går över till widnows igen
Eller så får jag köra Backtrack då jag kan det mesta på ubuntu nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in