2007-08-31, 20:50
Medlem
Blåfisks avatar
Hej.
Jag har sedan några månader tillbaka med jämna mellanrum fått lättare symptom på migrän, dvs. såkallad aura. Det innebär att synen gradvis försvinner en halvtimme innan huvudvärken kommer.
Grejen är att jag endast har lättare synbortfall, som knappt märks utom vid vissa tillfällen. Jag har ännu inte kunnat bestämma för när exakt detta märks, men ett exempel är när jag sitter vid datorn. T.ex kan jag missa ett mindre textstycke när jag läser texten på raden ovanför.. Är det ej ett riktigt anfall pågång så blir synbortfallen inte värre, men finns där ett par timmar.

Att få falsklarm på migrän är väldigt irriterande, eftersom att själva anfallen så väldigt jobbiga, både fysiskt och psykiskt.
Det jag undrar med tråden är om ni också får bortfall ibland, och vad det kan bero på.. Har ni migrän eller inte? etc.
Citera
2007-08-31, 22:44
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har likadant, kallas ögonmigrän. Man får aura, sicksackränder framför ögat och saker får liksom en lysande kontur. Brukar hålla i sig nån halvtimme. Huvudvärk får jag däremot aldrig. Om det är ögonmigrän är det helt ofarligt, men du bör ändå kolla upp din skalle med doktorn, just in case.

Finns inte så mycket skrivet på svenska, men googla på "Eye migrain" så finns det en del.
Citera
2007-08-31, 23:48
Medlem
För mig är det tvärtom

Jag får med jämna mellanrum en fruktansvärd migrän som jag gör allt för att lindra.
Treo Comp och Imigransprutor.
Tyvärr hjälper inte dessa preparat alla gånger utan jag blir tvungen att uppsöka akuten för ytterligare smärtlindring.

Det som är annorlunda för mig är att jag blir aldrig förvarnad av att anfall är på väg. Aldrig fått sk aura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in