2007-08-23, 16:42
Medlem
Jacksatans avatar
Satt och kikade på ett ungefär på hur mycket jag tjänat nu under sommaren, hamnade runt 60.000:- och får endast tjäna 55.500 nu under höstterminen. Det är min totala inkomst då jag inte jobbat något alls under vårterminen utan endast fått ut en lön i januari för det jag jobbade i december -06.

Nu till frågorna:

- Tittar CSN över ett halvår(som de påstår) eller på ett helår(som man hört)?
- Åker alla dit som överskridit sitt fribelopp?

Någon som vet hur fan det ligger till med det här?
Citera
2007-08-23, 16:52
Medlem
Detta ämne finnes det många trådar om, sök och du finner, men ett kort svar, fribeloppet gäller per kalenderhalvår, alltså januari-juni och juli-december, det handlar om när du får pengarna utbetalda, alltså, det du jobbar i juni och betalas i juli hamnar på höstens fribelopp. Även kapitalinkomster räknas som t ex försäljning av fonder.

Jag tror att de kontrollerar alla, genom att köra mot den taxerade inkomsten hos skatteverket. Då det inte handlar om så mycket pengar, kanske du har tur då de inte orkar bryr sig. Om du inte vill chansa, kontakta CSN och betala av överstiganade belopp.
Citera
2007-08-23, 17:01
Medlem
CSN bryr sig om inkomst per halvår, men får endast uppgifter om helårsinkomst från skatteverket. Har de anledning att misstänka dig så kan de be om att du styrker perioderna när du fått din inkomst utbetalad.

När det gäller din totala inkomst så räknas iaf min lön för tidigare perioder till den kalendermånad då betalningen sker. Alltså kanske en del av de där 60k ändå utgörs av extrautbetalningen i januari?
Citera
2007-08-23, 19:34
Bannlyst
Det är brutto förstås då ?
Citera
2007-08-23, 19:35
Bannlyst
Och man man tjäna 110000 kr på ett år eller är jag ute och seglar ?
Citera
2007-08-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av . . .
Och man man tjäna 110000 kr på ett år eller är jag ute och seglar ?

www.csn.se är en ganska bra informationskälla när det kommer till studiemedel.
http://www.csn.se/GemensamInformation/Fribelopp/Fribelopp.asp?MenyIdnr=509

Var så god.
Citera
2007-08-23, 22:21
Medlem
Det framgår sedan också i beslutet från CSN exakt hur mycket du får tjäna under den period du är beviljad studiemedel. Och ja, det är brutto och ja, all beskattningsbar inkomst räknas (alltså inte bara förvärvsinkomst).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in