2011-03-10, 07:28
Medlem
Gift44s avatar
Honungsmango "hedgehog"-skuren. Eller omogen med salt. Tyvärr får man hålla tillgodo med den sydamerikanska eller israeliska här. Har hittat thailändsk en gång och indisk en gång på tre år (färsk alltså).
Citera
2011-03-10, 13:44
Medlem
tombas avatar
Dela på mitten, ut med kärnan, käkar den som morsan vilket är SLAFFSSLAFFSSLAFFS *dricka safterna* SLAFFS SLAFFS klar
Citera
2011-03-10, 17:21
Medlem
zirres avatar
Skär ett kryss rakt igenom hela mangon. Tar sedan tag i skalet och drar av det. Sen kär jag bort köttet från den där förbannade kärnan och slafsar i mig det. Helst lägger jag mangon i ett tortilla bröd med kyckling och någon typ av sås.
Citera
2012-10-29, 14:40
Medlem
Skalar likt en potatis och äter rätt av. Blir rätt kladdigt, men klart godaste sättet!
Citera
2012-10-30, 22:53
Medlem
MissVendettas avatar
Skalar med vanlig potatisskalare och skär upp i skivor och äter med gaffel. Tycker mango är väldigt gott men äter det sällan när jag tänker efter. Kanske ska handla det nästa gång jag är i affären!
Citera
2013-01-29, 18:14
Medlem
1.1s avatar
Skalet på frukten innehåller toxinet urushiol som också finns i till exempel den i östra USA vanliga giftmurgrönan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mango

Så ni som äter skalet, blir inte ni förgiftade?
Citera
2013-01-29, 18:19
Medlem
Skalar den och äter hela som en gris eller skalar hela och skär loss bitar och äter sen kärnan som en gris

Citera
2013-01-29, 18:19
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag brukar alltid dela mangon i "slices" typ käkar jag den med händerna som man äter en melon.
Citera
2013-01-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Skalet på frukten innehåller toxinet urushiol som också finns i till exempel den i östra USA vanliga giftmurgrönan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mango

Så ni som äter skalet, blir inte ni förgiftade?
Jag tror ingen menar att de äter skalet, bara att de inte skalar den innan, de äter den som man äter en vattenmelon liksom.
Jag brukar tvätta min väldigt noga i ljummet vatten med lite diskmedel innan jag skär upp den, utgår ifrån att den är besprutad med fruktansvärda bekämpningsmedel.
Citera
2013-10-03, 17:13
Medlem
hockexxs avatar
Jag åt en nyss, en rödgrön sådan och det var bland den äckligaste frukt jag smakat. FYFAN, den var så jävla hemsk att jag måste återuppliva tråden. Huvvah.

Jag skar bara ut kärnan och drog av skalet från köttet. Sedan skars det i småbitar och åt med gaffel. Det smakar ungefär som övermogna sötmeloner. Huvvah!
Citera
2013-10-08, 08:05
Medlem
krings avatar
Jag väntar till den är lagom mjuk och luktar sött innan jag äter den. Delar den längs med kärnan (utan att skala) och karvar sen bort köttet runt kärnan. Skär ett rutmönster och sen äter jag med sked naturellt. Har en frukt på lagring som bara väntar på att få ätas!

Jag brukar även göra salsa på mango och äta till tacos. Hackad mango, rödlök, gurka, chili, limejuice och strimlad färsk mynta. Salt och svartpeppar. Ibland har jag i andra frukter i tillsammans med mangon, då ofta kiwi eller ananas.

Jag har även kokat en mango-chilisås en gång som blev långt över förväntan.
Citera
2013-10-13, 15:28
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Jag åt en nyss, en rödgrön sådan och det var bland den äckligaste frukt jag smakat. FYFAN, den var så jävla hemsk att jag måste återuppliva tråden. Huvvah.

Jag skar bara ut kärnan och drog av skalet från köttet. Sedan skars det i småbitar och åt med gaffel. Det smakar ungefär som övermogna sötmeloner. Huvvah!
Ät den omogen med salt eller bagoong då. Smakar rätt annorlunda mot den mogna varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in