• 2
  • 3
2009-01-10, 15:24
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Det finns en extremt vanlig orsak till att underarmarna får stryk OAVSETT vilken stång man kör med i biceps, nämligen FÖR SMALT GREPP!

Sikta därför på ett axelbrett grepp för att skona armbågsleden.
Detta gäller även för tricepsövningar med stång.

Att ha för smalt grepp i scottcurl-bänken förvärrar bara problemet ytterligare.

Andra orsaker är att man har för tung vikt, man vill hjälpa till med handlederna, och att man greppar stången för hårt.
Citera
2010-10-09, 12:12
Medlem
Revoles avatar
Jag har själv råkat ut för samma sak en gång. Om jag kommer ihåg rätt tränade jag inte biceps alls på flera veckor, sedan försvann det.
Citera
2011-04-11, 14:48
Medlem
sopemeisters avatar
Har läst igenom den här tråden och det verkar som om jag har samma problem som er!
Har kört EZ-stången och alltid kännt att de känns lite i höger underarm. Nu senaste 2 veckorna har det förvärrats rätt rejält.

Men jag har en fråga, fick ni också ont om ni greppade hårt i tex en vikt, och sen släppte? Förstår ni vad jag menar? Sen också om man tex lägger handen på bordet och håller armen rakt, och sen lägger sin tyngd på armen, och släpper, så känner man hur smärtan kommer in när man släpper och sakta försvinner. Tacksam för svar
Citera
2011-04-11, 15:11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
sopemeister

Mycket vanligt problem i gymmet. Felaktig teknik och för tung belastning är orsakerna.

Googla "medial epikondylit" Det lutar åt det du har.
Citera
2011-04-11, 15:25
Medlem
sopemeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
sopemeister

Mycket vanligt problem i gymmet. Felaktig teknik och för tung belastning är orsakerna.

Googla "medial epikondylit" Det lutar åt det du har.

Tack för ett snabbt svar, verkar som om du prickade rätt på första försöket på mitt problem. Nu ska jag försöka hitta något bra svar på hur jag ska bli av med problemet. Men tar en vilovecka nu iallafall, och får byta bort övningarna som gör ont. Har du några bra tips på hur jag ska behandla problemet?
Citera
2011-04-11, 16:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
sopemeister

Se till att inte framkalla smärta de närmsta veckorna. Rör på handleden och stretcha underarmen.

Ta reda på vilka fel du gör teknikmässigt i gymmet, och lär dig bättre teknik.
Citera
2011-04-11, 16:58
Medlem
sopemeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
sopemeister

Se till att inte framkalla smärta de närmsta veckorna. Rör på handleden och stretcha underarmen.

Ta reda på vilka fel du gör teknikmässigt i gymmet, och lär dig bättre teknik.

Okej tack så hemskt mycket !
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in