Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
"Bakom publiceringen ligger Dan Egerstad, säkerhetskonsult. "
vad sysslar mannen med egentligen, är han bara väldigt väldigt ädel, eller är det ett smart sätt att "promota" sig själv och göra sig ett namn som "mannen som HACKADE ambassadernas email!..FÖR ATT AVSLÖJA SÄKERHETSBRISTER!!!..OCH HAN ÄR SÄKERHETSKONSULT.."
Du är bara för go =)
Jag hittar information och har följande val:
1. Kontakta alla och förklara läget, 9/10 ignorerar/förstår inte och resten anklagar en för att det man hittat inte skulle hittas av någon annan och de vill anmäla en. Nä, den lösningen funkar inte. Kom ihåg att 100 konton lät bra och därför är det som publicerades men det gäller betydligt fler. Räkna dessutom att det skulle ta mig cirkus 30 min per fall och ändå med en mycket dålig framgångsprocent att ringa dessa. Något jag i vanliga fall faktiskt gör!
2. Skicka allt till SÄPO/MUST whatever, jahaja... ge konfidentiell information om andra nationer till en svensk myndighet? När jag slår upp det skriker lagboken SPION!!! Nä tack, det är ganska illa. Hur skulle Sverige se ut om en myndighet hade lösenorden till andra nationers e-post? Låter det bra?
3. Slänga det i papperskorgen? Jaha, jag är inte så naiv och tror att jag är den enda som har dessa kunskaper eller att det inte går att spåra till mig. Faktiskt är det så att jag är övertygad om att andra redan har det i sin hand och använder det i mindre bra syften. Annars så kommer det att hända.
4. Eftersom det inte går att ge det till någon specifik så ger jag det till alla. Dessutom har jag försökt att hålla det inom journalisterna så länge som möjligt för att de ska trycka på ambassaderna (vilket lyckades på Ryska ambassaden här i Sverige) men de journalister jag pratat med vittnar om att bli ignorerad på flera ställen, "Yeah, we'll look into it next week... maybe".
Så åter igen, vad du hade gjort själv? Har du testat att tänka igenom situationen ordentligt? Vet du känsla av att sitta en fredagskväll med ölen i handen och får se något poppa upp på din skärm som kan sätta dig i fängelse resten av livet? Jag försöker bara rädda mitt arsle... Gömma mig är bara patetiskt...
Behöver knappast skapa mig ett namn, har redan jobb långt upp i arslet trots att jag tackar nej till mycket.
edit: Behöver inte citera två gånger