2007-08-24, 14:45
Medlem
Hej,

Jag är, konstigt nog för att vara mig, helt säker på vad jag vill jobba med i framtiden - dvs. diverse uppgifter på museum och liknande. Jag älskar att gå och spendera timmar på naturhistoriska museet, slott och andra historiskt och kulturellt viktiga platser. Atmosfären bland de historiska vindslagen, de anrika byggnaderna och de förväntansfulla besökarna är riktigt skön tycker jag.

Nu kommer vi till min fråga dock. Vilka utbildningar rekommenderar ni allvetandes flashbackare för att få jobba lite mer "bakom kulisserna" med att ex. planera kommande utställningsveckor, administrativa uppgifter eller varför inte guida skolklasser/turister och liknande. Kan tänka mig att jobba med ganska mycket inom just kulturområdet.

Vilken utbildning tror ni är bäst för mig? Går helst program på ca 3 år.
Citera
2007-08-24, 16:33
Medlem
Kolla programmet för museologi på umeå universitet. Det är kanske något för dej
Citera
2007-08-24, 16:53
Medlem
koprofagens avatar
Umeå Universitet..
Länk: http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_all/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_1KN006/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course;jsessionid=251C9F5F9E603A90FD69B1E1F0B4F4 AF
Citera
2007-08-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marvin42
Kolla programmet för museologi på umeå universitet. Det är kanske något för dej

Tack så mycket. Det låter som något som verkligen passar. Dock bor jag 100+ mil från "Ume" och har inte planer på att flytta så långt för att studera.
Vad tror du/ni om liknande program? Jag har tittat lite på ex. programmet kulturvetenskap samt kulturvetarlinjen. De finns på de flesta universitet, bl.a. kulturvetarlinjen på Stockholms universitet till våren låter intressant.

Vet dock inte riktigt vilket program som står sig bäst. Kulturvetarlinjen känns ganska bred, så man kan nog inrikta sina val med betoning på museum.

Hjälp mig mer edra allvetandes flashbackers!
Citera
2007-08-24, 17:07
Medlem
necators avatar
Läsvärt kanske? http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=274
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in