• 1
  • 2
2007-08-28, 18:09
Medlem
Enhörnings avatar
Jag var för längesedan vegetarian men slarvade mycket med kosten vilket fick mig att må rätt dåligt.

Idag kan jag äta i princip allt utom oliver. Tänkte utmana mig själv genom att se ifall jag nu klarar att äta helt vegetariskt och kanske till och med öka mitt välmående.

Nu till min fråga. Någon som kan tipsa om bra läsning för vegetarisk kosthållning? Gärna lättlagade recept, alltså inga långkok.
Citera
2007-08-29, 05:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Jag var för längesedan vegetarian men slarvade mycket med kosten vilket fick mig att må rätt dåligt.

Idag kan jag äta i princip allt utom oliver. Tänkte utmana mig själv genom att se ifall jag nu klarar att äta helt vegetariskt och kanske till och med öka mitt välmående.

Nu till min fråga. Någon som kan tipsa om bra läsning för vegetarisk kosthållning? Gärna lättlagade recept, alltså inga långkok.

En bra grundbok är "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist. Den är grönrutig och finns nog på ditt bibliotek.
Citera
2007-08-29, 15:59
Medlem
kexets avatar
Good thinkin!

Jag har inget litteraturtips, men:

* Fuska inte med dina B12-tillskott.
* Ät en tesked linfröolja om dagen för omega3:n. Din hjärna kommer att tacka dig.
* Ät sojaprodukter, spannmål och bananer så att du får i dig tryptofan och blir glad.

Ang. mattips är det bara att äta som vanligt, fast byta ut musklerna mot någon produkt ur den uppsjö av schyssta vegoprodukter som har dykt upp de senaste åren (korvar, bullar, färser, fileer, grytbitar m.m.). Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
Citera
2007-08-29, 16:14
Medlem
w84funs avatar
Laga mat enligt tallriksmodellen dvs: 1/3 pasta/ potatis/ ris e.dyl. och 1/3 rotfrukter och grönsaker samt 1/3 bönor, linser, ärtor , Quorn osv. Massor av vanliga recept kan användas och där ersätter du kött eller fisk med bönor eller Quorn.
Citera
2007-08-29, 20:45
Medlem
Förstår verkligen inte varför du vill sluta äta kött när du inte mår dåligt av det djuren blir "utsatta" för.

kött är det godaste som finns.
Citera
2007-08-29, 20:47
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Förstår verkligen inte varför du vill sluta äta kött när du inte mår dåligt av det djuren blir "utsatta" för.

kött är det godaste som finns.

"Tänkte utmana mig själv genom att se ifall jag nu klarar att äta helt vegetariskt och kanske till och med öka mitt välmående."
Citera
2007-08-29, 21:06
Medlem
De gamla egyptierna lär ha levt nästan uteslutande på bröd och öl, så det lär duga åt dig också.
Citera
2007-08-29, 21:52
Medlem
1-800-FEARs avatar
jag brukar varje dag se till att äta någonting ur grupperna grönsaker, frukt, baljväxter och säd. tillsammans med b12-tillskott och sunt förnuft går det bra.

om du inte ger upp mejeriprodukter så är keso en bra proteinkälla.
Citera
2007-08-31, 11:44
Bannlyst
Linfröolja ska jag definitivt börja med - man vill ju inte få alzheimers i onödan.

Däremot är jag mer intresserad av kapslar än att skeda i mig oljan. Någon som har vegetariska omega3-kapslar att erbjuda?

Ett tips är förresten att alltid laga mat med sås. Stek din bulle, korv, lins, färs och häll över en förpackning iMat eller annan mjölkersättning. Det är verkligen en fröjd att lyckas laga mumsig och kladdig mat som ändå är vegetabilisk. En stor fräsch sallad förgyller också. Om du äter ost så smula/kniva ner en tredjedels förpackning fetaost.
Citera
2007-08-31, 13:14
Medlem
Ninsos avatar
Den Stora Vegetariska Kokboken tycker jag är kanon, där finns även lite info om olika bönor och sädesslag etc. Den är knallorange och svår att missa bland de andra kokböckerna.

www.vegomums.com är en bra sida med endast vegetariska recept, där kan du söka på ingredienser eller välja bort ingredienser när du letar recept.

Det är inte svårt att lägga om kosten, bara man lägger ner lite tid på att exempelvis koka bönor (blir godare än färdigkokade, och nyttigare får jag för mig) och planera lite annorlunda. Det kommer gå kanonbra!
Citera
2007-08-31, 15:16
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itma Hoha
Däremot är jag mer intresserad av kapslar än att skeda i mig oljan. Någon som har vegetariska omega3-kapslar att erbjuda?

Har inte koll på om det finns veg-kapslar med omega-3, men t ex avokado, tomater och morötter skall tydligen innehålla hyffsat mycket naturligt.
Citera
2007-08-31, 21:11
Medlem
Tjohildas avatar
Tack för länken, Ninso! Är inte vego själv, men många av de där recepten såg riktigt smarriga ut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in