Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-28, 21:33
Medlem
enverhoxha99s avatar
Det nya och "uppstramade" regelverket i Integration&Invandring kan ju ge dom mest bisarra resultat när det blint appliceras utan eget tänkande, vilket häxjakten på Aake inte minst bevisar. Att det sedan rests frågor om vissa debattörer behandlas olika beroende på vilken åsikt dom förfäktar är ju naturligtvis ett ofrånkomligt resultat av att vissa moderatorer slutat tänka själva och istället lutar sin gärning på admins regel-"kryckor".

Ett färskt exempel på detta är Johnny Vicious flagranta agerande när han efter att ha fått tre OT-inlägg redovisade för sig på ett bräde utdelar tre tillsägelser (istället för en) och därmed förpassar Aake till glömskans environger i en månad, vilket ju nu uppenbarligen permanentats till en livstidsavstängning. Man kan ju på goda grunder gissa att man hos vissa falanger inom administrationen gnuggar händerna av glädje efter att så enkelt ha reducerat skaran av kritiska röster.

Men hur var nu det där med mannamån? Hur var det med misstankarna att vissa förespråkare av en invandringskritisk åsikt negativt särbehandlas?

Låt mig få leda detta i bevis. Användaren zorc7251, en flitig och fanatisk, men inte speciellt framgångsrik försvarare av det mångkulturella fiaskot, har efter dom nya reglernas införande och via Report Post fått minst tre inlägg raderade för OT i Integration&Invandringsforumet.
URL:er till dessa tre inlägg är:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7978306&postcount=55
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7972194&postcount=4
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8011464&postcount=64

Vi vanliga sluskar kan naturligtvis inte se inläggen, men moderatorerna kan ju det så det går utmärkt att validera riktigheten i vad jag säger. Igår måndag 21.45 fick då zorc7251 ytterligare en tillsägelse efter flera OT-raderade inlägg. Observera att han fick EN! tillsägelse, inte som Aake som fick TRE tillsägelser för lika många inlägg. URL: http://www.flashback.org/showpost.php?p=8155313&postcount=93. Moderatorn säger: Tillsägelse till zorc7251 för upprepat OT i tråden.

Det skulle då vara fullkomligt uppenbart att zorc7251 har fått minst fyra inlägg raderade för OT i I&I, vilket med nya regelverket direkt skulle innebära fyra tillsägelser, en varning och en veckas avstängning. Har så skett? Inte vad jag kan se i alla fall, nu nästan exakt 24 timmar senare. Varför inte, frågar sig då naturligtvis vän av ordning? Kan det ha att göra med det faktum att zorc7251, trots sin platta och innehållslösa argumentation, tillhör "the good guys", alltså dom som inte äger kapaciteten att förstå dom groteskt negativa konsekvenserna av förd invandringspolitik? Inte vet jag, men jag tillåter mig att spekulera. Ingenting tyder ju heller på att jag skulle vara ute i ogjort väder i detta specifika fall.

Nu vet jag precis vilka svar jag kommer att få från ansvariga moderatorer, så det är lika bra att jag avfärdar dom direkt.

"Vi har inte hunnit"

Det gick jävligt fort att banna Aake mfl så fort dom konstaterats vara belastade med fyra tillsägelser. Var är du nu, Johnny Vicious?

"Vi har missat att föra in några av zorc7251:s tillsägelser"

Sköter ni inte ert uppdrag? Och varför "missas" det hos zorc7251, men inte hos dom invandringskritiska? Observera att jag haft PM-konversation om zorc7251:s tillsägelser med en moderator i forumet och att moderatorn hävdade att så långt hans vetskap sträckte sig så hade tillsägelserna naturligtvis noterats.

Och så vidare.......Läs och begrunda, och ställ er sedan frågan hur opartisk och rättvis modereringen i I&I är nuförtiden. Varför är inte zorc7251 avstängd?
Citera
2007-08-28, 22:37
Medlem
Fet-Everts avatar
Att ge Aake tre tillsägelser på en gång för tre inlägg i samma forum var lumpet gjort och händer bara när forumet vill bli av med någon. I normala fall ges EN tillsägelse om någon tramsar runt lite i ett delforum. Om personen inte slutar trots tillsägelse kan en tillsägelse till utdelas. Men att dela ut tre tillsägelser för tre olika OT-inlägg skulle jag vilja säga är tämligen unikt och Flashback skulle då förmodligen ha Internets hårdaste regler bland forum.

Däremot tror jag inte på teorin om att Flashback vill reducera antalet kritiska röster och därför behandlar invandringskritiker medvetet hårdare än andra debattörer. Se Aakes tillsägelser som något unikt som inte händer särskilt ofta, om det ens hänt tidigare. Även om agerandet inte var särskilt snyggt så är det ändå rimligt att tro, med tanke på tidigare bravader, att Aake snart hade fått några tillsägelser till och därmed ändå blivit bannlyst.
Citera
2007-08-29, 00:45
Moderator
tobess avatar
Tyvärr Enver, men du vet lika mycket väl som jag att

Citat:
0.6. Frågor om låsningar, borttagningar etc. tas med moderator via PM
Frågor om eventuella låsningar, borttagningar etc. tas med moderator via PM. Detta för att hålla en så hög nivå som möjligt på forumet. Skulle PM-dialogen inte fungera med belåtenhet, så är du dock välkommen att diskutera frågan vidare i avdelningen "Flashback".
Inlägg som postas på forumet ska vara av intresse även för andra användare.

Om du nu har tagit upp detta med berörd moderator och verkligen inte kommit någon vart så PM:a gärna, men tills dess så kommer låset på.

/Moderator
Citera
2007-08-29, 14:08
Moderator
tobess avatar
Efter diskussion med trådskaparen så öppnas tråden igen.

/Moderator
Citera
2007-08-29, 15:20
Medlem
Golonkas avatar
Jag har en känsla av att detta med I&I, vattenkamningen där och metadebatten efteråt, blivit något av en öm liktorn för vissa berörda här. Den där stolta mässingsskylten med Freedom of Speech sitter inte riktigt lika välputsad och ship shape längre. Just avstängningen av Aake, en gammal och väletablerad debattör, har hanterats klumpigt som fan. Omständigheterna kring avstängningen var liksom enligt mysko tillämpning av praxis och sedan smurf-bannet var kanske iofs regelrätt, men ändå.... Orsak och Verkan har ett samband!

Jag tänker inte ge mig in i att debattera enskilda användares göranden och låtanden på forumet, men så vitt jag kan se det från min gräsrotsnivå, så tillämpar man modererandet med ett stort mått av godtycke. Vissa kommer nästan undan med MORD, medan andra kan hålla på och sabotera och tramsa sig hur fan som helst och komma undan med en radering på sin höjd. Detta skadar forumets trovärdighet och är nog egentligen allvarligare än vad man initialt vill tro.

Jag tycker det fungerar bäst om man, likt TrialByError och ikh, hör av sig efter en rp och ger en feedback. På samma sätt som det blir bra när man kan ha en dialog när man dummat sig och inte bara behöver åka ut med röven före. Jag var nära en 1-månaders avstängning för en tid sedan eftersom man inte "nollat" mina tidigare tillsägelser exemplevis....

Och när jag blev avstängd på riktigt, så dröjde det en vecka innan jag fick kläm på varför jag blivit avstängd... Och inte ens det har vi väl rätt ut ordentligt, eller?
Det är många som "åkt dit" av Mörkermännen: Aake, Humperdick, Muhammad_Akbar, Raul m.fl.... Ser nästan ut som en tanke... Skall jag börja vika min foliehatt? Varför är det så många nya användare i I&I förresten? Ett jättegenerationsskifte tydligen... Varför då? Vågade man inte posta där tidigare på grund av den låga debattnivån?

För att återgå till nivån på I&I, så kan i varje fall inte jag, som valt att stanna kvar och posta i forumet, finna spår av några större förbättringar när det gäller kvalitén på trådarna. Förr kanske vi hade konstiga trådstarter om arabers fekalier eller huruvida man idkade tidelag med kameler. Nu har vi rena tramset med vad invällarna handlar för mat, kör för bilar och vart zigenarna bor... Forumet har definitivt tappat i seriositet och inte ens de som var goda debattörer och hörde till invandrarkramarna är lika aktiva där längre. På så sätt dör diskussionen även i seriösa trådar som borde haft mer liv i sig.
Citera
2007-08-29, 15:33
Inaktiv Administrator
admin3s avatar
Enverhoxa har helt rätt, inlägg har raderats utan att tillsägelse noterats. Efter en snabb titt i forumet så har det även drabbat "andra sidan", så vad jag kan se så verkar det inte bero på partiska moderatorer. Utan detta beror på att moderatorerna inte arbetat efter samma instruktioner, dessa instruktioner är att raderat ot-inlägg skall ge tillsägelse.

Angående Aake och att han fick 3 st tillsägelser för att på det sättet bli avstängd, så kan jag säga att det inte spelat någon roll om han fått 1 eller 3 tillsägelser. Han hade redan så många tillsägelser så att 1 hade räckt för varningen.

Det är inte bra när moderatorerna arbetar på olika sätt, och är tacksam att det uppmärksammas. Men vill påpeka att vad jag kan se så behandlas man inte olika på grund av åsiktstillhörighet.

Vi kommer diskutera detta vidare i outlaw.

admin3
Citera
2007-08-29, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Att ge Aake tre tillsägelser på en gång för tre inlägg i samma forum var lumpet gjort och händer bara när forumet vill bli av med någon.
Kan du utveckla detta, hur ofta händer detta, är inte detta regelvidrigt?
Citera
2007-08-29, 16:10
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin3
Vi kommer diskutera detta vidare i outlaw.

admin3

Varför måste ni diskutera detta bakom stängda dörrar?
Citera
2007-08-29, 16:15
Medlem
Ignatius Is avatar
Har Aake försvunnit för gott? Bra, hade du kastat ut honom från första början så hade du aldrig behövt bekymra dig om vad du själv anser som katastrofen på I&I, Enver. Aake var nämligen en totalt meningslös debattör vars enda syfte på Flashback var att fungera som något slags alibi för att du m.fl skulle kunna säga att forumet minsann tog yttrandefrihet på sånt totalt allvar att de även tillät människor med uppenbara svårigheter att både läsa och skriva att närvara på forumet. Kort sagt - övermogen frukt brukar falla från trädet så småningom. Att sådan hölls om ryggen av feltänkta "demokratiskäl" bidrog kraftigt till problemen som ledde fram till admins åtgärder.

Vidare så glömmer du en viktigt detalj i din jämförelse. Zorc7251 fick sin tillsägelse för upprepat OT i EN tråd. Aake fick sina tillsägelse för upprepat OT i tre olika trådar. Man bör kunna göra en skillnad mellan tramsig närvaro i en diskussion respektive tre diskussioner. De övriga inläggen från Zorc7251 kan jag inte se och därmed inte kommentera, men det är väl fullt möjligt att det enbart har slarvats?

I övrigt så håller jag med dig. Zorc7251 är en jävla tramsare och hans OT-skit borde för länge sedan ha föranlett att han kastats ut från forumet. Jag ser inga problem att detta nu sker retroaktivt efter att du har påpekat hans agerande.
Citera
2007-08-29, 16:37
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Kan du utveckla detta, hur ofta händer detta, är inte detta regelvidrigt?

Jag undrar lite också... Jag har inte sett något som detta under min, visserligen rätt korta, tid som moderator. Att Aake fick tre tillsägelser för tre OT är ju vad jag förstår i linje med de hårdare reglerna i I&I:

Citat:
* Offtopic raderas och man får tillsägelse direkt för VARJE offtopic.

Det där är ju rätt tydligt.

/S
Citera
2007-08-29, 17:05
Medlem
Byfånens avatar
Varför är Aake avstängd ? Jag kan jag förstå om han trollade, men lite snille o smak om jag får be ?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=536560,

Men exempelvis varför görs inget åt Babianen eller Zorc7251 som härjar runt och förstör debatter ? Med "onliners" för att retas och totalt hjärndöda inlägg.
Citera
2007-08-29, 18:39
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin3
Utan detta beror på att moderatorerna inte arbetat efter samma instruktioner, dessa instruktioner är att raderat ot-inlägg skall ge tillsägelse.
Att ge tillsägelse för varje OT-inlägg är hårt. Jag har fått en tillsägelse sedan nya I&I instiftades, men jag har fått flera inlägg raderade utan att få tillsägelse. Om jag hade fått tillsägelser för varje OT-inlägg hade nog jag också tillhört dem som fått en veckas semster och säkerligen många fler med mig. Och då ska tilläggas att jag inte tillhör dem som begår regelbrott i någon större utsträckning.

Jag anser mig ha råd med en tillsägelse till. När jag är uppe i två tillsägelser vill inte jag riskera fler tillsägelser och följdaktligen lämnar jag då I&I eftersom risken är alldeles för stor att bli avstängd, även för seriösa debattörer. Om fler tänker som jag finns risken att forumet utarmas. Det rimliga vore att ge tillsägelser till dem som verkligen stör debatten, inte till någon som varannan vecka skriver ett OT-inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in