2007-08-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttstank
Ge en Champions League plats till vinnaren av Royal League.. låter mer logiskt
Bra förslag tycker jag. Royal leuage vinnaren bör ha en plats i Champions League.
Citera
2007-08-29, 10:49
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Bra förslag tycker jag. Royal leuage vinnaren bör ha en plats i Champions League.

Hoppas du skämtar
Citera
2007-08-29, 11:05
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Hoppas du skämtar

Mullenö är känd för sina speciella åsikter och då är jag vääääldigt diplomatisk...
Citera
2007-08-29, 11:24
Medlem
Platini är bra mycket mer romantiker än Lennart Johansson och han vill vrida klockan tillbaka till viss del, minska de stora ligornas representation t.ex. Men det heter faktiskt Champions league och med lite fantasi kunde man inbegripa både cup- och ligamästarna i kvalspelet. Cupvinnarcupen är ju borta och på så sätt har samtliga deltagande lag i en nationell cup åtminstone en mikroskopisk chans att kvalifisera sig. Det händer ju att andradivionslag vinner nationella cuper och kanske kan man klämma in en extra kvalomgång och minska direktplatserna till gruppspelet. Allting handlar om hur mycket man ska ge efter för storklubbarna.
Citera
2007-08-29, 11:30
Medlem
Turneringen får mer status om de bästa ligorna får ha fler lag. Är en sporre för svenska lagen att kvala in till turneringen än att bara få spela en match och åka ut direkt mot ett topplag. Men visst är det lite missvisande att Liverpool som inte vunnit ligan på 16 år är topplaget i Champions League.
Citera
2007-08-29, 13:00
Medlem
Über_menschs avatar
Jag undrar varför Platini vill gynna de sämre fotbollsligorna så mkt. Vill vi ha de bästa lagen i CL eller mästarlagen från varje liga?
En titel i en svag liga, som de nordiska eller den skotska, betyder faktiskt inte ett skit i ett internationella sammanhang.
Jämför Valencia med Elfsborg så får vi beviset på hur stor klasskillnad det är.
Hur glada hade ni blivit om t ex Oceanien fick två fasta vm-platser på bekostnad av Europeiska lag?
Vill vi se de bästa lagen och spelarna i CL eller något kvoterat mästerskap med storheter som Cork City och Fbk Kaunas, där inga intressanta matcher utspelas innan semifinalerna?
Jag tror det är för sent att vrida på styrkeförhållanden i europeisk fotboll alltför mkt.
De stora ligorna har redan ett så stort försprång i publikintresse, tv-intäkter, sponsorer och kvalitén på arenorna,
Jag undrar om inte Platini är ute efter röstfiske från mindre länder och i förlängningen en plats som fifa-ordförande.
Citera
2007-08-29, 13:19
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
Jag undrar om inte Platini är ute efter röstfiske från mindre länder och i förlängningen en plats som fifa-ordförande.

Eller möjligtvis bryta/förstöra klubben för inbördes beundran som många kallar för Champions League. T om gruppspelet är ju indelat så att de stora elefanterna ska ha en så lätt resa som möjligt till slutspelsfasen.

CL har för mig blivit tråkigare att se på med tiden, vad det beror på kan jag inte sätta fingret helt på. Men förutsägbarheten och att det är samma lag överallt kan spela en stor roll.

Ingen vill väl ge den litauiska ligan en direktplats, men att något måste göras står för mig helt klart.

"Champions League", visst...En turnering för Englands, Spaniens och Italiens 10 bästa lag.
Citera
2007-08-29, 13:21
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:

Jag tyckte också att det var ett bra förslag. Skippa Sverige, Danmarks och Norges kvalplatser till CL och kör vinnaren av Royal League. Tveksam till att detta förslag skulle gå igenom dock
Citera
2007-08-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Jag tyckte också att det var ett bra förslag. Skippa Sverige, Danmarks och Norges kvalplatser till CL och kör vinnaren av Royal League. Tveksam till att detta förslag skulle gå igenom dock
Skippa sveriges kvalplatser? nej nej dessa skall vara kvar däremot kan det minskas på ex England spanien italien. Max 1 plats per liga samt platser för fa cup och royal.
Citera
2007-08-29, 13:41
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Skippa sveriges kvalplatser? nej nej dessa skall vara kvar däremot kan det minskas på ex England spanien italien. Max 1 plats per liga samt platser för fa cup och royal.

Låter som en utmärkt idé. Kan inte du Mullenö kandidera för Uefa-president nästa gång? Du lär ju vinna alla små länders röster...
Citera
2007-08-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Låter som en utmärkt idé. Kan inte du Mullenö kandidera för Uefa-president nästa gång? Du lär ju vinna alla små länders röster...
Nja i ärlighetens namn är jag inte rätt person för den platsen. Men min tanke är inte så dum, tänk på att fotbollen är stor i hela världen. Jag tror att det skulle vara hälsosamt för fotbollen globalt sett med max ett lag från varje land. Men sen kryddas det på med lag från de större ligornas cuper och tex royal leuage.
Citera
2007-08-30, 22:48
Medlem
Jag tycker att det är för många lag från de stora ligorna. Skulle gärna se fler lag från sämre ligor eftersom de stora lagen då får fler lätta matcher och kan spela ut. Nu blir det allt för många stormatcher som ofta blir väldigt tillknäppta.

Dessutom borde inte ett lag sominte ens tog medalj id en egna ligan kunna vinna champions league.

Ge de stora ligorna tre direktplatser var. (Italien England Spanien)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in