2007-08-26, 14:08
Medlem
haxxels avatar
Hejsan hoppsan gott folk! Ursakta mig men jag ar i ett frammande land dar man inte kan skriva bokstaver med vara kara prickar och ringar har och dar. Innan jag akte hemifran sa markte jag att min barbara dator verkar ha fatt drivecleaner! Blev helt i chock da jag endast markt det pa min PC och aldrig har haft problem med macen! Vet nagan ifall detta ar valdigt illavarslande och hur man lattast far bort det fran macen?
Citera
2007-08-26, 14:19
Medlem
siarens avatar
Det r allts i tiger och inte i windows installerat p macen) problemet befinner sig? r du sker p att det inte r en reklam-popup? Att ngon maleware installeras och fungerar under OS X r mycket osannolikt.
Citera
2007-08-26, 14:24
Medlem
haxxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Det r allts i tiger och inte i windows installerat p macen) problemet befinner sig? r du sker p att det inte r en reklam-popup? Att ngon maleware installeras och fungerar under OS X r mycket osannolikt.

Yes det ar i tiger, har inte ens windows installerat pa powerbooken, en mac ska vara en mac! jag vet inte ifall det var en reklam popup, men jag blev lite skraj och chockad for att jag trodde det skulle vara omojligt! Jag hade exakt samma sak pa PCn, det ploppar upp en ruta dar det star "Varning du har besokt hemsidor for vuxna du kan riskera ditt aktenskap blaha blaha blaha" och sen trycker man avbryt for den fragar om man vill installera drivecleaner, da skickas man vidare och den "soker" igenom datorn (en print pa windows den har datorn och en matare som tickar". Det var inte mer an sa jag markte av det pa PCn heller namligen, men norton hittade det sedan. Fragan ar nu, har virusen kommit till varan skyddade varld!?
Citera
2007-08-26, 14:30
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxxel
Yes det ar i tiger, har inte ens windows installerat pa powerbooken, en mac ska vara en mac! jag vet inte ifall det var en reklam popup, men jag blev lite skraj och chockad for att jag trodde det skulle vara omojligt! Jag hade exakt samma sak pa PCn, det ploppar upp en ruta dar det star "Varning du har besokt hemsidor for vuxna du kan riskera ditt aktenskap blaha blaha blaha" och sen trycker man avbryt for den fragar om man vill installera drivecleaner, da skickas man vidare och den "soker" igenom datorn (en print pa windows den har datorn och en matare som tickar". Det var inte mer an sa jag markte av det pa PCn heller namligen, men norton hittade det sedan. Fragan ar nu, har virusen kommit till varan skyddade varld!?

Ta ett screenshot..
Det dr lter bara som en Reklam Popup, fr att du ska skaffa drivecleaner..

Ta ett screenshot och posta s vi kan se hur det ser ut.
Citera
2007-08-26, 14:37
Medlem
haxxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ta ett screenshot..
Det dr lter bara som en Reklam Popup, fr att du ska skaffa drivecleaner..

Ta ett screenshot och posta s vi kan se hur det ser ut.

Yes det kan jag gora safort jag kommer hem och det ploppar upp igen
Citera
2007-08-26, 15:32
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Tror ocks p att det r javascriptet som ska f dig att installera Drivecleaner...
Citera
2007-08-26, 15:46
Medlem
Ja, garanterat popup. Jag fr d och d popup om Errorsafe har hittat virus och spyware p ens OS. Som jag har fattat det s spelar det ingen roll om man trycker Cancel eller Ok. Den installerar nd, fast detta gller PC. Jag brukar bara trycka p ngot av det och fortstta. Inga problem p OS X Tiger s lnge.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Errorsafe Dr kan du lsa mer dom knda spyware popupen.

Nr jag krde PC med Windows XP frr s fick jag upp dessa meddelanden och rkade trycka p en av knapparna, d mrkte man att nt va fel. Minns att man fick g igenom med en guide genom ens register och plocka bort massa kraffs, dels att massa skumma processer va igng. S det mrks.

Fan vad sknt i alla fall att man slipper detta skit nu
Citera
2007-08-26, 20:57
Medlem
Mackells avatar
Fr du dessa popups om driveclener etc nr du r p olika webbsidor, ven sdana som borde anses skra? I s fall har du nog en cookie i din webblsare - kolla och se vad som finns dr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in