2007-08-31, 17:27
Medlem
Hejsan jag har precis köpt en macbook. jag köpte dessutom en adapter och en S video kapel samt en ljudsladd och en adapter till ska uttaget, när jag nu kopplar ihop det får jag ingen bild, utan bara svart med gråstrimmor. Min tv är visserligen gammal. Vet någon vad detta kan bero på?
Citera
2007-08-31, 19:23
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civvero
Hejsan jag har precis köpt en macbook. jag köpte dessutom en adapter och en S video kapel samt en ljudsladd och en adapter till ska uttaget, när jag nu kopplar ihop det får jag ingen bild, utan bara svart med gråstrimmor. Min tv är visserligen gammal. Vet någon vad detta kan bero på?

Kan hända att din TV inte klarar av S-video, prova istället med en composite-kabel.
Citera
2007-09-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Kan hända att din TV inte klarar av S-video, prova istället med en composite-kabel.

köpte en composite-kabel men nu blir det istället svartvit och man ser bara bakrundsbilden. måste man ha speciella inställningar på macen?
Citera
2007-09-01, 14:39
Medlem
slippys avatar
Citat:
köpte en composite-kabel men nu blir det istället svartvit och man ser bara bakrundsbilden. måste man ha speciella inställningar på macen?

Din dator har bara svideo utgång och antagligen stöder inte din tv svideosignal. Den här produkten löser ditt problem:
http://www.computercity.se/index.asp...tifier=SE76959

Nu vet jag inte vad det var för kabel du köpte men det kanske inte var en signalkonverterare utan endast en "skarvsladd" typ.
Citera
2007-09-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Din dator har bara svideo utgång och antagligen stöder inte din tv svideosignal. Den här produkten löser ditt problem:
http://www.computercity.se/index.asp...tifier=SE76959

Nu vet jag inte vad det var för kabel du köpte men det kanske inte var en signalkonverterare utan endast en "skarvsladd" typ.

Nja, jag va tvungen att köpa en adaptor och på den finns på S video uttag och Composite uttag. Man behöver inte ändra upplösningen och sånt?
Citera
2007-09-01, 18:29
Medlem
slippys avatar
Citat:
Nja, jag va tvungen att köpa en adaptor och på den finns på S video uttag och Composite uttag. Man behöver inte ändra upplösningen och sånt?

9/10 beror det på en signalstörning mellan enheterna och det löser man med en sådan adapter.

Jag antar att du köpte en scart med dessa uttag på baksidan? Den omvanldar inte signalen korrekt.
Citera
2007-09-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
9/10 beror det på en signalstörning mellan enheterna och det löser man med en sådan adapter.

Jag antar att du köpte en scart med dessa uttag på baksidan? Den omvanldar inte signalen korrekt.

Jo fast Tv:n borde fortfarande klara av compositkabeln, eller?
Citera
2007-09-04, 16:46
Medlem
slippys avatar
Citat:
Jo fast Tv:n borde fortfarande klara av compositkabeln, eller?

Jepp, scart är komposit. Det klarar tvn av. Men scart adaptern du har köpt omvandlar inte signalen till komposit korrekt. Hade du däremot haft en kompositutgång på datorn hade det varit annorlunda.
Citera
2007-09-05, 10:17
Medlem
Apspektakels avatar
Kan det vara så att du bara har det på fel kanal?
Jag har två kanaler där det visas, en där det är svart / vitt och en där det är färg...
Prova söka eller något.
Citera
2007-09-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Kan det vara så att du bara har det på fel kanal?
Jag har två kanaler där det visas, en där det är svart / vitt och en där det är färg...
Prova söka eller något.

det funkade hur bra som helst med composite kabeln. Det man ska göra är att gå in på systeminställingar och bildskärmar, sen mixtra lite tills man får färg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in