2007-08-26, 21:21
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Godag!

Jag har en tab med en 7strängad gitarr som jag skulle vilja konvertera till en 6strängad i Guitar Pro5. Men när jag gör detta får jag ett fel, och den stannar på 99% på "optimizing finger positions". Slår jag upp halsen där man ser vilja band och så man ska slå på efter detta så är det rätt band och så för en 6strängad där men inte på tabulaturen.

Nån som har någon lösning?
Citera
2007-08-28, 18:28
Medlem
Fargoths avatar
Om det är för låga toner så kan det ju inte synka med E-strängen på en 6-strängad. Du måste ändra dessa först.
Citera
2007-08-29, 02:30
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Om det är för låga toner så kan det ju inte synka med E-strängen på en 6-strängad. Du måste ändra dessa först.

Precis. En sjusträngad gitarr i standardstämning har i regel en mörk B-sträng under mörka E, och den strängens noter kan du inte få tag på med en sexsträngad om du inte stämmer ned den.

Ofta kan du spela med i sjusträngad tablatur utan problem, men om det är riff och sånt som berör låga B-strängen så måste du stämma ner din sexsträngade gitarr för att kunna spela med, och det brukar bli jävligt sladdrigt om du inte har skitgrova strängar/baritonegitarr.
Citera
2007-08-29, 21:13
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth

Men om du försöker göra om filen till en sexsträngad gitarr som är nedstämd (E ändå ner till B osv), fungerar det då?
Citera
2008-01-01, 14:37
Medlem
klicka på gitarren där nere där man kan sjustera volymen, klickar (dubbelklickar) du rätt så kommer en meny så kan du välja hur många strängar, även standard bas 4 str etc. där ändrar du till 6 strängar sen komme det upp en ruta om du ska transponera spåren efter dedär och så klickar du ja
Citera
2008-01-01, 20:24
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Men om du försöker göra om filen till en sexsträngad gitarr som är nedstämd (E ändå ner till B osv), fungerar det då?

Då missar du ju istället de allra högaste tonerna på den lilla E-strängen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in