Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-22, 21:47
  #1
Medlem
necators avatar
Hej. Har hört lite vagt här och var om lärlingsyrke men vill veta mer om det, om det kan vara min väg in i reklambranschen.

Tjänar man nåt som lärling?
Hur blir man lärling?
Finns det nån skillnad på att vara lärling och praktikant?
Förväntas man kunna något eller ska man ha lite bakgrund? (Vilket jag har.)

Tackar för eventuella svar.
Citera
2007-08-22, 21:56
  #2
Medlem
Finns ju så kallade lärlingslöner.

Du söker en lärlingsplats hos ett företag.

Den största skillnaden lär ju vara lönen. Praktikanten är ju även för att han går någon form av utbildning som kan kopplas till arbetsplatsen. Typ praktik på ett stålverk om man går industri på gymnasiet eller så.

Det är nog bra att kunna lite. Men syftet med lärlingsplats är ju att lära sig yrket.
Citera
2007-08-22, 22:46
  #3
Medlem
necators avatar
Okey. Tack för svar

Någon som vet hur lärlingsyrket fungerar eller är på en reklambyrå, t.ex. som grafisk formgivare eller originalare?
Citera
2007-08-23, 12:04
  #4
Medlem
Swedie765s avatar
Inom bygg fungerar larlingsutbildningen enligt foljande:
(Kan dock variera lite men detta exempel aer som malare!)

Allt styrs egentligen av hur manga timmar du gor. malet aer 6800timmar och du gor i snitt 1700/per ar.

som traditionell larling borjar du pa 0 timmar och far en fast anstallning som larling. Dvs ingen special anstallning pa det settet utan anda skillnaden aer att du aer anstalld som larling.

Lonen ser ut enligt foljande(har inte kol.avtalet har i Spanien sa for ta ur huvudet och tar under tiden jag gick som larling sa lonerna har nog gatt upp med en 10 eller liknande i varje steg ca men pa ett ungefar)

0-1700tim - 57kr/tim 0% ackord
1700-3400tim -65kr/tim 20% ack
3400-5100tim - runt 80krtim/45%ack
5100-6800 104/krtim 80%ack


Finns ytterligare nagra steg som ska in imellan som aer 30% och 60% kommer inte exakt ihag dom lonerna men dom r ligger ju nagonstans i mellan det over och under...


Skillnanden pa en praktikant och larling aer bla. :

Praktikant- Du praktiserar,tjanar inga pengar,har egentligen inget ansvar,har ingen anstallning och ses mest som ett spoke

Larling- Du har FAST anstallning,Du tjanar pengar enligt ovan, Du aer daer for att lara dig vilket ligger forhoppningsvis bade i DITT och din arbetsgivares intresse.


Du behover inte ha nagon for kunskap...Hade personligen aldrig hallt i en pensel innan jag borjade som larling bortsett fran ca 2 man praktik da dom ville kolla sa jag inte var HEEELT bakom flotet.

Vet inte om det e lika inom raklam branschen dock men ett tips....Ring facket
Citera
2007-08-23, 17:20
  #5
Medlem
necators avatar
Ah, tack för ett väl skrivet svar. Låter som nåt man kan göra, trots att jag har en hel del erfarenhet. Eller så blir det plugga.
Citera
2007-08-23, 20:57
  #6
Medlem
Swedie765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necator
Ah, tack för ett väl skrivet svar. Låter som nåt man kan göra, trots att jag har en hel del erfarenhet. Eller så blir det plugga.


Erfarenheten ivarjefall inom bygg spelar tyvarr mindre roll...eftersom det som raknas aer ENBART timmarna fran att du borjade som larlig.

Men far du en sadan chans sa hoppa pa den fan!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback