2017-07-10, 06:52
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att ha med Citroen DS/ID på din lista säger mycket om dig själv.

Den ha blivit utnämnd till världens vackraste bil av världens toppdesigners:
http://www.bilsport.se/artikel/citro...vackraste-bil/

Den har fått flera liknande omdömen.
Det visar sig också på priset. Nypriset 1955 var 18 412:- :

Föregående modellen B11 av samma designer, Flaminio Bertoni:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%...Traction_Avant

Bilhistorikern Quentin Willson har kallat bilen för en milstolpe i bilvärlden och den mest betydelsefulla och framgångsrika standardbilen på sin tid.

Jomensåatte... Jag växte upp med dessa bilar... (och många,många andra). Min morfar hade en B11 och sedan en B15. De köptes efter kriget och blev sedermera sommarbilar i Frankrike. Inget fel på dem.

Då jag var liten hade han gått över till DS modellerna. Först en DS19 -58, ovanlig i Sverige då och en alltigenom genomusel bil på alla tänkbara sätt. Men det gör väl inte att den blir snygg eller hur?

Nåväl, den bristande kvaliteten får väl tillskrivas att den udda konstruktionen inte var helt färdigutvecklad på femtiotalet. Problemet var förstås att de inte blev särskilt mycket bättre senare. Lite bättre, men inte så mycket.

En ID21 blev den sista på sjuttiotalet sedan kastade morfar in Citroënhatten och gick över till bättre bilar. Det är märkligt hur folk här på FB tvärsäkert uttalar sig om saker det ej har egen erfarenhet av.

Nu kan man ju tro att jag tidigt och effektivt blivit Citroënvaccinerad men nej då. Har ägt DS, ID BX, CX,XM m.fl. ja tillochmed en AX som sommarbil i Portugal. Usla bilar allihop. Och fula. Nämnde jag det?

Anyways jag vet att det är svårt att tala till de redan frälsta särskilt när man diskuterar tycke och smak. Nästa grej som händer nu är att jag blir påhoppad av någon som gillar Corvair. Vet du inte att Corvair var underskattad, inte så farlig som det sägs, först med Turbo etc etc. Jo ja vet, men det gör den ju inte snygg eller hur? Dock är den snyggare än paddan. Marginellt.

Har dock aldrig ägt någon Corvair så hur den är utöver det högst subjektiva utseendet yttrar jag mig inte om... Dock har jag hört från tillförlitliga källor att det lär vara en helt okey bil. Liksom B11/15 då men tillskillnad från ID/DS.
Citera
2019-05-29, 12:51
Medlem
Vladulvens avatar
Toyota RAV4 ser fördjävlig ut.
Formgivarna måste ha hämtat inspiration från den här.
Citera
2019-05-29, 13:01
Medlem
Audibilarna i allmänhet är väl de fulaste jämte Nissan Juke och Mini.
Citera
2019-05-29, 16:58
Medlem
Tycker alla BMWs modeller från detta årtioende ser för jävliga ut. Med undantag för z3.
Citera
2019-05-29, 17:37
Medlem
CompressorVanes avatar
Ford Ka, Audi TT, Nissan Juke, Citroën kaktus, Toyota Urban Cruiser, Volvo V90...
Citera
2019-05-29, 21:52
Medlem
Torrtkisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Toyota RAV4 ser fördjävlig ut.
Formgivarna måste ha hämtat inspiration från den här.

Håller med... Dem har lyckats förstöra en jätte fin bil med något så hiskeligt ful facelift.

Både fronten och bakdelen ser för jävlig ut.
Citera
2019-05-30, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Ford Ka, Audi TT, Nissan Juke, Citroën kaktus, Toyota Urban Cruiser, Volvo V90...
Håller med om samtliga, ska man däremot nämna Toyota Urban Cruiser så har man minst 73 bilar till att nämna.

Mitt egna bidrag är Fiat Multipla. Utöver det vill jag nominera samtliga familjebussar, plus 99% av alla transport- och yrkesfordon.

Tänkte dela en transportbil så ful att man blir illamående, men jag kan inte för mitt liv minnas den vid namn. De flesta har garanterat sett modellen och den är i stil med Mitsubishi L200 med sitt jätteöverhäng där bak. Den jag tänker på är dock avskalad bak i hopp om att kanske ge den en nutidens "coupé-look"? Har i princip bara sett bilen i just färgen mörk silvermetallic.

Jag avrundar med två tvillingar av tydlig sort, den ena fulare än den andra; Mercedes-Benz R-klass och Ssangyong Rodius.
Citera
2019-05-30, 02:17
Medlem
pantywankers avatar
Inget slår missfostret Nissan Juke.
https://s17.directupload.net/images/190530/i8izzexp.png
Citera
2019-05-30, 07:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Inget slår missfostret Nissan Juke.
https://s17.directupload.net/images/190530/i8izzexp.png

Nissan (p)juke är iof ingen vacker skapelse men den är långt i från förstaplats, personligen anser jag Fiat Multipla vara extremt svårslagen.
Citera
2019-05-30, 16:25
Medlem
Multipla alla dagar i veckan. Men Pontiac Aztek är där uppe också. Dog ugly båda två
Citera
2019-05-30, 16:53
Medlem
PlutoJs avatar
Att SsangYong återkommer gång på gång i den här tråden är verkligen inte konstigt.
De outsourcade nämligen hela sin designavdelning till synskadade konsulter från Samhall i Hudiksvall.
Citera
2019-05-30, 17:45
Medlem
IceEyess avatar
Pontiac Aztek, hur designavdelningen resonerade där är onekligen ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in