Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-28, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Det är väl ganska uppenbart när tråden ligger i "Datoranvändning - Mac OS"?
Ursäkta, jag kollade inte ens in vilket delforum den låg i.

Hur som helst, så rekommenderar jag dig att omvandla dina filer till mp4 istället för avi. Går bra med både DivX och XviD. Inom Mac OS X så är inte heller mp4 ett problem; Mac är ju extra anpassat för mp4.

Och din jävla DVD-spelare kan du slänga.
Citera
2007-08-29, 01:11
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Ursäkta, jag kollade inte ens in vilket delforum den låg i.

Hur som helst, så rekommenderar jag dig att omvandla dina filer till mp4 istället för avi. Går bra med både DivX och XviD. Inom Mac OS X så är inte heller mp4 ett problem; Mac är ju extra anpassat för mp4.

Och din jävla DVD-spelare kan du slänga.

Får man välja containerformat i MacOS så är nog .mov att föredra framför .mp4, men då codecen (h.264/AVC) är samma så går det nog på ett ut.

/Adrian
Citera
2007-08-29, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Får man välja containerformat i MacOS så är nog .mov att föredra framför .mp4, men då codecen (h.264/AVC) är samma så går det nog på ett ut.

/Adrian
För den som vet något om codecs (dvs jag) så vet man att mp4 är baserad på mov och att mp4 är en industristandard som har ett mycket bättre stöd.

Kör på mp4 istället, mycket stabilare grejer.

Och du kan även klämma in DivX/XviD i mp4 om du vet vad du gör, eftersom de är precis som H.264/AVC, MPEG-4 codecs.
Citera
2007-08-29, 01:22
Medlem
vrooms avatar
Leta efter ett program som heter VisualHub. Klarar det mesta och är riktigt lätt att använda

Edit.
xvid till divx har jag inte testat. Därremot funkar det prima för Flash, dvd, mp4, avi m.m
Citera
2007-08-29, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
xvid till divx har jag inte testat. Därremot funkar det prima för Flash, dvd, mp4, avi m.m
Man kan konvertera och det går bra att göra så, med två smärre problem:

1) Man förlorar kvalitet.
2) Det tar skitlång tid.

Detta är inte optimalt. Det är bättre, och går snabbare, att antingen byta fourCC manuellt, eller byta filformat (dvs till mp4, som är det bästa alternativet). Du sparar både kvalitet och tid på att bara byta filformat till mp4.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in