2007-08-27, 21:28
Medlem
panams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Sägs att han mördade sin älskarinna, minns ej hennes namn nu. Hon var tillika hans systerdotter tror jag..

Så Hitler var pedofil och höll på med incest?

Vet alla smånassar vad de har för förebilder?
Citera
2007-08-27, 21:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Hur vet du att jultomten inte finns?

Han behöver inte bevisa ett dugg. Det är du, inte han, som påstår att Hitler fick järnkorset på det viset. Så det är bara att börja bevisa. Och när du ändå är igång, så kan du väl lägga fram belägg för att Hitler var jude och homosexuell? För du tror väl på dessa uppenbara lögner också?

Jaha, jag trodde det fanns belägg för att så inte var fallet.
De påstår så i filmen. Menar ni att de har fel?
Citera
2007-08-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jaha, jag trodde det fanns belägg för att så inte var fallet.
De påstår så i filmen. Menar ni att de har fel?

Nej, jag har inte ens sett filmen. Men jag har inte läst någonting liknande någon annanstans. Jag har däremot hört att Hitler skulle vara jude, vilket dock har avfärdats av samtliga vettiga historiker. Eller du kanske tror på all skit du hör? Ge mig konkreta belägg för det du påstår, och nej, att nämna en suspekt propagandafilm håller inte. Det känns snarare som ett försök att göra Hitler till ett omänskligt monster, som inte kunde visa tapperhet, styrka, kreativitet eller principfasthet.
Citera
2007-08-27, 22:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej, jag har inte ens sett filmen. Men jag har inte läst någonting liknande någon annanstans. Jag har däremot hört att Hitler skulle vara jude, vilket dock har avfärdats av samtliga vettiga historiker. Eller du kanske tror på all skit du hör? Ge mig konkreta belägg för det du påstår, och nej, att nämna en suspekt propagandafilm håller inte. Det känns snarare som ett försök att göra Hitler till ett omänskligt monster, som inte kunde visa tapperhet, styrka, kreativitet eller principfasthet.

Menar du att manusförfattarna ljuger?
Citera
2007-08-27, 22:40
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av . . .
Japp det gjorde han,han tog självmord.Det räknas som mord.mord som mord.

Och man kan aldrig TA ett mord, däremot kan man BEGÅ ett, språkregeln tillämpas även på ordet självmord.
Citera
2007-08-27, 22:52
Medlem
Citat:

Jag har ju, som sagt, inte sett filmen. Det är upp till dig att lägga fram konkreta bevis, annars vill jag nog mena att antingen du eller manusförfattarna är lögnare, ja, eller i alla fall subjektiva nollor som inte kan bygga upp sina teorier med fakta.
Citera
2007-08-27, 23:30
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Han var ju bortrest när hon dog, dessutom sörjde han henne fanatiskt mycket. Så det tvivlar jag starkt på att han kan ha gjort.

Som du kanske märker har undertecknad formulerat sig på ett sådant sätt att han inte lägger någon värdering i ryktet om han inblandning i frk. Raubalss bortgång. Jag tvivlar också på att han skulle vara inblandad, det var därför som jag skrev: det sägs..
Citera
2007-08-28, 00:09
Medlem
llduces avatar
Citat:

Ja, manusförfattarna fantiserar och spekulerar på flera ställen i filmen. Uppgifterna förekommer inte i någon välkänd Hitler biografi. Det var ett tag sen jag såg filmen men jag minns att det fanns mycket fler både spekulationer och rena påhitt.
Citera
2007-08-28, 00:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag har ju, som sagt, inte sett filmen. Det är upp till dig att lägga fram konkreta bevis, annars vill jag nog mena att antingen du eller manusförfattarna är lögnare, ja, eller i alla fall subjektiva nollor som inte kan bygga upp sina teorier med fakta.

Jag har inte påstått något alls. Tagga ner människa.
Jag har bara sett det i en film.
Men om man ska spekulera om sanningen så utgår jag från filmen eftersom den tar i anspråk att redovisa historien. Vore intressant att veta vad de har för källor. Källkritik av historia är ju som bekant mycket invecklat och svårbedömt.
Citera
2007-08-29, 04:04
Medlem
Rallans avatar
Citat:
Jag har inte påstått något alls. Tagga ner människa.
Jag har bara sett det i en film.
Men om man ska spekulera om sanningen så utgår jag från filmen eftersom den tar i anspråk att redovisa historien. Vore intressant att veta vad de har för källor. Källkritik av historia är ju som bekant mycket invecklat och svårbedömt.
Hitler åtalade en tidning 1932 som hade anklagat honom för feghet I kriget, hans fd bataljonschef vitnade då till Hitlers fördel och talade varmt om hans tapperhet vid första slaget 1914. Varför han fick järnkorset av första klass är omtvistat men han fick den tilldelad för sina prestationer mellan 1915 – 1918. Vittnen har påstått att Hitler själv tog till fånga 10, 12 eller 18 fransmän eller engelsmän.

Korthugget ifrån A. Bullocks ”Hitler: En studie i tyranni” som jag själv tycker är ett av de främsta standardverken om Hitlers liv.
Citera
2007-09-01, 22:22
Medlem
tworeeds avatar
Det finns inga som helst trovärdiga källor på att Hitler skulle ha varit feg i strid eller liknande. Och bara tanken på att det skulle gå att "tjata till sig ett järnkors" är så löjeväckande att jag inte vill kommentera.

Vill man kritisera hitler så behöver man inte hitta på grejor -han tillräckligt mycket på sitt samvete ändå.

När det gäller frågan om han dödade någon så antar jag att vi helt enkelt inte vet. Att tro att han under fyra års krig varandes vid fronten aldrig avfyrade ett skott, oavsett befattning, är förmodligen naivt men då inga "confimed kills" finns så kan vi som sagt bara spekulera.
Citera
2007-09-01, 23:08
Medlem
Ogres avatar
Han fick ett järnkors förbehållet officerare, trots att han bara var korpral då han ensam tillfångatog ett tiotal engelsmän. (har jag hört).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in