• 1
  • 2
2007-08-29, 23:10
Medlem
Lägger in en artikel jag skrev till "feber.se"-sidorna, men de vill tydligen inte starta fler febersidor i nuläget. (Urfeber tänkte jag starta alltså)

“From Russia with Love”

Vill ni ha armbandsur med mekanisk skönhet, spännande historia och en uppsjö av limiterade utgåvor? Låter det dyrt? Mm, men det behöver det inte vara om man blickar öster ut mot våra vodka-drickande kamrater. De flesta ryska klocktillverkarna har under decennier producerat precisionsur till Sovjets flygvapen och i hemlighet föreställt engelska märken för att få sålt något i “forna” västvärlden. Ofta är klockorna framställda i schweiziska kvalitetsmaskiner inköpta under sjuttio och åttiotalets “quartz-anfall” från Japan.

Ett sådant märke är Poljot (Flyget) som startade i Moskva 1930 efter order från Stalin. Alla stridspiloter skulle ha kronografer. I dagsläget stoltserar schweiziska Omega med sin månlandning 1969, men faktum är att Yuri Gagarin var åtta år tidigare som första mannen i rymden med just en Poljot runt handleden. Det är sann prestige!

Urvalet är stort så kika gärna runt själva, men Strela är en favorit . Priserna ligger runt 2500 Skr, ofta med avklädd baksida i safirglas! Misstänker att många är rädda för rysk roulett vid inköp, så här är två kända distributörer www.ruwatch.com www.poljot24.de/en/index.html

Sean Connery spelade James Bond, oftast med en “Rolex Submariner” i 6 (7) stycken filmer om den brittiska spionen baserade på böckerna skrivna av Ian Fleming. I den andra filmen “From Russia with love” sjunger Matt Monro soundtracket med samma titel.
Citera
2007-08-30, 10:16
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andber
Jo jag blev chockad över hur fort det gick, fredag lunch till måndag lunch. Gick inte att välja frakt, tror det blev nån DHL priority shipping eller nåt, kostade 10 dollar.

De drog pengar för moms och tull redan vid köpet, så det slapp jag nog inte om det inte rasslar in en slant på kontot i efterhand, vilket jag inte tror..

Det var alltså DHL som du betalade moms och tull till?
Citera
2008-09-17, 17:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andber
Den du länkar till är riktigt fin faktiskt, vet du skillnaden mellan SKX779K1 och SKX779K2?

Skillnaden mellan K och J-modellen är att texten på urtavlan säger 21 JEWELS på J-modellen. Det står inte på K-modellen.

Sedan är J-modellen tillverkad och monterad i Japan. K-modellen innehåller samma komponenter men monteras i Singapore.
Citera
2010-04-17, 02:47
Medlem
MAS74s avatar
Hej har funderingar att köpa en Seiko Flightmaster Piloten Chronograph från uret.se och skulle vilja veta om det är en äkta vara man får och hur gör man om man skulle behöva reparera för dom stora klockbutiker som stjärnurmakarna har inte den modelen var i dag till en sådan affär och dom stark rekomederade att inte handla hos uret.se för dom är skojare stämer det?
Citera
2010-04-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skillnaden mellan K och J-modellen är att texten på urtavlan säger 21 JEWELS på J-modellen. Det står inte på K-modellen.

Sedan är J-modellen tillverkad och monterad i Japan. K-modellen innehåller samma komponenter men monteras i Singapore.
Så är det men frågan som ställdes är fortfarande obesvarad.
Tror att K1 levereras med länk och K2 med gummiarmband något jag själv tycker passar bättre på en dykare.
Kan vara tvärtom också,kolla upp innan köp.

J-modellen anses av någon anledning vara coolare men själv tycker jag att K-modellen är snyggare,renare liksom.
Senast redigerad av GullyFoyle 2010-04-17 kl. 08:47.
Citera
2010-04-17, 10:15
Medlem
tzjs avatar
Kolla på Seikos klockor på chronograph.com. Då ser du vilka armbandsalternativ som hör ihop med vilken siffra.

K1 är en jubileelänk och K2 tror jag med är ett gummiarmband.
Citera
2010-04-28, 21:02
Medlem
User: Unknowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAS74
Hej har funderingar att köpa en Seiko Flightmaster Piloten Chronograph från uret.se och skulle vilja veta om det är en äkta vara man får och hur gör man om man skulle behöva reparera för dom stora klockbutiker som stjärnurmakarna har inte den modelen var i dag till en sådan affär och dom stark rekomederade att inte handla hos uret.se för dom är skojare stämer det?

Om du har en äkta Seiko, oavsett modell, så kan givetvis en riktig urmakare laga den. De beställer delarna från Seiko och sätter ihop det åt dig såklart.
Citera
2010-05-21, 17:30
Medlem
MAS74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User: Unknown
Om du har en äkta Seiko, oavsett modell, så kan givetvis en riktig urmakare laga den. De beställer delarna från Seiko och sätter ihop det åt dig såklart.

Va bra trodde att det inte skulle kunna gå för seikos svenska hemsida säger att köper man deras klockor över nätet så står dom inte för reparation alltså då måste menas med leverera delar till klockor som köpts över nätet.
Citera
2010-05-21, 19:29
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAS74
Va bra trodde att det inte skulle kunna gå för seikos svenska hemsida säger att köper man deras klockor över nätet så står dom inte för reparation alltså då måste menas med leverera delar till klockor som köpts över nätet.

Tror de menar att de inte gör några garantiåtaganden. Det är nog inga problem att få den fixad om du betalar för det.
Citera
2010-06-28, 17:30
Medlem
JusJuss avatar
Lånar tråden lite;

Någon som kan hjälpa mig hitta en klocka? Är nu så helvetes trött på mig själv då jag har 1 livsviktig sak att komma ihåg om dagen, som jag naturligtvis glömmer titt som tätt.

Har aldrig burit klocka eller smycken innan eftersom jag inte tycker om att ha saker hängandes på kroppen men antar att jag får tvinga mig själv lite nu. Jag söker en klocka med åtminstonde 1 inställbart larm, "remmen" i läder och själva uret ska helst vara lite mer modernt och stilrent.

Hoppas någon orkar hjälpa mig, ska fortsätta leta nu.

Tack på förhand,
Jusjus

EDIT: Kom o tänka på en sak, har relativt små handleder så uret kanske inte ska vara så stort?
Senast redigerad av JusJus 2010-06-28 kl. 17:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in