2007-08-30, 22:22
Medlem
Addepaddes avatar
Jag har massa Tmp filer som ligger direkt på hårdisken alltså på C:\ på alla andra datorer i huset finns det inte sådana och med massa tmp filer menar jag då Hundratals! Vet nån vad som skapar dessa filer och hur man hindrar det från att ske?
Citera
2007-08-30, 23:10
Bannlyst
När jag trycker print screen och sen klistrar in i en msn konversitation (har msn 8) så blir filen .tmp är ändelsen för bildformatet som blir när man print screenar och klistrar in direkt i msn

Så det kan vara det

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/sdasad.JPG
Citera
2007-08-30, 23:16
Medlem
Ondkvists avatar
Temporära filer placeras i de kataloger som styrs av TMP och TEMP-variablerna i din konfiguration, om programmen i sig är rätt uppfostrade, andra program kan skräpa ner varsomhelst, oftast i sina egna installationskataloger.

Meningen är att programmen som skapar tempfiler ska ta bort dem när de inte behövs längre, och i andra hand ska själva OS:et fimpa dem.

Detta funkar dock aldrig fullt ut, så du måste radera gamla tempfiler manuellt mellan varven.

Skriv CMD i Start -> Kör, skriv CMD och därefter SET. Nu får du upp en lista på alla systemvariabler och kan se vart TMP och TEMP pekar. Bara att radera innehållet i dessa kataloger.

Själv brukar jag fånga upp allt sådant till en gemensam slasktratt för alla användare på burken och fimpa vid varje systemstart.

TEMP=e:\temp
TMP=e:\temp

Du ändrar pekningen i Kontrollpanelen.
Citera
2007-09-02, 18:29
Medlem
ta bort alla?

Innebär det att man igentligen kan ta bort alla .tmp filer i datorn? Gör man en sökning på .tmp så hittar jag masor....

Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Temporära filer placeras i de kataloger som styrs av TMP och TEMP-variablerna i din konfiguration, om programmen i sig är rätt uppfostrade, andra program kan skräpa ner varsomhelst, oftast i sina egna installationskataloger.

Meningen är att programmen som skapar tempfiler ska ta bort dem när de inte behövs längre, och i andra hand ska själva OS:et fimpa dem.

Detta funkar dock aldrig fullt ut, så du måste radera gamla tempfiler manuellt mellan varven.

Skriv CMD i Start -> Kör, skriv CMD och därefter SET. Nu får du upp en lista på alla systemvariabler och kan se vart TMP och TEMP pekar. Bara att radera innehållet i dessa kataloger.

Själv brukar jag fånga upp allt sådant till en gemensam slasktratt för alla användare på burken och fimpa vid varje systemstart.

TEMP=e:\temp
TMP=e:\temp

Du ändrar pekningen i Kontrollpanelen.
Citera
2007-09-02, 19:12
Medlem
sommarlovs avatar
Ett bra sätt är att installera/köra ccleaner.
Citera
2007-09-02, 19:36
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper Sthlm
Innebär det att man egentligen kan ta bort alla .tmp-filer i datorn?

Ja.

Vissa filer kanske används precis när du prövar att radera, men hoppa bara över dessa och ta bort dem nästa gång istället.
Citera
2007-09-02, 20:58
Medlem
apskafts avatar
http://www.ccleaner.com/

Vassegó
Citera
2007-09-03, 08:35
Medlem
Spjernes avatar
Jag körde ccleaner men det var inte mycket som försvann. Jag har i <c:ägaren/lokala/temp> flera filer som heter typ <NAVAPSVC.EXE.hdmp> och de är på ca 6-700 mb styck. Kan man döda dessa utan att få några problem? De tar upp ca 6 gb på c-disken...
Som frågats innan: Kan man ta bort ALLT i temp-mapparna utan att det ger problem????
Citera
2007-09-03, 09:53
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjerne
Kan man ta bort ALLT i temp-mapparna utan att det ger problem????

http://www.flashback.org/showpost.p...44&postcount=6
Citera
2007-09-03, 10:18
Medlem
Spjernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
http://www.flashback.org/showpost.p...44&postcount=6

TACK för hjälpen. Orsaken att jag gjorde en extrapost var för att det sas att alla .tmp-filer gick att radera och jag ville vara säker på att ALLA filer i temp-mappen oxå var raderingsbara.
Jag började med att flytta dom och startade om datorn. Fungerade. Tog bort dom och fick 6 Gb större c-disk.
TACK igen!! Vad vore livet utan FB!?!?
Citera
2016-04-04, 14:31
Medlem
Istället för att göra en ny tråd så kan jag ta och bumpa upp denna nästan 10 (!) år gamla tråden istället

Körde mitt CCleaner, något jag brukar göra ett par gånger i veckan och rensade upp 2.25 gb, extremt mycket minne eftersom det bara var ett par dagar sen jag gjorde det sist tänkte jag. Så kikade lite extra på vad som hade rensats och såg att jag hade en fil, "ShaE801.tmp", som låg på 2,1 gb! Min fråga är då: Vad gömmer sig i en temporär fil på 2.1 gb? Var kommer den ifrån? Känns ju helt orimligt stort på en temporär fil :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in