2007-08-22, 19:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Tjenamoss!
Fick för lite sedan hem ett litet komplett PC-kort som egentligen är tänkt för inbyggda system och liknande, men jag tycker att det borde funka utmärkt som filserver och kanske en väldigt enkel webbserver. För att få ner strömförbrukning, ljudnivå och värmeutvecklingen så tänkte jag köra från den inbyggda CF-läsaren och sen bara dra igång hårddisken när jag behöver komma åt filerna. Det innebär alltså att operativsystemet ska köra så mycket det går mot en RAM-disk. Jag hade inte tänkt ha skärm eller tangentbord anslutet när det väl är igång, så ett webbgränssnitt hade inte varit fel. Lokalt behövs inget GUI, bara konsoll. Kortet kör på en AMD Geode på 400MHz, och det sitter 256 meg minne på. Jag har testat FreeNAS lite, men det verkar inte vara helt enkel att få igång en webbserver på det. Tips på andra mer eller mindre färdiga NAS-paket? Eller kanske en XP-variant som inte gör en massa diskaccesser i tid och otid?

Edit: Ett krav är att det går att komma åt från Windowsmaskiner, så Samba eller motsvarande är ett måste. FTP räcker inte.
Citera
2007-08-22, 20:02
Medlem
blueCommands avatar
Du gör med fördel en egen "dist" och sedan överför till CF-minnet. Då får du allt som du vill.

Tänk på att ladda allt till RAM då CF har ett begränsat antal skrivningar.
Citera
2007-08-22, 22:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nu är ju problemet för mig att jag tidigare undvikt Linux/BSD för att jag inte sett någon fördel för mig att köra något av OS'en förrän nu när jag vill ha en väldigt liten NAS. Det innebär att jag inte har någon som helst koll på vare sig vilket jag bör köra, eller hur jag konfigurerar allt så det har vad jag behöver och inget mer. Jag letar alltså efter ett paket som i stora delar redan är klart. Enklare saker som att montera diskar och göra smärre ändringar i konfigurationsfiler fixar jag utan att lägga en hel kväll på att läsa in mig på det, men det är ungefär på den ambitionsnivån jag ligger. FreeNAS har just det, förutom en webbserver som jag kan konfigurera som jag vill (att där finns en utgår jag ifrån eftersom det har ett webb-GUI).
Citera
2007-08-24, 15:23
Medlem
Jag kör Debian ARM på min Linksys Network Storage Link och det var hur lätt som helst. Bara att logga in via SSH och köra apt-get install samba och sen konfigurera det lite snabbt. Det finns också flera tusen paket för installation med ett simpelt kommando vilket gör att du kan fixa din filserver precis så du vill ha den på väldigt kort tid.
Citera
2007-08-25, 00:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanfannsredan
Jag kör Debian ARM på min Linksys Network Storage Link och det var hur lätt som helst. Bara att logga in via SSH och köra apt-get install samba och sen konfigurera det lite snabbt. Det finns också flera tusen paket för installation med ett simpelt kommando vilket gör att du kan fixa din filserver precis så du vill ha den på väldigt kort tid.
Jag och en kompis satt faktiskt och gjorde just det ikväll, och tyvärr var det inte riktigt så enkelt. apt-get räckte inte för Samba, eftersom Debian gnällde på libcupsys2, och det fick man hämta manuellt. Att sen installera rTorrent var en halv mardröm med alla dependencies som också fick fixas manuellt. Min plan är att låta honom härja klart med det, och sen snor jag hans installation i princip rakt av, eftersom vi kör på identisk hårdvara.
Citera
2007-08-25, 01:03
Medlem
LeGriss avatar
Slax har jag kört en del. Borde uppfylla dina krav. Modulsystemet är trevligt.
Citera
2007-08-25, 08:23
Medlem
zixls avatar
skulle puppylinux vara något att testa, den kör ju ifrån minnet och är liten (snabb rackare)

http://www.puppylinux.org/
Citera
2007-08-25, 09:41
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag och en kompis satt faktiskt och gjorde just det ikväll, och tyvärr var det inte riktigt så enkelt. apt-get räckte inte för Samba, eftersom Debian gnällde på libcupsys2, och det fick man hämta manuellt. Att sen installera rTorrent var en halv mardröm med alla dependencies som också fick fixas manuellt. Min plan är att låta honom härja klart med det, och sen snor jag hans installation i princip rakt av, eftersom vi kör på identisk hårdvara.

Hm. Apt-get skall ju lösa sådana saker själv. Kanske hade ni inte aktiverat att den skall hämta hem paketen själv? (/etc/apt/sources.list)
Citera
2007-08-25, 11:33
Medlem
Citat:

Det där låter väldigt skumt. Jag körde bara en vanlig debian-installation (med en liten modifikation för att klara av det nätverkschipset som sitter i NSLU2) och varken Samba eller rTorrent var ett problem.
Du har förmodligen fått en skum installationsfil. Testa MD5-hash på din och se om det kanske kan vara fel.

Du kan också låta installationen installera Samba åt dig. Om du väljer alternativet Filserver under installationen så installeras Samba åt dig. Du får också med NFS och Appletalk samtidigt men sådant går att fixa efteråt.
Citera
2007-08-25, 11:33
Medlem
nxstys avatar
Citat:

Mycket märkligt. Apt-get ska själv hantera alla dependencies. Säker på att ni använde det på rätt sätt?

apt-get update && apt-get install samba
Citera
2007-08-25, 12:47
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Mycket märkligt. Apt-get ska själv hantera alla dependencies. Säker på att ni använde det på rätt sätt?

apt-get update && apt-get install samba

Angående rtorrent:

Citat:
root@snigel:~# apt-get install rtorrent
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Reading state information... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
libcurl3 libtorrent9
Följande NYA paket kommer att installeras:
libcurl3 libtorrent9 rtorrent
0 uppgraderade, 3 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.
Behöver hämta 781kB arkiv.
Efter uppackning kommer 2040kB ytterligare diskutrymme användas.
Vill du fortsätta [J/n]?

Så vad är det för dependencies du tror dig behöva installera manuellt?
Citera
2007-08-25, 17:03
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Hm. Apt-get skall ju lösa sådana saker själv. Kanske hade ni inte aktiverat att den skall hämta hem paketen själv? (/etc/apt/sources.list)
Jag funderade själv på om det hade med det att göra, för det var aktiverat och fungerade i vissa fall. Däremot skulle det kunna vara att det fanns för få speglar i listan eller något åt det hållet. Att apt-get fungerade vet jag eftersom det plockade hem allt som hade med Samba att göra när väl libcupsys2 var på plats. Debian hade vi hittat på www.debian.org. Det blev mest en massa wget för att få hem delar och sen manuell installation. Vad det gäller rTorrent så beror den på libtorrent, som i sin tur kräver sigc++ och så vidare. Läser man på http://freshmeat.net/projects/libtorrent/ så står det till och med i kommentarerna att det har många beroenden och kan bli lite meckigt att få igång. Bara apt-get install rtorrent funkade inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in