2007-09-01, 13:46
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Jag läste någonstanns att man skall ta bort ungefär en procentenhet från den alkoholhaltiga drycken man dricker, eftersom man inte kan tillgodose sig all sprit. Från lättöl kan man alltså tillgodose sig 2,25 - 1 = 1,25% alkohol. Från folköl 3,5 -1 = 2,5% alkohol. Detta byter att man blir dubbelt så berusad av folköl än vad man blir av lättöl. Skall man räkna ALK bör man alltså ta bort 1% av alkoholhalten innan man räknar.
Det där stämmer nog inte helt. Den där 1 procenten blir nog lägre ju högre upp i alkoholskalan man kommer.
Citera
2007-09-01, 21:26
Medlem
Avva66s avatar
Jag har för mej att det var användaren megaforce som kom med den där 1% teorin. Men jag vill se belägg för det först.
Citera
2007-09-02, 01:20
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag har för mej att det var användaren megaforce som kom med den där 1% teorin. Men jag vill se belägg för det först.
Det borde ju gå att testa förresten. Om man blandar i ordning vatten med en alkoholstyrka av 1% och dricker denna vätska kontinuerligt, levern förbränner ca 1l/h av denna vätska så minst en 3l/h borde förtäras. Då ska alltså inte blodet ta upp någon alkohol alls.
Citera
2007-09-02, 02:27
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Såg också nån rubrik om det här i nån tidning. Jag får en känsla av att tanken är att "skrämma" Svensson genom att visa hur "mycket" alkohol det är i "lite vanlig folköl". Jag tänker dock snarare tvärt om, "Fan vad lite alkohol det är i sprit"...
Citera
2007-09-02, 02:57
Medlem
Man lär sig nå nytt varje dag
Citera
2007-09-02, 12:53
Medlem
2500s avatar
Ja men det går endå inte att räkna på det där sättet. Jag brukar sitta och räkna om allt jag köper i sprit mängd, men det stämmer endå aldrig. 750ml 14% vin är samma som 3st 7.2% öl. Men jag blir endå mer full på vinet

Men som ni tidigare sagt så är 26cl sprit bra mycket starkare än ett 6pack 3'5or. Man pissar ut mycket mer och det tar längre tid att få i sig vilket gör att kroppen hinner bränna mer etc etc.

Så jah såvida man inte sveper all öl och inte pissar på någon timme så kanske det nästan blir lika starkt.
Citera
2007-09-02, 19:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är ju ingen exakt procent, men det är fastställt att kroppen inte tar upp 100% av alkoholen. Jag skall plocka fram belägg för detta när jag hittar dem igen..
Citera
2007-09-02, 20:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Ja men det går endå inte att räkna på det där sättet. Jag brukar sitta och räkna om allt jag köper i sprit mängd, men det stämmer endå aldrig. 750ml 14% vin är samma som 3st 7.2% öl. Men jag blir endå mer full på vinet

Men som ni tidigare sagt så är 26cl sprit bra mycket starkare än ett 6pack 3'5or. Man pissar ut mycket mer och det tar längre tid att få i sig vilket gör att kroppen hinner bränna mer etc etc.

Så jah såvida man inte sveper all öl och inte pissar på någon timme så kanske det nästan blir lika starkt.

Ju starkare, desto snabbare tar man upp det och blir därför fullare. Dricker man svagare öl så hinner man dessutom förbränna en del alkohol innan rustoppen kommer..
Citera
2007-09-02, 23:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manati
Ett sexpack 3,5-procentig öl motsvarar lite drygt 26 cl 40-procentig sprit....

Kan det verkligen stämma???
Ja, och förutsatt att du dricker det lika fort så blir du nog lika påverkad också, (vilket man kanske inte brukar göra, varav din tvekan kanske?)
Citera
2007-09-03, 00:38
Medlem
siarens avatar
Citat:
Det borde ju gå att testa förresten. Om man blandar i ordning vatten med en alkoholstyrka av 1% och dricker denna vätska kontinuerligt, levern förbränner ca 1l/h av denna vätska så minst en 3l/h borde förtäras. Då ska alltså inte blodet ta upp någon alkohol alls.

Å andra sidan skulle man enligt denna teori få ett negativt alkoholvärde om man dricker något som är t.ex. 0,9% starkt
Citera
2007-09-03, 01:37
Medlem
Var inte dum, tolka det bara som att du inte blir full om du dricker något med 0.9%
Citera
2007-09-20, 10:56
Medlem
Power_s avatar
Hur stor är skillnaden mellan 2.8% och 3.5%? är det en jätte stor skillnad? och då menar jag i hur full man blir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in