2007-08-26, 01:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yespair
Att markera skillnaden mellan bruk och missbruk är väl en bra start?
Enligt de flesta så finns endast missbruk sett till de illegala drogerna. Med alkohol är det givetvis skillnad, den kan man även bruka eftersom att den är laglig.
Citera
2007-08-26, 01:53
Medlem
yespairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Enligt de flesta så finns endast missbruk sett till de illegala drogerna. Med alkohol är det givetvis skillnad, den kan man även bruka eftersom att den är laglig.

Man kan fortfarande försöka att förklara skillnaden, TS nämnde faktiskt inte hur blåögda hans kompisar var. I min umgängskrets är acceptansen blandad, likaså hjärntvättningsskadorna, det kanske är likadant hos hans kompisar?

Jag menar, det är trots allt värt ett försök, om han nu ändå skall försöka. Han kanske får med sig några mer på sin sida och i slutändan sitter de på varsin solstol och passar bongen.
Citera
2007-08-26, 02:35
Medlem
smokevatrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Det finns ju ändå gott om "lodisar" som bara dricker alkohol också, isåfall är det väl lodisarna man ska hata och inte det dom är dumma nog att missbruka :P

du ska nog se att dom flesta inte har så mkt över för dom heller.
Citera
2007-08-26, 06:50
Bannlyst
erfarenhet och kunskap genom begrepp. vet man ingenting så måste man skapa begrepp på teoretisk/empirisk väg eller genom att låta en vän vägleda Dig genom det reella området och utgående från detta skapa ramar för Sitt kunnande. mao bjud dom på en joppe.
Citera
2007-08-26, 09:03
Medlem
Kunskap är nyckeln, om frågan kommer upp, ge dina vänner riktiga fakta om cannabis och lär dig argumentera för din sak. Och som någon skrev tidigare, föregå med gott exempel! Jag har vänner som varit minst lika trångsynta som dina, de trodde att mitt cannabisbruk gjorde mig till en hardcore "knarkare", numera röker de också på
Citera
2007-08-26, 13:41
Medlem
när jag läser här så ser det ut som att många ser det som att när man har fått nån att börja röka så har man lyckats, men det är väl inte riktigt det som det handlar om?

målet är kunskap, och när man har fått rätt kunskap om cannabis så är det ju troligare att man testar att röka, men att man röker behöver inte ha något alls att göra med att man har rätt kunskap. det är ju något man ser rätt ofta i verkliga livet och inte minst på flashback.
Citera
2007-08-26, 14:12
Medlem
Calle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanGohran
Alltför många av mina vänner hatar knarkare, även om jag inte ser CB som knark så hatar de knarkare, vilket e lättaste sättet att bevisa att det inte e så jävla farligt!!??

En knarkare för mig är någon som är beroende, en missbrukare helt enkelt.
Där faller även alkoholmissbruk, då alkohol är precis lika mycket en drog som de olagliga drogerna.
Man är inte en knarkare, eller en alkoholist för den delen, om man unnar sig lite av det "goda" då och då.
Det "goda" får ni tolka som ni vill, det finns varken rätt eller fel.

För att lätta lite på trycket så ska du lägga fram bra och ovinklad fakta.
Rapporterna ska helst vara lättlästa, då de som "hatar knarkare" ofta är lata idioter som inte orkar läsa lite svårare texter (enligt min uppfattning i alla fall).

Varför ser du inte Cannabis som en drog? Det är precis lika mycket en drog som de andra.
Ser du inte Opium som en drog heller?
Citera
2007-08-26, 16:58
Bannlyst
har haft en del kompisar som även dem hatat "knarkare".. Men när dom så småning om fick reda på att jag tog diverse droger och lärde sig mer om det så accepterar dom det och har nu en bättre attityd mot folk som tar droger
Citera
2007-08-26, 17:56
Medlem
yonnys avatar
Yep, det finns folk som på ett nästintill religiöst sätt hatar knarkare. Enligt mina erfarenheter blir många av dessa människor arga av att diskutera cannabis och narkotikapolitik, vilket är underligt.

Det kanske effektivaste är att få dem att förstå att världen är större än Sverige. Det finns länder med cannabiscaféer runt hörnet och personen man argumenterar mot hade lika gärna kunnat bo i ett sådant land. Om de t.ex. själva hade varit kanadensare så hade det funnits en nästan 20%:ig chans att de själva regelbundet brukar cannabis.

Allt handlar alltså om kultur och vad man fått höra av staten. När de inser att svenska staten inte är deras Gud eller övermänniska så inser de även att staten kan ha fel. Om staten inte kan ha fel, varför finns det då så stora skillnader mellan olika länders politik? Givetvis kan staten ha fel.

Detta brukar leda till att meningsmotståndaren tar upp ett gäng myter om cannabis, vilka man givetvis motbevisar. När man slagit fast om en bild om hur farligt cannabis egentligen är så kan den verkliga diskussionen börja.

När man för fram hur mycket förbudet kostar, hur mycket skada det orsakar och hur även min meningsmotståndares frihet begränsas så är det många som helt plötsligt inte längre är för en nolltolerans mot cannabis.

De som blir arga av att diskutera cannabis avbryter oftast diskussionen innan man ens hinner fram till myterna om cannabis.
Citera
2007-08-26, 18:08
Medlem
lodis kaninens avatar
nästan alla har väl varit i samma situation som TS. "idioterna fattar inte" osv....
se de fårn en annan sida, dom vill egentligen bara hjäpla dig.. och hur patetiskt de än låter så är de inget fel med det.

nu försöker dom iofs hjälpa dig ur något du inte behöver hjälpas ur, men stå på dig och övertyga dem som går att överyga om det. övriga är svåra att handskas med men det löser sig ofta till slut.

jag det blev öppet att jag hade börjat röka (när ja va 15) va de itne få som gick igång och försöke "hjäpla" mig. jag lyckades få vissa att fatta med min tvillingbrors hjäpl (två röster hörs mer än en) men i speciellt många tjejers ögon va jag bara en hjälplös pundare. propagandan sitter djupt i vissa, andra var lätta att övertyga.

jag förlorade många vänner den sommaren.

nu antar jag att du är äldre än va jag va då så de lär vara lättare att övertyga folk. stå för diona argument och vik inte s¨å ska du se att de fungerar till slut.
Citera
2007-08-26, 18:25
Medlem
marcus90_kungs avatar
Erkänn dina åsikter!

Bara för att man röker på så ska man inte behöva smyga på FB med sina legaliseringsåsikter. Jag tänker inte längre ljuga om vad jag tycker och tänker och jag skiter i vad folk torr om mig så länge jag vet hur det ligger till själv. Om någon försöker stämpla dig som "pundare" bara för att du säger vad du tycker så stämpla de personerna som "idioter" för att de drar fördomsfulla slutsatser utan grunder. Ställ de som ifrågasätter dig ordentligt mot väggen så att de skäms så mycket att de inte vågar öppna munnen! Vägra bli trampade på och vägra ta någon skit överhuvudtaget, för när allt kommer omkring så är det nog du som är vettigast.
Citera
2007-08-26, 19:24
Medlem
Pelicans avatar
Slå dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in