Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Verka vara standard att köksmästaren ska vara ett stort rövhål och skrika och gapa och skälla ut folk så fort nån gör minsta fel. Låter helt stört motivera det er verkligen att göra bättre från er?
Jag personligen hade aldrig stått med en sådan chef, konstruktiv kritik ska man ju såklart kunna men massa onödigt skrikande som bara skapar osämja låter helt fel.
Det där råkade jag ut för, på mitt FÖRSTA jobb. Hade precis tagit studenten hade på 3/4 praktikplatser blivit erbjuden extra jobb osv, lyckades få jobb på en fin restaurang på Västkusten som jag såg så grymt fram emot. Och som ny examinerad så har man entusiasmen, stress är inget problem, vilja och glöden finns där. Men man är ju riktigt usel på recept.
Redan första veckan fick några långa suckar, små otrevliga pikar av köksmästaren. Efter andra veckan bad jag att få jobba på ett annat skift utan honom.
Fick ganska snabbt en ledar roll i mitt nya skiftjobb, och jobbade som ett svin. För varje dag som gick så fick jag mer och mer beröm av köksmästaren.
Så ligger man i, även fast man inte kan, eller är rent ut sagt usel på recept (som i mitt fall), så fråga 1-2 gånger och lägg verkligen allt på minnet, och jobba hårt så är det fasen inga problem, då brukar även dom som är otrevliga mot dig, bli polare med dig för att du visar viljan att jobba.
---------------
Nu står dock jag inför ett ganska svårt val, eller rättare sagt utmaning.
Efter det jobbet så pluggade jag en termin, sedan gjorde jag värnplikten som fartygskock, muckade nu i vintras. Sedan dess gått arbetslös.
Ska nu till norge och jobba på en ganska fin resturang på kusten.
Självklart vet min nya chef att jag inte jobbad på resturang på 1.5 år, men jag är faktiskt lite nervös (som man alltid är när man har något nytt framför sig). Min fråga till er: Ifall ni anställde någon ny, 20 år, och ni vet att han inte jobbad på resturang på 1 år. vilka "krav" skulle ni ha på honom?