2007-08-28, 03:45
Medlem
Hej.

Ska föröka göra saker kortfattat.

Datorn startas, kommer till inloggningarna och sen startar om, om och om igen. Felsäkert läge funkar iaf.

Jag - dum, råkade förut öppna några exe och bat filer som tydligen inte var ok. Körde en virusscan efter att jag raderat filerna själv.
kan det varit virus som gjort något i systemet eller har virusborttagningsprogrammet råkat radera en systemfil som var infekterad?
Denna datorn är känd för att vara virusmagnet i hemmet och brukar få någon söt, liten trojan eller virus ibland.

Ett annat problem är TCP/IP. I loggboken får jag en varning som säger:
''TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl.''

Jag har kollat med netstat och jag såg då en väldigt lång lista med addresser.
Något sätt att stänga dom?

Är datorn dömd till döden (en formatering) eller kommer det gå att fixa på något annat sätt?

F.ö, ledsen för mitt sätt att skriva just nu... jag fick skriva om hela meddelandet så jag blev sur och orkade inte skriva så som jag gjorde innan.^^
Citera
2007-08-28, 09:35
Medlem
tvcasualtys avatar
Låter som om du fått in lite trojaner. Kör hijackthis i felsäkert läge.
Citera
2007-08-28, 09:47
Medlem
Sigmaswes avatar
För det första, körde du netstat i felsäkert läge eller vanligt?

Det första jag skulle göra vore att använda Windows inbyggda systemåterställning. Eftersom datorn funkar i felsäkert läge kan det vara något strul med någon annan systemfil eller driver eller liknande. Om systemåterställning till innan problemen började inte fungerar, starta då upp datorn i felsäkert läge och kolla autostart. Se om det ligger några skumma filer där.

Att köra HijackThis från felsäkert läge är inte något jag skulle rekommendera om inte svaret på frågan i början av mitt post var "felsäkert". Anledningen till detta är att felsäkert läge inte startar många av de program som normalt startas, vilket leder till att loggen inte visar allt.
Citera
2007-08-28, 16:49
Medlem
Netstat körde jag i felsäkert läge eftersom jag inte kan logga in på det vanliga sättet. Asså, angående systemåterställning, det är en windowsdödare. Den strular till så mkt. sist så ville inte mina spel fungera längre så jag har gett upp hoppet om det. XD

I morse så körde jag virusscan vilket börjar bli av en rutin nu, men inget hittas. Körde en liten registerstädning men det gjorde inte heller skillnad.

Antar att jag får testa med att reparera windows och om inte det funkar få det väl bli en formatering.
Citera
2007-08-28, 17:43
Medlem
Vad gör du med din dator? En "normal" dator får i princip aldrig virus så länge du inte surfar porr o klickar på alla bilagor i inkommande mail. Detta förutsatt att du håller den uppdaterad med windows update och har en "normal" brandvägg givetvis.

F.ö. är en systemåterställning nog den enda vägen. Brukar inte strula till saker alltför mycket, mer är datorn i alltför dåligt skick innan så hjälper det nog inte heller utan ominstallation är den enda vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in