2007-08-27, 13:38
Medlem
grens avatar
Jag vill inte höra moralkakor om araber och sånt skit. Jag har inte tid för det.

Situationen är ett gift par, bor i Bahrain, två gemensamma döttrar, båda barnen har svenskt pass. Det har helt enkelt kört ihop sig och han kommer inte släppa iväg döttrarna.

Var börjar jag? Vad är smidigast? Diplomatisk väg, eller maffiametoder?
Citera
2007-08-27, 13:45
Medlem
ormanoffs avatar
Hör av dig till ambassaden. Kvinnor står kanske inte så högt i kurs i arabvärlden men Bahrain är ett förhållandevis civiliserat land där utlänningars säkerhet prioriteras.
Citera
2007-08-27, 14:13
Medlem
kalabalikens avatar
Ärendet är alltså en Bahrainversion av:
Mohammed bor i Sverige, gift med Ulla. De ska skilja sig och Ulla vill att kidsen ska bo kvar i Sverige. Mohammed smider planer på att ta med den till Mellanöstern. Har ju hänt en del sådana fall i Sverige, till de flestas upprördhet.
Citera
2007-08-27, 14:21
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Ärendet är alltså en Bahrainversion av:
Mohammed bor i Sverige, gift med Ulla. De ska skilja sig och Ulla vill att kidsen ska bo kvar i Sverige. Mohammed smider planer på att ta med den till Mellanöstern. Har ju hänt en del sådana fall i Sverige, till de flestas upprördhet.

Ulla gifter sig med Mohammed. Allt fortlöper bra och han verkar civiliserad. De får två barn och har nyligen bott i Saudi Arabien. Under sommaren har Ulla varit i Sverige med barnen och även om hon visste att förhållandet knakade i fogarna, så åkte hon ner, eftersom hon vet att Mohammed älskar sina barn.

Nu har de nyligen flyttat till Bahrain och Mohammed har bestämt sig för att ge Ulla sin frihet, dvs inte hjälpa henne med visum i Bahrain. Friheten innebär att hon och hennes äldsta barn, från ett annat förhållande, kan resa fritt. Däremot är de två yngsta fast med fadern.

Svenska pass är fixade åt barnen i sommar.

UD säger att lokal lagstiftning gäller och Bahrain ingår inte i några konventioner som skulle underlätta situationen. Däremot kan de ta sig till ett annat land och därmed vara fria, eftersom Bahrain just inte ingår i några konventioner. UD kan inte hjälpa till med någonting.
Citera
2007-08-27, 14:39
Medlem
kalabalikens avatar
Vilka länder ingår då i konventioner som skulle underlätta situationen? Nu tänker jag mig att det inte har skett misshandel eller liknande utan att paret helt enkelt är oense om var barnen ska bo efter separation. Sverige lär då inte rekommendera/kommendera att barn flyttar med den utländska föräldern nånstans om den svenska föräldern motsätter sig det.

Det låter ju som att det enda sättet är att smita ut ur landet på nåt sätt.
Citera
2007-08-27, 15:14
Medlem
Tjohildas avatar
Om det är möjligt tycker jag "Ulla" borde spela med en längre tid och låtsas att allt är ok. Sen åker hon på en kortare semester till Sverige och försöker få barnen med sig, och gömmer dem sedan hos bekanta. Det, eller smuggling över gränsen är väl vad som gäller om inte UD vill hjälpa till.

Jag tror att hon som skrev boken "Inte utan..", Betty Mahmoody, har en fond/organisation som hjälper till med fall som dessa. Försök få tag på henne! Googla lite, det borde iaf finnas en hemsida och mejl till bokförlaget. Lycka till!
Citera
2007-08-27, 15:19
Medlem
Mannen går väl till jobbet... ta barnen och dra iväg i en hyrbil över gränsen. Flyg hem.

Funkar såklart mindre bra om man bor långt ifrån gränsen.
Citera
2007-08-27, 15:21
Moderator
Lobengulas avatar
Det blir väl fråga om någon slags vårdnadstvist och den kommer att äga rum i Bahrain.

Hon bör ju om inte redan gjort, anlita en advokat.

Vad är det som säger att hon självklart ska ha vårdnaden? Att båda föräldrarna älskar barnen kan jag förstå men det är ju barnens bästa som måste komma i första hand.
Citera
2007-08-27, 15:29
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Om det är möjligt tycker jag "Ulla" borde spela med en längre tid och låtsas att allt är ok. Sen åker hon på en kortare semester till Sverige och försöker få barnen med sig, och gömmer dem sedan hos bekanta. Det, eller smuggling över gränsen är väl vad som gäller om inte UD vill hjälpa till.

Jag tror att hon som skrev boken "Inte utan..", Betty Mahmoody, har en fond/organisation som hjälper till med fall som dessa. Försök få tag på henne! Googla lite, det borde iaf finnas en hemsida och mejl till bokförlaget. Lycka till!

Jag bockar och bugar för tipset. I första hand verkar det som om min anhörige vill lösa saken på plats, eftersom hon, trots allt, vill lösa allt på fredligt vis och trots att han är arab, så är han sekulariserad och antagligen mest sårad eftersom det är hon som vill skilja sig. Därför kör han väl med hot om de lagar som landet har att erbjuda. Det löser sig nog fredligt, men jag vill ha möjligheter att lösa det på andra vis också om det skulle skita sig.

Naturligtvis är det barnens bästa som ska ses till, men i detta fallet så försöker han missunna modern kontakt med barnen helt och hållet, eftersom hon inte kan få längre visum om hon inte har någon som går i god för henne.
Citera
2007-08-27, 15:58
Medlem
Det kan nog vara lite knepigare att lämna Bahrain än vad folk här verkar tro, Bahrain är nämligen inte på fastlandet utan det är en ö. Det finns en enda bilväg (bro) ut och den lär vara mer än välbevakad. Den vägen går dessutom till Saudi-Arabien dvs i princip ur askan i elden. En sådan "flykt" kräver mycket noggrann planering.

Kungen har försökt införa reformen men sedan valet 2006 så leds Bahrain av "någotsånär fundamentalistiska" islamister som bl.a. vill förbjuda kvinnor från att jobba inom "mansyrken", dvs troligtvis så hon har inga rättigheter alls vad gäller barnen om det väl kommer till kritan.

Att inte återvända efter en semester verkar som den mest realistiska möjligheten. Beroende på hur gränsvakter o.s.v. ser på en ensam kvinna med barn på väg ut ur landet så kan det annars vara svårt att flyga eller ta "bron" över till Saudi-Arabien.

p.s. Att folk aldrig lär sig, araber är inte giftasmaterial för en vit kvinna från Europa/USA. Hur f*n kan man vara så enfaldig att man tror att det skall fungera? I samma sekund som de hamnar i "hemlandet" så är kvinnan hans egendom/slav, hur svårt skall det vara att fatta?
Citera
2007-08-27, 16:36
Moderator
Lobengulas avatar
Jag hittade den här länken:

http://www.international-divorce.com/bahrein_child_abduction.htm

Om barnen är "tillräckligt" gamla så kan de få bestämma själva. "Tillräckligt" är dock en flytande gräns.

Annars verkar det tyvärr ganska kört men det är i alla fall ett domstolsförfarande och avgörs från fall till fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in