2015-08-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
I häcken bredvid sommarstugan växer det massvis, men jag och familjen försvarar dom med näbbar och klor för visst fan smyger folk in på tomten och plockar.

Samma här, hade en sommarstuga nere i Skåne där det växte enormt mycket kantareller. Nu bor man mer i innerstan mestadels och här är det svårt att få tag på. Det blir inte riktigt samma sak när man handlar i affär, som när man plockat själv.
Citera
2015-08-07, 14:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Kantareller, om vi nu menar gula, tycks trivas på lite olika markförhållanden, både mossa och gräs, men enligt mina erfarenheter trivs kantarellen allra bäst i blandskog. Uppförsbackar och mossiga klippor är bra ställen att hitta dem på. Under granar är inte heller fel eller kring och under nedfallna, lite förmultna träd.

Enligt säkra källor ska det även gå att finna kantareller i nedförsbackar.

Tackar för goda tips!

Själv bor jag i ett riktigt svamp-U-land. Har varit ute och letat murklor och kantareller fem gånger denna sommaren och kammat noll. Enda gången jag har hittat kantareller var under en gammal gran med massor av barr på marken. Har varit dit flera gånger i år, men det var i september förra året de hittades. Hoppas att de tittar fram då. Karljohan tror jag i alla fall att jag kommer att hitta snart.
Senast redigerad av JoeDevola 2015-08-07 kl. 14:19.
Citera
2015-08-07, 19:52
Medlem
rkps avatar
Leta i blandskog med mestadels gran och lite björk. Ett riktigt bra svampår kan det växa överallt i skogen, är det mycket vildsvin käkar dom upp det. Plockade 20 liter på några timmar häromdagen
Citera
2015-08-09, 11:18
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Enligt säkra källor ska det även gå att finna kantareller i nedförsbackar.

Tackar för goda tips!

Själv bor jag i ett riktigt svamp-U-land. Har varit ute och letat murklor och kantareller fem gånger denna sommaren och kammat noll. Enda gången jag har hittat kantareller var under en gammal gran med massor av barr på marken. Har varit dit flera gånger i år, men det var i september förra året de hittades. Hoppas att de tittar fram då. Karljohan tror jag i alla fall att jag kommer att hitta snart.

Jobbigt, själv hittar jag ett par kallar om dagen som jag tar hem och torkar, bara när jag går ut med hunden. Galet svampår i år. Sandsopp kan ersätta murklor om man torkar dom först, och dom finns det ofta rätt gott om, bara ett tips!
Citera
2015-08-09, 15:07
Medlem
Starobrnos avatar
Gjort en repa som brukar ge mycket, men den gav nästan inget inget. För högt upp och för kall klimatzon för att dom skulle ha ploppat upp än? Gjorde därför en repa till, samma berg men på lägre höjd och mer sydläge, blev 30 liter till slut, fast dom var oftast fånigt små. Och så bjussar jag på lite bilder, tre bilder.
http://imgur.com/5Ki9C0D,kN1LyUi,GQvSlzT
Senast redigerad av Starobrno 2015-08-09 kl. 15:10.
Citera
2015-08-10, 19:23
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoZzmode
Samma här, hade en sommarstuga nere i Skåne där det växte enormt mycket kantareller. Nu bor man mer i innerstan mestadels och här är det svårt att få tag på. Det blir inte riktigt samma sak när man handlar i affär, som när man plockat själv.

Gud nej jag har aldrig köpt kantareller och kommer adlrig att göra det.
Citera
2015-08-10, 20:36
Medlem
Jag är van vildmarksmänniska men har alltid varit helt värdelös på svamp.
Detta året fick jag dock hjälp av en vän att träna kantarellögat, och nu börjar jag hitta guldet.

Det första som gick upp för mig var att det var en fråga om timing.
Var ute på ett ställe helgen innan denna, och hittade då visserligen stora exemplar, men så enstaka att det resulterade i enbart en näve. Var sedan där nu i helgen igen, efter att det kommit rejält med regn i början på veckan och sedan torkat upp med lite värme i markerna. Jädrar vad svamp det var. Plockade litervis bara några meter in i området.

Så min högst novisaktia slutsats är att det handlar mer om timing än platsen i sig.
Citera
2015-08-19, 13:36
Medlem
Broskvalds avatar
Tja! Jag är flyttade ner till Uppsala för två år sedan och hade tänkt plocka kantareller i massor under mina år här. Första året orkade jag dock inte mig ut och andra året gick jag lite planlöst runt i skogen söder om Håga utan att finna varken den minsta svamp eller någon ansenlig mängd bär.
I år har jag gett mig fan på att plocka och min första expedition var utanför Vaxholm i söndags och igår. Där fanns massa blåbär men inte minsta lilla kantarell. Är jag för sent ute på året eller är det för varmt och torrt just nu? Jag har UL&SL-kort och kan ta mig runt i båda länen men vill inte åka i onödan till något osäkert kort. Jag vill bara så jävla gärna få tag i detta skogens guld.

Någon som kan hjälpa mig utan att outa sitt eget ställe?
Citera
2015-08-19, 14:59
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broskvald
Tja! Jag är flyttade ner till Uppsala för två år sedan och hade tänkt plocka kantareller i massor under mina år här. Första året orkade jag dock inte mig ut och andra året gick jag lite planlöst runt i skogen söder om Håga utan att finna varken den minsta svamp eller någon ansenlig mängd bär.
I år har jag gett mig fan på att plocka och min första expedition var utanför Vaxholm i söndags och igår. Där fanns massa blåbär men inte minsta lilla kantarell. Är jag för sent ute på året eller är det för varmt och torrt just nu? Jag har UL&SL-kort och kan ta mig runt i båda länen men vill inte åka i onödan till något osäkert kort. Jag vill bara så jävla gärna få tag i detta skogens guld.

Någon som kan hjälpa mig utan att outa sitt eget ställe?
Kolla i skogarna runt Rimbo.
Citera
2015-09-20, 13:38
Medlem
Starobrnos avatar
Gjorde en sväng idag, 20 liter. Lite magert men det har gallrats i skogen nyligen och det tycker kantarellerna inte om. Hade frost hemma på morgonen men jag plockade högt upp och där har det varit nån plus inatt, så kantarellerna var i prima skick.
Citera
2015-09-20, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Gjorde en sväng idag, 20 liter. Lite magert men det har gallrats i skogen nyligen och det tycker kantarellerna inte om. Hade frost hemma på morgonen men jag plockade högt upp och där har det varit nån plus inatt, så kantarellerna var i prima skick.

När det gallras så får de kvarvarande träden mera näring och ljus och växer, det ger en enorm boost åt alla mykorrhizasvampar
Citera
2015-09-20, 15:30
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
När det gallras så får de kvarvarande träden mera näring och ljus och växer, det ger en enorm boost åt alla mykorrhizasvampar
Du menar alltså att kantarellen skulle gynnas av gallring? Breda hjulspår och rishögar och trädet kantarellen var kompis med finns inte längre, så enligt mig är det förödande de första åren. Menar du på längre sikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in