2007-08-30, 17:46
Medlem
cruuzingers avatar
Hejsan. Vet inte riktigt var jag skulle posta detta men det blev här.
Håller på med en uppgift till biologin, där vi ska konstruera ett eget ekosystem i ett akvarium. Vad ska jag använda mig av för fiskar?
Har tänkt mig en sån här food chain

sun-> algae-> snail/bacteria/ditt förslag -> fish

algae = alger

men som sagt har jag ingen aning om vad jag ska använda mig av för fiskar!
Det ska även vara ett "stängt" akvarium, ingen matning allt ska fungera av sig självt..

Några tips? Algerna måste alltså ätas av sniglarna och sniglarna blir ätna av primary consumers, fiskarna alltså! Sitter även fast på frågan om hur ämnen kan cirkulera i akvariumet.

Tack på förhand och förlåt om det här postades i totalt fel sektion
Citera
2007-08-30, 17:57
Medlem
wääuus avatar
http://www.pluggd.com/video/channels/make_magazine/episodes/2nl98
det är en podcast från makezine.com om hur man gör en bisfär som weekend project. En poolare till mig skulle göra en men fick inte tag på armano-räkan.
Citera
2007-08-30, 19:18
Medlem
jag tror att det blir väldigt svårt att göra ett slutet system med fiskar. Jag skulle nog köra med räkor av något slag i så fall. Det finns faktiskt färdiga, helt täta sådana att köpa som sägs kunna fungera med enbart solljus i över 20 år. Tyvärr minns jag inte vad dom hette bara att dom såldes på blocket för något år sedan.

Jag misstänker att det måste göras i väldigt stor skala för att fungera med fiskar, sen beror det på hur modern filtrering du får använda dig av för att bli av med nitrit och nitrat samt för syresättningen av systemet.

Jag är ingen hejare på biologi direkt, men akvarier och akvariefiskar har jag hyfsat bra koll på, men det är svårt att ge tips när man inte vet alla parametrar och vilka gränser man måste hålla sig inom.

Edit: Hittade http://www.ecosphere-europe.com/
Citera
2007-08-30, 19:56
Medlem
cruuzingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
jag tror att det blir väldigt svårt att göra ett slutet system med fiskar. Jag skulle nog köra med räkor av något slag i så fall. Det finns faktiskt färdiga, helt täta sådana att köpa som sägs kunna fungera med enbart solljus i över 20 år. Tyvärr minns jag inte vad dom hette bara att dom såldes på blocket för något år sedan.

Jag misstänker att det måste göras i väldigt stor skala för att fungera med fiskar, sen beror det på hur modern filtrering du får använda dig av för att bli av med nitrit och nitrat samt för syresättningen av systemet.

Jag är ingen hejare på biologi direkt, men akvarier och akvariefiskar har jag hyfsat bra koll på, men det är svårt att ge tips när man inte vet alla parametrar och vilka gränser man måste hålla sig inom.

Edit: Hittade http://www.ecosphere-europe.com/

formulerade mig ganska dåligt, det är ingen jättestor uppgift. jag ska bara beskriva hur ett litet ekosystem i ett akvarium fungerar med food webs och food chains.. jag behöver inte räkna in avancerade saker utan bara de lite lättare som t.ex. att guppyn lever i 30*C och att den äter det och det. det står inget om hur stort akvariet får vara så jag antar att det skulle kunna vara ett riktigt stort. (inte jättefiskar lite realistiskt ska det ju vara) hur skulle jag gå till väga? som sagt behöver det inte vara något som skulle fungera i verkligheten i ett normalt akvarie..

vilka växter/bakterier/räkor skulle fungera ihop?

hade tänkt mig något i stil med

sun(light) --> green algae --> bakterie/räka/snigel-->fisk

men jag vet inte vilka bakterier/räkor som äter alger och vlka fiskar som äter räkor/bakterier/sniglar

tack på förhand
Citera
2007-08-30, 21:09
Medlem
www.zoopet.com

Kolla där..massa info om fiskar, sniglar, alger..finns visst även ett forum. De som finns där kan säkert hjälpa
Citera
2007-09-01, 10:47
Medlem
Jaha, det behöver alltså inte fungera på riktigt, du behöver inte kunna visa upp en fungerande modell?

Zoopet är egentligen, i mitt tycke, en ganska usel sida, fylld med fjortisar och akvarienybörjare, plus att den drivs ganska kommersiellt. I så fall är det bättre om du vänder dig till NCS (www.ciklid.se) Eller saltvattensguiden (www.saltvattensguiden.se) om vi pratar marint akvarium.

Faktum är att jag tror det här skulle vara enklare att ådstadkomma i marin miljö än i ett sötvattensakvarium eftersom man får väldigt mycket hjälp från den levande stenen som innehåller det mesta för att näringskedjorna ska fungera.

Vete tusan hur det ska funka med bara alger, sniglar och fiskar. För det första käkar inte snäckor/sniglar så mycket alger, nog för att dom äter det mesta, men finns det annat i vattnet så föredrar dom det. Därför kommer det att bli svårt att få fram tillräckligt mycket sniglar utan att tillföra extra näringsämnen.

Men omöjligt är det inte, det svåra ligger i att få det i balans när det finns så himla många faktorer som spelar in.

Det kommer att, från fiskarnas avföring, döda sniglar, döda växtdelar osv att bildas nitrit i vattnet, nitrit är mycket giftigt för fiskar så det måste brytas ned av bakterier till nitrat. Nitrat är också giftigt men inte alls lika farligt som nitrit. nitrat->nitrit sker vanligtvis i ett filter med god genomströmning och mycket yta för bakterierna att fästa på. Jag vet inte hur mycket teknik man får använda, men någon typ av genomströmning är nödvändig, om inte annat för syresättningens skull.

Som filtermaterial skulle man kanske i så fall kunna använda t.ex. lavastenar i akvariet, dessa är porösa och ger stor yta för bakterierna, om man låter vattnet strömma över dem blir det nog bra. nitrat->nitrit-omvandlingen kräver att det är ganska syrerikt i vattnet, men om systemet är i balans så bör det kunna hålla en jämn nivå och inte bli några toppar och dalar som man kan uppleva vid t.ex. matning i ett vanligt hemmaakvarium.

Det vanligaste sättet att bli av med nitrat är att helt enkelt byta delar av vattnet i akvariet. I det här fallet blir det omöjligt och därför behöver även det brytas ned av bakterier. Detta sket tvärt emot nitritnedbrytningen i syrelös miljö. Det finns speciella nitratfilter som fungerar som att vattnet får rinna mycket långsamt ned i en behållare med svavelkulor. Medans det rinner ned så tappar det det lösta syret. Lowtechvarianten består av att man har en sk DSB, Deep Sand Bed, det vill säga ett tjockt lager bottenmaterial där det kommer ned vatten men genomströmningen är i stort sett noll ändå. Dock kan DSB vara en tickande bomb eftersom det kan bildas lite av varje som är ovälkommet där nere.

Att bli av med nitrat och nitrit är i alla fall dom viktigaste faktorerna för att akvariet ska fungera, sedan spelar naturligtvis saker som PH, hårdhet, temperatur osv in.

Men fungerar den grunden så kommer inte resten att spela så himla stor roll egentligen, dom flesta snäckor äter det mesta, alger bildas när det finns tillräckligt med näringsämnen samt ljus. Flertalet fiskar käkar snäckor. Dom mest notoriska snigelätarna som är vanliga i akvarier är t.ex. olika botior (praktbotia, pakistanbotia) och olika kulfiskar. Jag hinner inte leta upp vetenskapliga namn, det får du göra själv.

Fungerar sedan syresättningen också så är saken biff.
Citera
2007-09-01, 18:45
Medlem
#Det vanligaste sättet att bli av med nitrat är att helt enkelt byta delar av vattnet i akvariet. I det här fallet blir det omöjligt och därför behöver även det brytas ned av bakterier. Detta sket tvärt emot nitritnedbrytningen i syrelös miljö. Det finns speciella nitratfilter som fungerar som att vattnet får rinna mycket långsamt ned i en behållare med svavelkulor. Medans det rinner ned så tappar det det lösta syret. Lowtechvarianten består av att man har en sk DSB, Deep Sand Bed, det vill säga ett tjockt lager bottenmaterial där det kommer ned vatten men genomströmningen är i stort sett noll ändå. Dock kan DSB vara en tickande bomb eftersom det kan bildas lite av varje som är ovälkommet där nere.
#
ett sätt att bli av mefd det är att pumpa upp det på taket och låta sol ljuset få det att absorberas av alger nu kan det ju vara lite svårt på nordliga bredgrader men med kvarts glas och liknande kan man säkert få en liknande effekt
Citera
2007-09-05, 17:50
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Det vanligaste sättet att bli av med nitrat är att helt enkelt byta delar av vattnet i akvariet. I det här fallet blir det omöjligt och därför behöver även det brytas ned av bakterier. Detta sket tvärt emot nitritnedbrytningen i syrelös miljö. Det finns speciella nitratfilter som fungerar som att vattnet får rinna mycket långsamt ned i en behållare med svavelkulor. Medans det rinner ned så tappar det det lösta syret. Lowtechvarianten består av att man har en sk DSB, Deep Sand Bed, det vill säga ett tjockt lager bottenmaterial där det kommer ned vatten men genomströmningen är i stort sett noll ändå. Dock kan DSB vara en tickande bomb eftersom det kan bildas lite av varje som är ovälkommet där nere.
#
ett sätt att bli av mefd det är att pumpa upp det på taket och låta sol ljuset få det att absorberas av alger nu kan det ju vara lite svårt på nordliga bredgrader men med kvarts glas och liknande kan man säkert få en liknande effekt

OT: Vad f-n har hänt med dig? Du skriver och stavar ju som en bildad karl, helt plötsligt...

OnT: Tror inte topic är möjligt i 'miniskala'. Ett självförsörjande scenario vore ett högproduktivt antal gyppys, vars yngel utgör födobas, åt några få predatorer. Men reningen av vattnet...
Citera
2007-09-05, 19:50
Medlem
#OT: Vad f-n har hänt med dig? Du skriver och stavar ju som en bildad karl, helt plötsligt... #
antagligen för att ja är full när ja är nykter då blir stavningen en knastertorr kansli svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in