2007-08-23, 18:50
Medlem
BlåTomtes avatar
Har inte rört mopeden på flera månader.

Och jag har laddat batteriet till max.

Men endå starta den inte, startmotorn bara spinner på inte ens ett litet prutt hör man.

Och då är ju det första man vill kolla om jag ens får gnista på tändstiftet.

Men jag hittar den inte.
Lyfte bort sadlen och kollade där man jag kan inte se något som ser ut som ett tändstift.

Kan nada om mopeder HJÄLP.
Och inget står i de serviceböckerna man fick. ynka 20 sidor.

Har en Keeway Hurricane 07
Bild --> http://www.keeway.co.yu/download/slike/HURRICANE-50-2-1024768.jpg
Citera
2007-08-23, 19:00
Medlem
Nej det är förbannat dåliga böcker till dem!

Tändstiftet sitter på topplocket till cylindern. Cylindern är antagligen riktad framåt.

Vet du var cylindern sitter alls?

Är det en 4-takt eller 2-takt?

Vet du var förgasaren är? Det går ett rör från luftfiltret till den, och vidare till topplocket!
Citera
2007-08-23, 19:07
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Powerhead
2takt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlåTomte
Har inte rört mopeden på flera månader....Lyfte bort sadlen och kollade där man jag kan inte se något som ser ut som ett tändstift.
Till att börja med så är bensin färskvara nuförtiden och ju äldre den är ju mer svårstartad blir fordonet, kan prova at spraya lite startgas i insuget och börjar den starta så är det troligen inte tändstiftet som strular.

Under sadeln, fanns ingen lucka du kunde lyfta på ?
Citera
2007-08-23, 19:09
Medlem
BlåTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Powerhead
Nej det är förbannat dåliga böcker till dem!

Tändstiftet sitter på topplocket till cylindern. Cylindern är antagligen riktad framåt.

Vet du var cylindern sitter alls?

Vet du var förgasaren är? Det går ett rör från luftfiltret till den, och vidare till topplocket!

Det är en 2-takt, tror du man ska skruva bort den delen man har fötterna på...

Där kanske man kan hitta en cylinder instucken under sadlen som då är riktad frammåt.

Skulle ju tagit en bild när jag hade sadlen borta...
Citera
2007-08-23, 19:11
Medlem
BlåTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
2takt.

Till att börja med så är bensin färskvara nuförtiden och ju äldre den är ju mer svårstartad blir fordonet, kan prova at spraya lite startgas i insuget och börjar den starta så är det troligen inte tändstiftet som strular.

Under sadeln, fanns ingen lucka du kunde lyfta på ?

Tanken har stått nästan tom ett bra tag men är fylld med ny fräsh bensin.

Lite startgas kanske man skulle inhandla, om dumme jag hittar insuget.
Citera
2007-08-23, 19:15
Medlem
Jag skulle gissa att det är antingen att du ska plocka bort hela facket under sadeln eller åtminstone botten, eller så framsidan av kåpan under sadeln, alltså på utsidan, om det finns en lucka där!

Om du hittar förgasaren, och sen hittar cylindern, så kan du nog lura ut var stiftet sitter! och vad du ska plocka bort! Kolla in mot motorn bakifrån, där sitter hela skiten!
Citera
2007-08-23, 19:17
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Tanken har stått nästan tom ett bra tag men är fylld med ny fräsh bensin.
Men är bensinen i förgasaren fräsh ?
Bensinen i förgasaren byts först ut när man tömmer förgasaren antingen manuellt eller genom att köra.

Hur har mopeden stått ?
Har den stått ute är det inte helt omöjligt att de kan va vatten i förgasarn som strular med tanke på den.......blöta sommaren.

Citat:
om dumme jag hittar insuget.
Gissningsvis sitter förgasaren framför bakhjulet, på ena sidan går ett rör ner till motorn medans andra sidan är kopplad till nånting exempelvis en svart plastbehållare som agerar luftfilter.

Har du en kamera så kan du med fördel ta lite bilder och få lite tolkningshjälp med dom.

EDIT:
På vissa bilder jag tittat på på google bildsök ser det ut som det kan sitta en svart plastbehållare vid stötdämparen som kan va luftfilter.
Citera
2007-08-23, 22:15
Medlem
BlåTomtes avatar
Ok tack för alla tipps, ska göra ett nytt försök imorgon.

Ok ja den har stått ute hela den regniga sommaren med nästan tom tank.

"Skulle jag inte lösa det så kommer jag lägga ut lite bilder"
Citera
2007-08-23, 22:20
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
På en liknande moppe som jag fixade, Piaggo tror jag, så fanns det under kåpan framför sadeln, man var tvungen att ta bort så himla mycket plast för att komma åt!

Citera
2007-08-24, 00:53
Medlem
de e svårt....

Citat:
Har inte rört mopeden på flera månader.
Och jag har laddat batteriet till max.
Men endå starta den inte, startmotorn bara spinner på inte ens ett litet prutt hör man.
Och då är ju det första man vill kolla om jag ens får gnista på tändstiftet.
Men jag hittar den inte.
Lyfte bort sadlen och kollade där man jag kan inte se något som ser ut som ett tändstift.
Kan nada om mopeder HJÄLP.
Och inget står i de serviceböckerna man fick. ynka 20 sidor.
Har en Keeway Hurricane 07
Bild --> http://www.keeway.co.yu/download/slike/HURRICANE-50-2-1024768.jpg
En liten fråga bara-vet du var du har arslet???Helt rätt de har du längst upp,på halsen.(du hittar det utan servicebok.........)
Citera
2007-08-24, 11:12
Medlem
Isnatts avatar
På min sitter den inom det inringade området. Lägg dig på backen och försök hittade det. Runt min cylinder så var det en plastkåpa så det var inte helt enkelt att hitta faktiskt!

http://i16.tinypic.com/4lik0nd.jpg
Citera
2007-08-24, 11:31
Medlem
Krafses avatar
Jag skulle tro att du hittar stiftet om du lägger dig under moppen och kollar upp mot framsidan av motorn, såvida inte någon plastkåpa sitter i vägen.

Vet du vad avgassystemet är för något? Isåfall, följ det till motorn tills du hittar det den är fäst i, vilket blir cylindern. Nu ser du om du tittar på ovansidan av cylindern tändkabeln, sitter där en tändhatt så är det bara att dra av den, kan dock sitta rätt hårt. Aja, du hittar säkert. Men kolla under moppen och upp mot motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in