2007-08-23, 17:50
Medlem
Erik1974s avatar
Jag har en sjuhelvetes massa björnbär i trädgården och hade tänkt att göra lite sylt. Recept finns det gott om på nätet, men en sak blir jag inte riktigt klok på. Ska man ta bort det lilla vita i mitten av björnbäret? Det är ett jäkla jobb i så fall, den "trillar" inte bort lika lätt som med hallon direkt!

Annars är receptet jag jobbar med;

2 liter björnbär
6 dl. socker
1 krm natriumbensonat

Varva allt i en kastrull så det saftar sig. Koka sedan upp allt på svag värme i 10 minuter. Skumma av. Klart!
Citera
2007-08-23, 20:57
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag har en sjuhelvetes massa björnbär i trädgården och hade tänkt att göra lite sylt. Recept finns det gott om på nätet, men en sak blir jag inte riktigt klok på. Ska man ta bort det lilla vita i mitten av björnbäret? Det är ett jäkla jobb i så fall, den "trillar" inte bort lika lätt som med hallon direkt!

Annars är receptet jag jobbar med;

2 liter björnbär
6 dl. socker
1 krm natriumbensonat

Varva allt i en kastrull så det saftar sig. Koka sedan upp allt på svag värme i 10 minuter. Skumma av. Klart!

Kör det som det är, det funkar för mig!
Citera
2007-08-23, 22:19
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Jag hade nog sagt att du skulle ta bort det vita, men smaken är som baken uppenbarligen
Citera
2007-08-23, 22:26
Medlem
Dennos avatar
Är det inte lättare att få loss det efter man kokat bären?
Citera
2007-08-24, 00:49
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Är det inte lättare att få loss det efter man kokat bären?
Det jobbiga är att björnbären är "sammanväxta" med det vita i mitten, till skillnad från hallon där det lossnar direkt. När man äter björnbären plockar man aldrig bort det vita, och det smakar heller aldrig illa. Jag tog aldrig bort detutan körde på ändå. Jag slängde i ett par liter jordgubbar också som jag hade i kylen. I morn blir det pannkakor så jag får testa hur det blev.

Men satan vilket fruktår det har varit! Jag kokar sylt, marmelad och gör saft som värsta husmodern men ändå använder jag bara bråkdelen av allt som växer i trädgården.
Citera
2007-09-17, 09:42
Medlem
andfrekas avatar
inget konserveringsmedel

Fortsätter med en fråga.
Jag kokade sylt (björnbär) för första gången någonsin igår. Hade inga recept utan kokade ihop björnbär och socker i rimliga mängder.
Jag använde mig inte av något konserveringsmedel dock. Hur länge kan jag anta att sylten håller? (Jag hade sterila burkar, eller rättare sagt, en steril burk mer blev det inte)
Citera
2007-09-17, 10:09
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Längden beror helt på mängden socker som användes. Förutom lite syra är sockret i sylten det enda konserverande.
Citera
2007-09-17, 11:50
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Längden beror helt på mängden socker som användes. Förutom lite syra är sockret i sylten det enda konserverande.

Ok! Men låt säga att jag använde ungefär lika mycket som i TS recept (lite mer för en del av bären var rätt sura tyvärr).
Pratar vi dagar/veckor/månader?
Citera
2007-09-17, 11:57
Medlem
Tjohildas avatar
Månader absolut. Om burkarna var steriliserade och står svalt och mörkt. Lite beror också på om mögelsporer kommit med och hur täta locken är, men socker brukar räcka bra. Är du orolig för att inte hinna äta upp kan du ju alltid hälla i plastburkar och frysa in en del.
Citera
2007-09-17, 12:51
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Månader absolut. Om burkarna var steriliserade och står svalt och mörkt. Lite beror också på om mögelsporer kommit med och hur täta locken är, men socker brukar räcka bra. Är du orolig för att inte hinna äta upp kan du ju alltid hälla i plastburkar och frysa in en del.

Perfekt! Tack för det.
Äter nästan aldrig pannkakor eller våfflor, men nu ska det bli ändring på det!
Citera
2007-09-19, 12:29
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Fortsätter med en fråga.
Jag kokade sylt (björnbär) för första gången någonsin igår. Hade inga recept utan kokade ihop björnbär och socker i rimliga mängder.
Jag använde mig inte av något konserveringsmedel dock. Hur länge kan jag anta att sylten håller? (Jag hade sterila burkar, eller rättare sagt, en steril burk mer blev det inte)
Det går alldeles utmärkt att frysa in en del om man har gjort så pass mycket att man är osäker på om det kommer att konsumeras inom ett par månaders tid.

Ett litet tips om du har mycket björnär över hemma. Ta en liter och häll på lite marsalavin, portvin eller sherry - samt lite socker. Detta kan du sedan frysa in i små portioner (efter att ha dragit till sig ett litet tag). Detta kan du sedan ta fram och ljumma på lite i en kastrull och garnera på en pannacotta till exempel. Snyggt, och ljuvligt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in