2007-08-26, 17:58
Bannlyst
Hur loggar jag in som administratör på vista?
Citera
2007-08-26, 18:05
Medlem
big_hanks avatar
Med lösenord och användarnamn som du skrev in på installationen?
Citera
2007-08-26, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av big_hank
Med lösenord och användarnamn som du skrev in på installationen?

men hur får man fram det? Det enda som e där e min användare... fast jag kanske är administratör? Helvete isåfall.......
Citera
2007-08-26, 20:18
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerrre
men hur får man fram det? Det enda som e där e min användare... fast jag kanske är administratör? Helvete isåfall.......
Du är antagligen administratör, men det innebär inte att du har administratörsrättigheter i Vista. Högerklicka på programmet som är dåligt skrivet och välj Kör som administratör.
Läs även detta: http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control
Citera
2007-08-26, 20:18
Medlem
Kontrollpanelen -> Användarkonton (eller User Accounts). Där ser du alla användar o vem/vilka som är admin.
Citera
2007-08-26, 22:52
Medlem
jallaballas avatar
Du är troligen administratör, men du är vanlig användare också. Vill du logga in på det inbyggda administratörskontot måste du först aktivera det.

Högerklicka på computer och välj manage - öppna gruppen local users and groups i vänsterfältet - markera users, högerklicka på administrator och välj properties - bocka ur account is disabled.
Citera
2009-01-22, 13:22
Medlem
baccivorouss avatar
Har ungefär samma problem, försöker starta daemon tools och får "du måste ha administationsrättigheter för att köra daemon tools första gången" som svar på min dubbelklickning. Har prövat svaren ovan men får ändå inte till det!
Citera
2009-01-28, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baccivorous
Har ungefär samma problem, försöker starta daemon tools och får "du måste ha administationsrättigheter för att köra daemon tools första gången" som svar på min dubbelklickning. Har prövat svaren ovan men får ändå inte till det!

följ oneman's råd, alltså gå in i C:/program/program files whatever/ daemon tools, högerklicka och välj kör som admin ..

hade samma problöem som dig med daemon tools lite ..
Citera
2009-01-29, 16:39
Medlem
Den som har Vista Home Basic eller Vista Home Premium kan gå in i mappen c:\Windows\System32, lokalisera cmd.exe och högerklicka på den och välja "Kör som administratör". I kommandotolken som kommer fram skriver man:

net user Administratör /active:yes (Om man har en svensk version av Vista annars skriver man net user Administrator /active:yes.)

När man sedan loggar ut kommer administratörskontot finnas tillgängligt på välkomstskärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in