2007-08-24, 08:09
Medlem
Baalzamons avatar
Man har ju läst en del om hur viktigt det är med en bra husgrund för att slippa fuktskador, mögel etc. Bäst skall vara att gjuta platta, med markisolering under och inte ovanpå som man gjorde förr. Torpargrund funkar dåligt nuförtiden, eftersom vi inte har någon skorsten som går ända ned till marken och värmer upp luften i grunden, och motverkar kondens. Men markberedning är ju dyrt, och dessutom ett ganska stort ingrepp. Inte alls bra för mina träd som står i närheten av huset, chansen att man skadar rötter och förändrar grundvattnet är ju stor.

Därför fick jag en idé. Hur blir det om man låter den gamla torpargrunden vara kvar, men fyller den med grus nästan hela vägen upp. Sedan markisolering upp till kanten, och gjuta plattan ovanpå. Då blir det ingen isolering just över grundstenarna, men det kanske spelar mindre roll? En torpargrund borde vara ganska stabil efter 100+ år, så risken för sättningar borde vara minimal. Eller tänker jag fel?
Citera
2007-08-24, 09:03
Bannlyst
Fungera säkert att bygga så också, eller så kan man sätta en Munters home dry i torpagrunden så det blir en hälsosam fuktighets nivå.
Citera
2007-08-24, 09:28
Medlem
Funkar hur bra som helst, men tänk på att det ska vara tvättad singel, inte grus. Har du tvättad singel så tränger inte fukt upp.
Citera
2007-08-24, 09:43
Medlem
Baalzamons avatar
Okay, tack för tipset om tvättad singel, det visste jag inte. Angående luftavfuktare, så vägrar jag sådant. En nödlösning av värsta sort anser jag.
Citera
2007-08-24, 10:37
Medlem
MaZtoRs avatar
Ring en byggkonsult så får du säkra svar på vad som kan göras.
Citera
2007-08-24, 11:20
Medlem
K-bobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Man har ju läst en del om hur viktigt det är med en bra husgrund för att slippa fuktskador, mögel etc. Bäst skall vara att gjuta platta, med markisolering under och inte ovanpå som man gjorde förr.//

//Därför fick jag en idé. Hur blir det om man låter den gamla torpargrunden vara kvar, men fyller den med grus nästan hela vägen upp. Sedan markisolering upp till kanten, och gjuta plattan ovanpå. Då blir det ingen isolering just över grundstenarna, men det kanske spelar mindre roll? En torpargrund borde vara ganska stabil efter 100+ år, så risken för sättningar borde vara minimal. Eller tänker jag fel?
Rent så där utan att ha sett några ritningar eller själva kåken så låter det genomförbart. Men...

När du plockar bort det nuvarande golvet så kan du inte gjuta upp betongen till samma nivå eftersom du då gjuter in syllen i betongen (vilket man provade med att göra på 70-talet och det gick sådär...). Så då får lägga in ett övergolv om du vill nå upp till belysningsknapparna och annat roligt. Sen så om du lägger grus innan för grundmuren så får du ett moment i muren som vill flytta ut muren och det måste väl kollas om muren överlever detta eller om det måste stagas på något sätt.

Sen var det sättningarna; Som det är nu tar ju bjälklaget lasten och för ut den till grundmurarna och ner i backen. Det som det blir efter åtgärden är att all last går rakt ner i backen och inte genom omvägen via grundmurarna som har satt sig. För att skrämmas lite mer så påför du ju mer last genom att slänga på betong och grus på backen också...

Men som sagt, låt någon kolla på det om du vill gå vidare, det går nog att fixa ihop någonting.
Citera
2007-08-24, 13:07
Medlem
Baalzamons avatar
Nu hade jag ju tänkt riva ner den gamla stugan, eftersom den ändå börjar bli ganska murken. Dessutom är takhöjden runt 1,80 just nu, så någon decimeter extra skulle ju inte skada om man säger så...

Tanken om grusets tyngd är intressant. Men jag undrar hur stor inverkan det skulle ha? Man får ju naturligtvis använda ordentligt med armeringsjärn, och då fördelas åtminstone husets tyngd lite jämnare
Citera
2007-08-24, 14:26
Medlem
capmacs avatar
Vi har just gjort detta, dock inte i ett bostadshus utan i ett förrådshus för att få en platta som tål att köra in fordon och maskiner på. Har fungerat bra, men tänk på belastningen på murarna som sagt. I vårt fall var de mycket kraftiga och behövde ingen stagning. Det nya golvet väger 32 ton på 70 m2....

Bygg en ramp av makadam så att en minigrävare kan köras in i husgrunden för att ta undan matjord och sprida makadamen.

/capmac
Citera
2007-08-27, 19:52
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Okay, tack för tipset om tvättad singel, det visste jag inte. Angående luftavfuktare, så vägrar jag sådant. En nödlösning av värsta sort anser jag.

Varför hyser du sådant agg emot luftavfuktare? En med hygrostat i gruden verkar, i mina ögon, vara en trevligt och bekväm bekantskap.
Citera
2007-08-27, 22:26
Medlem
stoppsmälls avatar
En avfuktare i grunden är både billigare och enklare. Varför skulle det vara en nödlösning?

//ss
Citera
2007-08-27, 23:27
Medlem
Kan du inte bara fixa en skorsten a la gammal modell då?
De verkar ju vara hållbara, avskrivningstiden måste vara 100-tals, kanske tusentals år på feta som eldas o sköts.
Citera
2007-08-30, 15:41
Medlem
Baalzamons avatar
Avfuktare drar ström, väsnas samt måste bytas ut med jämna mellanrum. Dessutom är deras uppgift bara att förminska effekterna av byggfusk, och det sammantaget gör att det inte känns speciellt attraktivt. Och problemet med en skorsten av gammal modell är att den måste eldas regelbundet för att hålla temperaturen uppe, och det blir svårt för mig som inte orkar sitta hemma varje dag mata in vedträn. Dessutom tar en gammaldags skorsten upp förvånandsvärt mycket plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in