• 1
  • 2
2007-08-24, 07:40
Medlem
du kommer bli skogstokig efter ett tag på den burken....... släng, köp nytt eller dra in ngn minimal linuxdistro
Citera
2007-08-25, 16:17
Medlem
Inte jag som ska ha datorn ,,, (som jag har skrivit)...... har en splirrans ny
Citera
2007-08-27, 15:51
Medlem
_Egon_s avatar
Skaffa nlite och plocka bort massa skit! då funkar den bra. hade det på en bärbar 400 mhz, 4 gb hdd, 64 mb ram funkade fin fint.
Citera
2007-10-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillen89
Vi hade xp på en liknande dator. Jag kan ju säga att det inte är värt det. Det tog ca 10 minuter att starta upp datorn och så fort man skulle starta något så tog det ytterligare 10 minuter att det skulle starta. Laggar så in i helvete dessutom. Fast du kanske ska ge det en chans å pröva installera det.
Hur lyckades du med den bragden?

Jag installerade XP pro på en gammal Toshiba laptop med P3 700 Mhz, 128 MB RAM. Den bootade på 50 sekunder, och jag kunde använda office, surfa, titta på divx filmer med mera.

Däremot fungerade Linux skitdåligt. Att boota Ubuntu Hoary Hedgehog tog 1½ minut, och open office ytterliggare en minut. Divx samt realplayer hackade för jävligt, hur jag än konfigurerade det. Hängde på ubuntuforums ett halvår och försökte hitta en lösning på hur man skulle kunna få det hela att fungera snabbare, men gav upp till slut. Inte ens med Xubuntu kunde jag se på film.

Har man en gammal dator så rekommenderar jag installation av Windows XP, i alla fall om man vill titta på divx. (X)ubuntu kan nämligen inte leverera på denna punkt, och tar dessutom längre tid att boota, samt är slöare än XP.
Citera
2007-10-18, 16:44
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden

Jag installerade XP pro på en gammal Toshiba laptop med P3 700 Mhz, 128 MB RAM. Den bootade på 50 sekunder, och jag kunde använda office, surfa, titta på divx filmer med mera.

Däremot fungerade Linux skitdåligt. Att boota Ubuntu Hoary Hedgehog tog 1½ minut, och open office ytterliggare en minut. Divx samt realplayer hackade för jävligt, hur jag än konfigurerade det. Hängde på ubuntuforums ett halvår och försökte hitta en lösning på hur man skulle kunna få det hela att fungera snabbare, men gav upp till slut. Inte ens med Xubuntu kunde jag se på film.

Har man en gammal dator så rekommenderar jag installation av Windows XP, i alla fall om man vill titta på divx. (X)ubuntu kan nämligen inte leverera på denna punkt, och tar dessutom längre tid att boota, samt är slöare än XP.

Samma for mig, bara att min dator hade en processor pa 450mhz. Gick faktiskt hur bra som helst. Visserligen ar det skonare nu nar man har en bra dator, men funkar gor det.
Citera
2007-10-18, 16:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden

Med 128 Mb så går inte Linux med fönsterhanterare särskilt snabbt. Det beror dock mest på hur snabb swapfil du har. Utan fönsterhanterare igång (som server) så funkar Linux alldeles utmärkt.

XP med 128 Mb går också trögt oavsett processor. Har kört med P4 1.8 Ghz i 128 Mb och det var inget kul..

Kör flera gånger i veckan Linux på en P II 266 Mhz med 256 Mbyte minne. (en gammal laptop). Den är ganska trög men det beror på att hårddisken också är sällsynt slö, och med bara 256 Mbyte minne så vill den swappa en hel del.

Haken är bara att modekortet inte stöder mer än 256 Mbyte så den är inte uppgraderingsbar.

En annan maskin jag använder relativt ofta på jobbet har bara 700 Mhz processor, men 512 Mbyte minne och Linux. Den funkar utmärkt och smidigt. Inga problem att köra allt även om grafiken är gammal och långsam.

Så med en 600 Mhz processor, och 768 Mb minne så borde inte XP vara några problem att köra. Min gamla personalpc med Win98 hade ungefär den konfigurationen på slutet (uppgraderade från 256 till 768 Mb minne) och den var fullt körbar.

Bara man får i minst 512 Mb minne så är de flesta maskiner smidigt körbara från PII 300 Mhz och uppåt i CPU.
Citera
2007-10-18, 17:13
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Går att köra på 500 Mhz och 256 RAM utan problem bara man stänger av processerna man inte använder, Norton är också uteslutet, lirar Wc3 på en sån ibland...
Citera
2007-10-18, 20:28
Bannlyst
det funkar....har testat på en p1 266mhz me 32 mb ram...men de e inte kul om man säger så
Citera
2007-10-19, 10:42
Medlem
klart att det funkar, systemkraven: http://www.microsoft.com/sverige/pro...uirements.aspx

själv kör jag xp home på en dator med 256 mb ram (128 original, 100 hz ) 550 mhz processor, integrerat grafikkort på hela 8 mb (nvidia riva tnt) o lite annat gammalt skit och jag har aldrig haft problem med det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in